רצו לתופת כדי להגן על הבית: קרבות הגבורה של 7 באוקטובר

בבוקר 7 באוקטובר נפלו השמיים כשהמדינה לא הייתה שם עבור התושבים שהופקרו, נרצחו ונחטפו מבתיהם - אך סיפורי גבורה היו גם היו: הקצינים שתפסו פיקוד, חברי כיתות הכוננות והלוחמים שחתרו למגע, השוטרים שהקריבו את חייהם - והאזרחים שרצו לתופת כדי להגן על הבית ולהציל חיים כשאיש לא בא

זמן צפייה: 03:46

שנה בדיוק חלפה מאז אותו בוקר שבת ארור של 7 באוקטובר. ב-06:29 הופר השקט של שמחת תורה - כשאלפי מחבלים חדרו מרצועת עזה בחסות מטחים של אלפי רקטות, ויישובי העוטף נכבשו על-ידי מרצחי חמאס שטבחו בכל מי שנקרה בדרכם - וחטפו 251 בני אדם לרצועת עזה. בדיוק שנה חלפה, שנה שבה צה"ל יצא למלחמה בעזה שהתרחבה גם ללבנון, תוך כדי מבצעים ביהודה ושומרון ובצל שיגורי טילים מתימן, מעיראק ומאיראן. מאז אותה שבת, בין דיווח לדיווח, מאירוע קשה אחד לטרגדיה אחרת, סיפרנו יום-יום על על זוועות הטבח, השכול וההפקרה - וגם על נקודות האור והתקווה שמהן צמחו סמלי הגבורה. אלה סיפוריהם של הקצינים שתפסו פיקוד, הלוחמים שחתרו למגע, השוטרים שהקריבו את חייהם - והאזרחים שנכנסו אל התופת כדי להציל חיים ביום שבו איש לא הגיע. 

קרב אוגדת עזה

אחת הסיבות העיקריות לכישלון המבצעי של צה"ל בהגנה על העוטף ב-7 באוקטובר הייתה נפילת האוגדה המרחבית. כוח של חמאס שמנה לפחות 120 מחבלים חדר לבסיס, הסמוך לקיבוץ רעים, לאחר קרב בש.ג שנמשך כשעה, והרג 19 לוחמי צה"ל. בשעות הצהריים הגיעו לבסיס לוחמי יחידת שלדג, אשר דחקו את המחבלים אל אולם הספורט של הבסיס, שם הם ריתקו אותם עד להגעת מסוק קרב של חיל האוויר שירה לעבר הבניין והרג את המחבלים. לאחר שעות של לחימה חזר צה"ל לשלוט בבסיס.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2401252104' autoplay='0' credit='' desc='"נלחם על הבית": הקצין שהתחזה למחבל - והציל את האוגדה' poster='' kid='1_6xe5s9iw' duration='596']

בבוקר 7 באוקטובר, קצין הגששים סא"ל עראמשה היה בבסיס אוגדת עזה ברעים, וכשעשרות מחבלים חדרו לבסיס הוא ניהל איתם מאבק - אך לאחר שהבין את חומרת האירוע החליט לנקוט בפעולה מתוחכמת. הוא פשט את המדים והתחזה למחבל, דיבר עם מחבלי הנוח'בה בערבית, הרג רבים מהם - ומנע את נפילת הבסיס. "כשראיתי את כמות המחבלים לא האמנתי שיש סיכוי שאשרוד".

צפו בכתבה המלאה של אלמוג בוקר

פלסטינים פורצים את גדר הרצועה
מחבלי חמאס פורצים את גדר הרצועה בשבת השחורה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

קרב מת"ק עזה

עשרות מחבלי חמאס פשטו בבוקר 7 באוקטובר על בסיס מנהלת התיאום והקישור לעזה, הממוקם סמוך למעבר ארז בצפון הרצועה. במהלך הקרב נהרגו שלושה מחיילי המת"ק, ושלושה אחרים נחטפו לרצועת עזה - תמיר נמרודי, ניק בייזר ורון שרמן. נוסף לחיילי המת"ק, נהרגו בקרב 2 חיילי איסוף קרבי וכן 4 חיילים מפלוגת האבטחה של גולני. ב-14 בדצמבר 2023 איתר צה"ל את גופותיהם של שרמן ובייזר במנהרה בג'באליה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1812232121' autoplay='0' credit='' desc='עשרות מחבלים מול חיילים בלי נשק: הסיפור הבלתי נתפס של מת"ק עזה' poster='' kid='1_1jal897w' duration='866']

זו הייתה תמונת השבי הראשונה ב-7 באוקטובר. עשרות מחבלים פשטו על מת"ק עזה, מול חיילים ללא נשק עם פרופיל קרבי נמוך. סמל רון שרמן נפרד מאימו בהודעות, ודקות לאחר מכן נחטף יחד עם חבריו ניק בייזר ותמיר נמרודי. התלווינו למשפחות מהפגישה הטעונה עם הרמטכ"ל ושר הביטחון ועד שקיבלו הוריהם של רון וניק את הבשורה המרה כי הם נרצחו בשבי, ונכנסנו לראשונה לבסיס שהותקף - ונשאר נטוש. "כל הזמן אמרתי לרון - אין סיכוי שצה"ל לא ישמור עלייך".

צפו בכתבה המלאה של ברוך קרא

מחבלי נוח'בה בגדר הגבול ב-7 באוקטובר
מחבלי נוח'בה בגדר הגבול ב-7 באוקטובר

קרב מוצב פגה

מוצב פגה, המכונה גם "מגן בארי", ממוקם בין גבול הרצועה לקיבוצים בארי ועלומים. הקרב על המוצב הוא אחד הראשונים שהתנהל בבוקר 7 באוקטובר, כאשר 25 לוחמי גדוד 13 של גולני ומחלקת מרגמות של מסייעת גולני נלחמו נגד כ-150 מחבלי חמאס שפשטו על המוצב בכמה גלים. בקרב שנמשך כ-11 שעות נהרגו 13 לוחמים מגדוד 13, ועשרות מחבלים נהרגו במוצב וסביבותיו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2312232143' autoplay='0' credit='' desc='"בלי הלוחמים - היו פי מאה נרצחים": הקרב ההירואי על מוצב "פגה"' poster='' kid='1_ru885fac' duration='905']

בשבת השחורה היה המוצב הקטן - שמגן על קיבוץ בארי עם 25 חיילים בלבד - אחת המטרות של מחבלי חמאס. כשכ-150 מהם חדרו לישראל, הוקפצו כל הלוחמים להגן על המוצב ועל היישוב, תוך שהם מבטיחים שיילחמו "עד טיפת הדם האחרונה", בקרב הירואי שנמשך שעות רבות - אבל כלל גם אבידות קשות. אוהד, אחד מלוחמי גולני ששרד את התופת, שחזר את הרגעים שבהם ראה את המוות מול העיניים, סיפר על החברים שאיבד - ועל הקרב הבלתי נתפס על המוצב.

צפו בכתבה המלאה של כרמל לוצאטי

טנק של צה"ל עולה באש בגבול הרצועה עם פתיחת מתקפת הפתע של חמאס
טנק של צה"ל עולה באש בגבול הרצועה, עם פתיחת מתקפת הפתע של חמאס

קרב מוצב סופה

11 לוחמי צה"ל נהרגו בקרב על המוצב הסמוך לקיבוצים סופה, ניר יצחק וחולית, במהלך קרב ארוך שנמשך שעות ארוכות מול מחבלי חמאס שפשטו על המוצב בבוקר 7 באוקטובר. בתחילת הקרב הגנו על המוצב לוחמי סיירת נח"ל, לוחמי שריון ולוחמי גדוד 50, שאיישו אותו, ובהמשך הגיעו לעזרתם מסוק קרב, לוחמים מגדוד קרקל, לוחמים וטנקים של גדוד 77 ולוחמי שייטת 13.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2404062142' autoplay='0' credit='' desc='הקרב האחרון של צ′אפל: הקלטות הקשר הדרמטיות של המ"פ שנפל' poster='' kid='1_m0cqy6f7' duration='1210']

השבת של 7 באוקטובר אמורה הייתה להיות האחרונה של רב-סרן רועי צ'אפל, מ"פ בסיירת נח"ל, לפני השחרור. ב-06:30 באותו בוקר הוא היה בלב הסערה, בקרב מול מאות מחבלים שחדרו לגזרה במטרה לטבוח בתושבי הקיבוצים. רס"ן צ'אפל היה הראשון לזהות את ההתקפה, ולחם בגבורה בראש חייליו - עד שנפל בקרב.

צפו בכתבה המלאה של אור הלר

פלסטינים השתלטו על טנק ליד גבול הרצועה במהלך מתקפת הפתע על ישראל
פלסטינים משתלטים על טנק צה"ל ליד גבול הרצועה במהלך מתקפת הפתע על ישראל | צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90

קרב מוצב כיסופים

במוצב הסמוך לקיבוץ כיסופים שהו לוחמי גדוד 51 של חטיבת גולני, אשר במשך שעות ארוכות ניהלו קרב מול עשרות רבות של מחבלים, שהיו מצוידים ברובי סער, טילי נ"ט ורימונים. בקרב נהרגו 8 לוחמים מהגדוד, ובתום כ־50 שעות הצליחו הלוחמים, בסיועו של כוח סיירת אגוז שהצטרף אליהם, לבלום את המחבלים ולטהר את השטח.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1901241432' autoplay='0' credit='' desc='גבורת הסמב"ציות: הלוחמות שהצילו את כיסופים חזרו לשדה הקרב' poster='' kid='1_9ohgj3s6' duration='836']

גם ללא מצלמות התצפית שהושבתו ועם מעט כוחות, הסמב”ציות של חמ”ל כיסופים הצליחו להגן על המוצב מפני רוצחי הנוח'בה ב-7 באוקטובר. באומץ לב ותושייה בלתי נתפסת, הן מנעו מעשרות מחבלים להגיע לקיבוץ כיסופים ולחמ"ל - והצילו את חייהם של אזרחים וחיילים רבים: "בסופו של דבר, החיילים הקטנים הצילו אותנו".

צפו בכתבה המלאה של חן זנדר

חיילי גדוד 51 של גולני משחזרים את הקרבות על כיסופים
חיילי גדוד 51 של גולני משחזרים את הקרבות על כיסופים

קרב מוצב נחל עוז

אחד הקרבות הראשונים שהתנהלו ב-7 באוקטובר ייזכר גם כקרב עם מספר האבדות הרב ביותר לצה"ל במתקפת הפתע. בקרב נהרגו עשרות חיילים, ובהם תצפיתניות, לוחמי גדוד 77 וגדוד 13, ובנוסף נחטפו לעזה 7 תצפיתניות. רק לקראת שעות הערב שוחרר המוצב שנכבש ע"י מחבלי חמאס, בסיוע כוחות צנחנים מהפלוגה המסייעת של גדוד 890, כוח קצינים לומדים של גולני, כוח נוסף שהגיע מבא"ח צנחנים וכוח ימ"מ.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2318102240' autoplay='0' credit='' desc='הגבורה של עדן, שנלחמה במחבלים בנחל עוז: "הצילה חיים"' poster='' kid='1_c8wq79au' duration='481']

סרן עדן נימרי נלחמה כבר ברגעים הראשונים של השבת השחורה, כשמחבלים חדרו למוצב הסמוך לגבול הרצועה. היא נאבקה עד הרגע האחרון, והצילה את חיי החיילות שהיו איתה במיגונית. ליווינו את בני משפחתה, אשר סיפרו על רגעי הגבורה האחרונים שלה: "הבינה שהיא צריכה להציל את הבנות".

צפו בכתבה המלאה של ליאור ורוצלבסקי

סיור הורי התצפיתניות שנרצחו במוצב נחל עוז
הורי התצפיתניות שנרצחו במוצב נחל עוז

קרב בסיס זיקים

בבסיס ההכשרה של חטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף שהתה בבוקר 7 באוקטובר משפחת רב בת עשר הנפשות, שהגיעה לעשות את השבת ואת החג עם החיילים בבסיס, ובמהלך המתקפה הגיעו לבסיס עוד כ-20 עד 30 אזרחים שברחו ממחבלים בחוף זיקים. מיד כשהחל ירי הרקטות מרצועת עזה החליפו חיילי סגל הבסיס את הטירונים שהיו בעמדות השמירה, והטירונים נשלחו לתפוס מחסה במיגוניות. כ-50 מחבלים החלו לירות לעבר הבסיס, ובקרב - אשר בסופו הוכנעו המחבלים והבסיס לא נכבש - נהרגו שבעה חיילים (ארבעה לוחמים ושלוש לוחמות) ונפצעו שבעה נוספים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0711232149' autoplay='0' credit='' desc='"זעקו לעזרה - ואף אחד לא בא": גבורת המפקדים בבט"ר זיקים' poster='' kid='1_duvagmnv' duration='1020']

בבוקר 7 באוקטובר היו בבסיס זיקים 90 טירונים שהתגייסו רק חודשיים לפני כן, ללא הכשרה וללא ידע בהתמודדות עם חדירת מחבלים. זה יכול היה להסתיים באסון, אך שישה אנשי סגל שזיהו את החדירה החליפו את הטירונים בעמדות השמירה והגנו עליהם בגופם - ובכך נמנע כיבוש הבסיס. "גם תוך כדי לחימה, הם בדקו כל הזמן שהחיילים בסדר".

צפו בכתבה המלאה של חן זנדר

בט"ר זיקים חרבות ברזל
הקרב על בט"ר זיקים | צילום: חדשות 13

קרב בסיס אורים

כוח של כ-10 מחבלי חמאס התכוון לפרוץ לבסיס "ירקון" הסמוך לקיבוץ אורים, אשר לפי פרסומים הוא בסיס של יחידה 8200, אך בשל טעות בזיהוי פרצו המחבלים לבסיס סמוך השייך לפיקוד העורף. בבסיס שהו 14 חיילים וחיילות, ובמתקפת המחבלים נהרגו שבעה מחיילי הבסיס. לעזרתם הגיעו לוחמים מיחידת שלדג, חיילים מחטיבת המרום, חיילים מיחידה 414 של חיל האיסוף הקרבי מהבסיס הסמוך, ואנשי יחידת המשא ומתן המטכ"לית. הכוחות שהגיעו לעזרה הרגו את המחבלים שפרצו לבסיס, אך אחת החיילות מיחידה 414 נהרגה בחילופי האש על הגדר בין שני הבסיסים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1911232048' autoplay='0' credit='' desc='"כולן התייצבו למשימה": גבורת לוחמות האיסוף הקרבי בבסיס אורים' poster='' kid='1_gt9li0jt' duration='485']

צוות הלוחמות מגדוד 414 הוקפץ לסייע לחסל את המחבלים שפרצו לבסיס אורים. הן הצליחו להציל את החמ"ל של הבסיס, אבל איבדו לוחמת וחברה: רב"ט עדי גרומן ז"ל. בהפסקה קצרה מהמשימות בשטח וממיטת בית החולים של הלוחמת שנפצעה - הן שחזרו את הקרב: "חשוב שיכירו בלוחמות ויידעו שגם לוחמות יכולות לעשות ולהרוג, כנראה שאנחנו יכולות לפעמים יותר מבנים".

צפו בכתבה המלאה של ישי פורת

חוליית מחבלי חמאס בישראל
חוליית מחבלי חמאס בשטח ישראל, 7 באוקטובר | צילום: רויטרס

קרב שדרות

אחת התמונות הראשונות אליהן נחשפו אזרחי ישראל בבוקר 7 באוקטובר הייתה זו של טנדר מלא במחבלי חמאס, שנוסע לאיטו בעיר כאשר המחבלים יורים מתוכו עם תתי-מקלע. המחבלים שפלשו לעיר כבשו את תחנת המשטרה המקומית ורצחו 52 שוטרים ואזרחים. עם הגעת תגבורת של צה"ל התנהל קרב קשה על תחנת המשטרה, שנמשך כ-20 שעות, ובסופו החליטו כוחות הביטחון להרוס את הבניין על המחבלים שהתבצרו בו. הקרב על העיר כולה נמשך יומיים שלמים, ובסיומו טוהרה שדרות ממחבלים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0401242038' autoplay='0' credit='' desc='"כל מי שעבר - נורה": בחזרה לקרב על תחנת המשטרה בשדרות' poster='' kid='1_h80luekr' duration='440']

הקרב על תחנת משטרת שדרות הפך לאחד מסמלי אובדן השליטה המוחלט ב-7 באוקטובר. שעות ארוכות של לחימה מול עשרות מחבלים שהתבצרו בתחנה הסתיימו במבנה שחרב לחלוטין, ובקורבנות ישראלים רבים. כמעט שלושה חודשים אחרי, חשפנו בחדשות 13 את התיעודים מהרגעים הדרמטיים. "לא נשכח את הסיפור הקודם של המקום - אבל עוד נכתוב את החדש בתחנה שעוד תקום".

