נתניהו על התרעות אמ"ן: "ההערכות בנוגע לחמאס היו הפוכות"

שעות אחרי שצה"ל אישר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל ארבע התרעות מאמ"ן לפני 7 באוקטובר - פורסמה תגובה מטעמו :"שתי ההתייחסויות הבודדות לחמאס בארבעת המסמכים מציינות שהחמאס לא רוצה לתקוף את ישראל מעזה ופניו להסדרה"

זמן צפייה: 04:34

שעות אחרי שצה"ל אישר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל ארבע התרעות מאגף המודיעין לפני 7 באוקטובר בנושא הפגיעה בלכידות במדינת ישראל וכיצד הדבר נתפס בעיני האויב - פורסמה הערב (חמישי) תגובה מטעמו.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "הטענה שראש הממשלה קיבל כביכול מחטיבת המחקר באמ"ן התרעות על התקפה אפשרית מעזה היא הפוכה מן האמת. לא רק שאין באף אחד מהמסמכים התרעה כלשהי על כוונות של חמאס לתקוף את ישראל מעזה, אלא שניתנת בהן הערכה הפוכה לחלוטין. שתי ההתייחסויות הבודדות לחמאס בארבעת המסמכים מציינות שחמאס לא רוצה לתקוף את ישראל מעזה ופניו להסדרה. בהתייחסות הראשונה מ-19 במרץ 2023 נכתב שאסטרטגיית חמאס היא 'הותרת רצועת עזה במדרון אחורי' ומיקוד המאבק בישראל בזירות אחרות. בהתייחסות השנייה ב-31 במאי 2023 אף הומלץ שעל ישראל להצטרף ל'טרנד הדה-אסקלציה האזורי' ו'לקחת צעד קדימה בהסדרה מול הרצועה והריבון החמאס'".

"להערכה זו במסמכים שחמאס אינו מעוניין בהסלמה ומעוניין בהסדרה עם ישראל היו שותפים בעקביות כל גופי הביטחון, שאף טענו שחמאס מורתע. באשר לטענה המועלית במסמכים על ההשפעה השלילית של היעדר הלכידות בישראל על אויבינו, הרי ראש הממשלה בעצמו התריע על כך פעמים רבות בהקשר לתופעת הסרבנות", האשימו בלשכתו של נתניהו.

"לדוגמא, ב-17 ביולי 2023 התריע רה"מ כי ויכוח פנימי זה 'מכרסם בהרתעה מול אויבינו שיכולים בקלות להתפתות למעשי תוקפנות נגדנו'. עם זאת ראש הממשלה צדק כשהזהיר את אויבינו שביום מבחן הויכוח הפנימי לא יפגע בנחישות ובעוצמה שלנו לפגוע בהם בכל עת שנדרש לכך", הוסיפו.

מוקדם יותר, כאמור, אישר צה"ל כי נתניהו קיבל ארבעה מכתבי התרעה מאגף המודיעין בימי המהפכה המשפטית והמחאה נגדה, שעניינם הפגיעה בלכידות במדינת ישראל - וכיצד נתפסה בקרב האויב. זאת, בשעה שנתניהו עצמו טען כי לא קיבל מצה"ל כל התרעה למלחמה. במכתב רשמי מטעם דובר צה"ל, שנשלח במענה לבקשת חופש מידע שהוגשה על-ידי עמותת "הצלחה", נכתב: "במהלך 2023, בין מרץ-יולי, הועברו ארבעה מסמכי התרעה שונים מידי אגף המודיעין, אשר ממחישים כיצד ראו אויבי ישראל בכלל הזירות את הפגיעות בלכידות במדינת ישראל ובצה"ל בפרט". במסגרת העתירה, ביקשו בעמותה להיחשף למסמכים שנשלחו לרה"מ - ונענו בשלילה, מפאת רגישות המידע.

רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מסמכים שנחשפו ב"הארץ" בנובמבר מראים כי אגף המודיעין התריע פעמיים בפני נתניהו כי המשבר הפוליטי-חברתי מעודד את איראן, את חיזבאללה ואת חמאס להסתכן בפעולות נגד ישראל. ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת-אלוף עמית סער, שלח לנתניהו שני מכתבים, בחודש מרץ ובחודש יולי 2023, והתריע אישית כי ישנה אפשרות שאויבי ישראל יעשו יד אחת נגדה. "אנו רואים התלבטות בשאלה אם לשבת על הגדר ולתת לישראל להמשיך ולהחליש את עצמה, או לנקוט יוזמות ולהחריף עוד יותר את מצבה", כתב תא"ל סער במכתבים.

המכתב הראשון נשלח ב-19 במרץ, שבוע לפני הניסיון הראשון לאשר בכנסת את חוקי המהפכה המשפטית ופיטורי שר הביטחון יואב גלנט, תחת הכותרת "דברים שרואים משם – איך נתפסת ישראל במערכת?". תא"ל סער ציין במכתב כי "כלל השחקנים במערכת מצביעים על כך שישראל נמצאת במשבר חריף, חסר תקדים, שמאיים על לכידותה ומחליש אותה. עבור אויבנו המרכזיים, איראן, חיזבאללה וחמאס, חולשה זאת היא ביטוי לתהליך לינארי שסיומו בקריסתה של ישראל, והמצב הנוכחי הוא הזדמנות להאיץ ולהעמיק את מצוקותיה".

תת-אלוף עמית סער, ראש חטיבת המחקר באמ"ן
תת-אלוף עמית סער, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

המגמות שהצביע עליהן תא"ל סער היו פגיעה בהרתעה, פוטנציאל להתלכדות זירות, הזדמנות לפגיעה בלכידות ופגיעה בישראלים בזירה המשפטית והבינלאומית. "המשבר הפנימי מייצר לישראל אילוצים משמעותיים שגורמים לה לנסות להימנע מהסלמה ביטחונית, ושמאפשרים את הגדלת הסיכונים מולה", כתב סער, "לכך מצטרפת ההערכה כי התמיכה האמריקאית והאירופית בישראל נשחקת באופן שמצמצם את יכולתה להתמודד עם משבר ביטחוני רחב".

"זוהתה הזדמנות לייצר סערה מושלמת, משבר פנימי, הסלמה רחבה בזירה הפלסטינית ואתגור מזירות נוספות, שיצרו לחץ רב ממדי ומתמשך", הוסיף ראש חטיבת המחקר במכתבו לראש הממשלה, "להבנתנו, תובנה זאת עומדת בבסיס המוטיבציה הגבוהה של חמאס להוציא לפועל פיגועים מהצפון בעת הנוכחית, והיא גם מדרבנת את איראן להגביר את שלוחיה לקדם פיגועים נגד ישראל".

לקראת סבב החקיקה השני, ב-16 ביולי שלח תא"ל סער מכתב נוסף לנתניהו, תחת הכותרת "החרפת המשבר הפנימי – השלכות על צד אדום", ובו נכתב: "החרפת המשבר מעמיקה את השחיקה בדימוי של ישראל, מחריפה את הפגיעות בהרתעה הישראלית ומגבירה את הסבירות להסלמה. בעוד שבתחילת הדרך השחקנים האזוריים התלבטו אם מדובר בעוד סיבוב במשבר הפוליטי המתמשך, הרי ככל שעובר הזמן והאירועים מחריפים - הם מעריכים שמדובר במשבר עמוק ששם את ישראל באחת מנקודות החולשה מאז הקמתה". לשכת ראש הממשלה מסרה אז ל"הארץ" בתגובה: "בניגוד לפרסום, ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה".