נתניהו: "לישראל החובה להגיב על המתקפה מאיראן"

בעוד שצה"ל נערך ל"תגובה משמעותית" נגד איראן, אמר נתניהו: "אף מדינה לא הייתה מקבלת מתקפות טילים עליה - וגם אנחנו לא". על הצפון: "חיסלנו את נסראללה ואת צמרת חיזבאללה, אך האיום טרם הוסר". צה"ל: "ערוכים לניסיונות פיגוע ב-7.10"

זמן צפייה: 03:04

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (שבת) הצהרה לתקשורת, ואמר כי "אנו משנים את מאזן הכוחות בצפון". על התגובה נגד איראן אחרי המתקפה הדרמטית אמר נתניהו: "אף מדינה לא הייתה מאפשרת מתקפות טילים עליה – וגם אנחנו לא".

"לפני חודש הבטחתי שנשנה את מאזן הכוחות בצפון. ב-11 החודשים שקדמו לכך התמקדנו בחזית אחת והשבת כל חטופינו. באותם חודשים, יישובי צפון הארץ, שאותם פינינו כדי למנוע טבח דומה, ספגו מתקפות בלתי פוסקות. אף שהגבנו בעוצמה - לא היה די בכך כדי להחזיר אותם הביתה. אך התחייבנו להחזיר אותם הביתה לחיים בטוחים", אמר ראש הממשלה.

"לפני כחודש, לקראת סיום השמדת גדודי חמאס בעזה, התחלנו במימוש ההבטחה. חיסלנו את נסראללה ואת צמרת חיזבאללה, את מפקדי כוח רדואן שתכננו לפלוש לגליל – ולבצע טבח גדול יותר מ-7 באוקטובר. אף שלא הסרנו את האיום, שינינו את מהלך המלחמה. נסראללה לגלג עלינו, קרא לנו 'קורי עכביש'. הוא והעולם כולו, גילו את גידי הברזל של מדינת ישראל - מדינה חזקה עם צבא חזק, נועז ומוסרי. מדינה שנחושה להגן על עצמה מול כל איום.".

נתניהו הוסיף: "זה כולל גם את האיום מאיראן שעומדת מאחורי כל ההתקפות עלינו - מעזה, מלבנון, מתימן, מעיראק ומסוריה - וכמובן, מאיראן עצמה. כבר פעמיים טהרן שיגרה אל שטחנו ואל ערינו מאות טילים, בהתקפת טילים בליסטיים מהגדולה בהיסטוריה. אף מדינה בעולם לא הייתה מקבלת התקפה כזאת על עריה ואזרחיה, וגם לא מדינת ישראל. לישראל החובה והזכות להגן על עצמה ולהגיב על התקפות אלה - וכך נעשה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2410052039' autoplay='0' credit='' desc='דובר צה"ל: "ערוכים בכוחות מתוגברים לניסיונות פיגוע ב-7.10"' poster='' kid='1_q5dw4mep' duration='528']

מוקדם יותר, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשא הצהרה מיוחדת, בה התייחס גם הוא לכוננות השיא בישראל לקראת תקיפת איראן, ואמר כי "התגובה למתקפה הנפשעת של הרפובליקה האסלאמית תגיע בזמיד: ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור הצהרה לתקשורת.

תת-אלוף הגרי התייחס ללחימה בלבנון: "כוחות צה"ל השמידו יותר מ-2,000 מטרות חיזבאללה, כ-440 מחבלים חוסלו. הלוחמים מצאו אמצעי לחימה של כוח רדואן המוכנים למתקפה. אנו דוחקים את חיזבאללה צפונה - על מנת להשיב את התושבים צפונה". הגרי הוסיף כי "אנו עדיין בודקים את תוצאות תקיפת מפקדת המודיעין של חיזבאללה בביירות", זאת בהמשך לדיווחים על חיסול מחליפו של נסראללה במתקפה, האשם ספי א-דין.

עוד אמר דובר צה"ל כי הושמדה במרחב דרום לבנון מנהרה באורך 250 מטרים, הנמצאת כ-300 מטרים מהגבול - ולא חוצה לשטח ישראל. "לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים, לוחמי יחידת יהל"ם ויחידת ההנדסה של פיקוד הצפון בפיקוד אוגדה 98 השמידו את התשתית, שנחקרה בפעולות חוצות גדר שבוצעו בשבועות האחרונים בשיתוף יחידות מיוחדות בה איתרו הכוחות חדרי פיקוד, תיקי לחימה מוכנים של מחבלים ואמצעי לחימה רבים ליום פקודה. אותרו גם חדרי שהייה מאובזרים במקלחות, חדר מטבח, מצבורי מזון ועוד.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410052049' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מנהרה של כוח רדואן שאותרה בדרום לבנון' poster='' kid='1_7p500k6w' duration='95']

כמו כן, פיקוד העורף הודיע בתום הערכת מצב על הקלות במדיניות ההתגוננות באזורים שונים, בהם בשרון, בגוש דן ובחלק מיישובי העוטף - וניתן יהיה לקיים התקהלויות עד 2,000 אנשים. מקומות עבודה ופעילויות חינוכיות יתקיימו ללא הגבלות באזורים אלו. ההקלות חלות גם על אזור הכרמל, ואדי ערה, מנשה, שומרון, ירקון והשפלה. ההנחיות בתוקף עד ל-7 באוקטובר בשעה 20:00.

בנוסף, הועברו למדרג פעילות חלקית גם יישובי מרכז הגליל (טורעאן, חלק מיישובי מועצה אזורית אל-בטוף וחלק מיישובי מועצה אזורית עמק יזרעאל) ובגליל תחתון ביישוב ואדי אל חמאם. שאר אזורי הארץ נותרו ללא שינוי בהנחיות שניתנו עד כה.

הנחיות פיקוד העורף המעודכנות
הנחיות פיקוד העורף המעודכנות

לאורך היום נמשכו מטחי חיזבאללה מלבנון עם יותר מ-100 שיגורים לעבר יישובי הצפון. פגיעות ישירות זוהו בכרמיאל ובדיר אל-אסד, עם מספר נפגעי חרדה. כמו כן, אזעקות הופעלו גם בחיפה והקריות. בנוסף, במהלך הערכת מצב בבסיס הקריה שבתל אביב, הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אמר כי "יש להמשיך בהפעלת הלחץ על חיזבאללה ויצירת נזק נוסף ומתמשך לאויב. ללא הקלות וללא יצירת הפוגה לארגון".

תקיפה ישראלית בדרום לבנון
תקיפה ישראלית בדרום לבנון | צילום: רויטרס

ברקע, ישראל כאמור נערכת לקראת תגובה משמעותית באיראן, אחרי מתקפת הטילים הבליסטיים של משטר האייתוללות ביום שלישי בתגובה לחיסולי הנייה ונסראללה. מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, גנרל מייקל קורילה, הגיע הערב לישראל לתיאום המתקפה.

בתוך כך, בכיר אמריקני התייחס לאפשרויות התקיפה נגד איראן, ואמר כי "ישראל לא התחייבה לא לתקוף את מתקני הגרעין". מנגד, במשמרות המהפכה איימו כי "אם ישראל תתקוף - נפגע במתקני נפט ותשתיות כלכליות במזרח התיכון".