צפו בכתבה המלאה של יוסי אלי

תחנת המשטרה ההרוסה בשדרות
תחנת המשטרה ההרוסה בשדרות | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

קרב אופקים

היישוב האזרחי המרוחק ביותר מהרצועה אליו הגיעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר היה אופקים. בטבח שביצעו המחבלים בעיר נרצחו 27 תושבים ובנוסף נהרגו 6 שוטרים, והקרב שהתחולל נמשך כמעט יומיים שלמים. בין היתר שבו המחבלים את רחל אדרי ובעלה בביתם, והחזיקו בהם כבני ערובה במשך שעות רבות, עד שבשעות הערב הצליחו לוחמי הימ"מ לפרוץ לבית, לחסל את המחבלים ולחלץ את בני הזוג.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1011232200' autoplay='0' credit='' desc='קרב הגבורה על אופקים - דקה אחר דקה: "כל מי שהיה לו נשק יצא מהבית"' poster='' kid='1_gdi2mse9' duration='921']

30 ק"מ מפרידים בין עזה לאופקים, שמעולם לא תיארה לעצמה שתיהפך לשדה קרב. בבוקר 7 באוקטובר, עשרות מחבלים התפרסו בחצרות הבתים של העיר הדרומית והחלו לטבוח בתושביה. תיעוד ממצלמות האבטחה חושף  את סיפורם של מעטים שלחמו מול רבים - והצילו חיים. "פתאום הבנו שאנחנו נמצאים במלכודת אש".

צפו בכתבה המלאה של אלמוג בוקר

חרבות ברזל מחבלי חמאס מתבצרים בבית משפחה באופקים
מחבלי חמאס מתבצרים בבית משפחה באופקים, 7 באוקטובר

הטבח בניר עוז

אחד המקומות הבודדים בהם כלל לא התנהל קרב ב-7 באוקטובר היה קיבוץ ניר עוז, אותו הספיקו המחבלים לעזוב עוד לפני שהגיעו כוחות הביטחון, לאחר שרצחו לפחות 40 בני אדם - וחטפו 72 לעזה. מאות מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי חדרו לקיבוץ, מלווים במאות אזרחים עזתיים. בסביבות 13:00 בצהריים עזבו אחרוני הבוזזים את הקיבוץ, ורק כחצי שעה לאחר מכן הגיעו למקום חיילים ושוטרים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1711232159' autoplay='0' credit='' desc='"כמו סוף העולם": המסתערבים שהגיעו ראשונים לניר עוז חוזרים לתופת' poster='' kid='1_2hlnvmru' duration='534']

כשהאש עוד בוערת, גופות התושבים עוד שרועות על המדרכות ואלה שניצלו עוד מתבצרים בממ"ד, לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב היו הכוח הראשון שראה את הזוועות בעיניים. חזרנו עם עשרה מהם לקיבוץ השרוף, ושמענו את סיפורם על הרגעים שלא עוזבים אותם - מהקרב הקשה בחייהם. "הכל צף, אלה מראות ורגשות שאי אפשר לשכוח".

צפו בכתבה המלאה של יוסי אלי

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

קרב בארי

הקיבוץ הגדול ביותר בעוטף עזה הוא זה שספג את האבדות הגדולות ביות ב-7 באוקטובר, כאשר 101 מחבריו נרצחו, ו-31 נוספים נחטפו לעזה. יותר ממאה מחבלי חמאס חדרו לקיבוץ כשהם חמושים היטב, ובקרב שהתפתח נהרגו ארבעה מחברי כיתת הכוננות, 19 לוחמי צה"ל ו-8 שוטרים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-2710232147' autoplay='0' credit='' desc='"מלכודת מוות": 8 לוחמים הוזנקו לחלץ משפחה בבארי, רק אחד שרד' poster='' kid='1_ft14pxf7' duration='614']

בין הכוחות שנלחמו בבוקר השבת השחורה היו גם שמונה לוחמי יחידת "מתפ"א" של המשטרה, שבשגרה עוסקת באכיפה בסביבות מורכבות - אך באותו בוקר נשלחה לקרבות בעוטף עזה. לוחמי היחידה המשיכו להילחם במחבלי חמאס בנחישות, גם אחרי שטיל נורה על רכבם, והצליחו לחסל 20 מחבלים - עד שבסוף הקרב הקשה רק אחד מהם נותר בחיים. חזרנו איתו לשדה הקרב: "אלוהים הציל אותי כדי שאני אספר ושכולם ידעו איזה גיבורים הם היו".

צפו בכתבה המלאה של אלי סניור

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

קרב כפר עזה

כ-140 מחבלים חדרו לקיבוץ כפר עזה, לצד אזרחים עזתיים, והם טבחו בתושביו - בהם משפחות שלמות. שבעה מחברי כיתת הכוננות נהרגו בקרבות עם המחבלים, אשר בידיהם היה מידע מוקדם אודות מיקום הנשקייה, ושם הם הציבו מארב. 64 בני אדם נרצחו בקיבוץ, ו-19 מחבריו נחטפו לעזה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0112232125' autoplay='0' credit='' desc='"כל הקיבוץ יריות": הקצין הבכיר מכפר עזה שיצא להילחם עם סכין' poster='' kid='1_gwxkiuwu' duration='1132']

במשך חודשים ארוכים ניהל תת-אלוף ישראל שומר את ההגנה בגזרה הצפונית של המלחמה, כמפקד עוצבת המפץ - אך את המלחמה הוא התחיל בלחימה על ביתו בכפר עזה. דקות לאחר חדירת המחבלים הוא הקפיץ את הכוחות, אך במשך שעות ארוכות הוא וחברי כיתת הכוננות היו המענה היחיד, כשהוא עוד לבוש בבגדי ספורט - ורק סכין בידו.

צפו בכתבה המלאה של אלון בן דוד

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: רויטרס

קרב חולית

מחבלי חמאס חדרו בסביבות השעה 08:00 לקיבוץ חולית ורצחו 13 מבני הקיבוץ, בנוסף לשני עובדים זרים. בנוסף, שני תושבים וארבעה עובדים מהפזורה הבדואית שעבדו בקיבוץ נחטפו לעזה. בשעות הצהריים הגיע למקום כוח מיחידת שלדג, שחבר לחפ"ק חטיבת פארן שהיה בקיבוץ עם כוחות גדוד ברדלס, והחל לטהר את הקיבוץ ממחבלים בשיתוף כוח שריון מגדוד קרקל. בקרב נהרגו שני לוחמי לוט"ר במילואים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1403242120' autoplay='0' credit='' desc='"גיבורים שלנו": המפגש בין המשפחה מחולית ללוחמים שהצילו אותם' poster='' kid='1_d1o2qzf8' duration='270']

שמונת בני משפחת רוזנסקי היו בממ"ד בביתם בחולית בבוקר 7 באוקטובר, כאשר מחבלי חמאס הצליחו להיכנס לבית והחלו לירות על דלת הממ"ד. ברגע האחרון, בדיוק לפני שהצליחו לפגוע בהם, כוח חילוץ הגיע לבית וחיסל את המחבלים. כמה חודשים אחרי, בני המשפחה פגשו לראשונה בבית החולים איכילוב את הלוחמים שהצילו את חייהם - וגם חגגו איתם יום הולדת שמח במיוחד לאופק בת ה-7. "המשפחות שמצליחות להשתקם - זה הניצחון".

צפו בכתבה המלאה של מאיר מרציאנו

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ חולית
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ חולית | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

קרב נחל עוז

במקביל לקרב הקשה במוצב הסמוך, מחבל חמאס חדרו לקיבוץ נחל עוז ורצחו 15 מתושבי הקיבוץ, וכן שוטר שהגיע למקום. בנוסף, 8 מתושבי הקיבוץ נחטפו לרצועת עזה, כאשר את חלק ממעשיהם שידרו המחבלים בשידור חי ברשתות החברתיות. אחרי יותר מ-12 שעות של לחימה, כוחות מיחידת מגלן ומסיירת גבעתי השיגו שליטה על הקיבוץ ופינו את תושביו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0811232119' autoplay='0' credit='' desc='"אתה כבר מת, השאלה כמה זמן תחזיק": קרב הבלימה ההרואי על נחל עוז' poster='' kid='1_dlyytow0' duration='413']

אילן, ניסן וברי, חברי כיתת הכוננות של קיבוץ נחל עוז, שרק 850 מטרים מפרידים בינו לבין גבול הרצועה, עמדו לבד מול יותר ממאה מחבלי חמאס שחדרו מעזה בבוקר 7 באוקטובר. אילן נפל כמעט מיד, והם נותרו שניים, עם אקדח ו-M16 אחד - במלחמה על הבית. "היינו כל הזמן בתנועה, שיחשבו שיש פה כוח הרבה יותר גדול. חשבתי על 'כוח צביקה' של קהלני".

צפו בכתבה המלאה של יוסי אלי

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ נחל עוז
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ נחל עוז | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קרב יכיני

סמוך ל־7:40 בבוקר 7 באוקטובר פשטו עשרות מחבלים על המושב יכיני. רבש"ץ המושב שהה בתאילנד, ומשם הוא ניהל את בלימת המתקפה. חמישה מתושבי המושב נרצחו על-ידי המחבלים, בנוסף נפלו בקרב שוטרת מג"ב ולוחם שב"כ. לאחר מכן המשיכו המחבלים ליישוב גבים, אך לא הצליחו לחדור אליו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1310232108' autoplay='0' credit='' desc='הקרב על יכיני: "רואים שיירות מחבלים, הבנו שזה משהו אחר"' poster='' kid='1_jf3b95pa' duration='488']

מול עשרות המחבלים שפרצו בבוקר 7 באוקטובר את גדרות מושב יכיני כשהם חמושים מכף רגל ועד ראש עמדו מספר בודד של חברי כיתת הכוננות - כשהם מצוידים באקדחים בלבד. מאוחר יותר, הצטרפו אליהם גם כוחות הביטחון. חזרנו עם הלוחמים שהשתתפו בקרב - ופגשנו את התושבים שעדיין לא התאוששו: "היה פה חמ"ל של חמאס, המדינה בגדה בנו".

צפו בכתבה המלאה של יוסי אלי

מחבלים, חמאס, שבת השחורה, עוטף עזה, מלחמת חרבות ברזל, 7 באוקטובר
מחבלי חמאס בכניסה למושב יכיני בשבת השחורה

קרב קיבוץ זיקים

כיתת כוננות של קיבוץ זיקים, שמנתה 12 חברים, נלחמה ב-8 מחבלים שהגיעו ברכב סוואנה ותקפו את הקיבוץ בבוקר 7 באוקטובר. לאחר קרב שנמשך כשעה, ולאחר שאחד מחברי כיתת הכוננות הצליח לאגף את התוקפים, נהרגו כל המחבלים, ושני חברי קיבוץ נפצעו. לאחר שעתיים של לחימה הגיע אל הקיבוץ כוח של לוחמי מגלן, ובמהלך הקרב נהרג לוחם שב"כ שהובהל אל הלחימה בדרכו אל יחידתו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2811232217' autoplay='0' credit='' desc='המפגש בין תושבי זיקים ללוחמי חיל הים שהצילו אותם: "צדנו מחבלים"' poster='' kid='1_r5odgm33' duration='331']

קומץ לוחמי זרוע הים זיהו עשרות מחבלים שניסו לעלות לחוף זיקים בשבת השחורה על סירות מנוע. הם יצאו אליהם וניהלו עמם קרב עיקש, בשיתוף עם כיתת הכוננות של הקיבוץ - והצילו את הקיבוץ מטבח. היינו שם כאשר חברי הקיבוץ נפגשו עם הלוחמים - והודו להם. "אנחנו חיים רק בזכות זה שהם היו היו בים והגיעו תוך שנייה, זה מטורף".

צפו בכתבה המלאה של ישי פורת

חרבות ברזל
פגיעת טיל RPG במבנה בחוף זיקים | צילום: חדשות 13

קרב כרם שלום

כיתת הכוננות בקיבוץ הדרומי ביותר בעוטף, שמנתה תשעה מתושבי הקיבוץ והייתה מתוגברת בשישה לוחמי נח"ל סדירים, נלחמה במשך שש שעות בעשרות מחבלים שתקפו את הקיבוץ - ומנעה את נפילתו. בהמשך הגיעו כוחות נוספים מחטיבת הנח"ל וביסלמ"ח, ועד שעות הערב השיגו שליטה מלאה בקיבוץ. בקרב נהרגו שניים מבין חברי כיתת הכוננות, וכן שלושה לוחמי צה"ל.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2401312039' autoplay='0' credit='' desc='"מנעו אסון כבד": התיעוד מהקרב בקיבוץ כרם שלום' poster='' kid='1_1llc48nx' duration='542']

קומץ חברי כיתת הכוננות וחיילים בסדיר ניהלו קרב על חייהם של חברי קיבוץ כרם שלום בבוקר 7 באוקטובר. הם הרגו עשרות מחבלים, בלמו בגופם את רוצחי הנוח'בה מלהיכנס לבתיהם של חברי הקיבוץ, ואף שילמו בחייהם. הקרב הקשה תועד בשורת מצלמות אבטחה - וגם על-ידי מחבלי החמאס. "ברור לנו שההגעה המהירה מנעה פה אסון מאוד כבד".

צפו בכתבה המלאה של אלמוג בוקר

פצועים מגיעים לביה"ח הדסה עין כרם בירושלים
פצועים מגיעים לביה"ח הדסה עין כרם בירושלים ב-7 באוקטובר | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

קרב ניר עם

ברגע שהגיעה הידיעה הראשונה שמשהו מתרחש בבוקר 7 באוקטובר, רבש"צית קיבוץ ניר עם, ענבל ליברמן, הציבה את כיתת הכוננות במארבים לאורך הגדר. את הקיבוץ תקפו 35 מחבלים, וחברי כיתת הכוננות ניהלו אתם קרב במשך כשלוש שעות. בהמשך הגיעו לקיבוץ לוחמי היחידה הטקטית ומסתערבי מג"ב, ומאוחר יותר הצטרף אליהם גם גדוד 13 של חטיבת גולני. שני לוחמים נהרגו בקרב, אך כל תושבי הקיבוץ ניצלו מטבח.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1105242120' autoplay='0' credit='' desc='הגבורה של מתן, שקפץ על רימון והציל את חבריו: "הגן על כולנו"' poster='' kid='1_fyr9t76x' duration='1076']

לוחמי גדוד 13 של גולני שהגיעו להגן על קיבוץ ניר עם ספגו רימון לתוך הנגמ"ש בו שהו, ואז החליט מתן אברג'יל בשבריר שנייה שהוא מציל את חבריו לצוות - וקפץ על הרימון. כל אותם אחים לנשק שהציל חזרו עם אביו למקום בו נפל, וסיפרו על האומץ הבלתי נתפס שלו - ועל רגעיו האחרונים: "הוא עוד הספיק להגיד לי 'ניסיתי להגן על כולנו ועל כל עם ישראל'

צפו בכתבה המלאה של מיה איידן

כוחות צה"ל מול מחבלים בניר עם מלחמת חרבות ברזל
כוחות צה"ל מול מחבלים בניר עם

קרב עלומים

על קיבוץ עלומים פשטו כ-30 מחבלים, שנהדפו על ידי אנשי כיתת הכוננות, אשר ניהלו את הקרב לבדם עד שהגיעו כוחות שלדג, צנחנים, מצדה ויהל"ם. המחבלים רצחו 12 עובדים זרים מתאילנד ו-10 סטודנטים מנפאל, ובנוסף נחטפו שני עובדים זרים לעזה. בקרבות נהרגו האחים נועם וישי סלוטקי שהגיעו מבאר שבע כדי להילחם במחבלים, סרן איתי כהן מיהל"ם, רנ"ג עידו רוזנטל משלדג, ורס"ל רן גואילי שגופתו נחטפה לעזה. ארבעה מחברי כיתת הכוננות ושני תושבים נוספים נפצעו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2310232110' autoplay='0' credit='' desc='הקרב על קיבוץ עלומים: "אף אחד לא מכין אותך לרגע האמת"' poster='' kid='1_9942g2dj' duration='637']

אחרי שעות ארוכות של לחימה, מעטים מול רבים, הצליחה כיתת הכוננות של קיבוץ עלומים להדוף את המחבלים שחדרו לקיבוץ ולהציל את מאות התושבים. בשעות הצהריים הגיע הצבא, וכשכולם חשבו שהקרב נגמר - חדרה לקיבוץ חוליית מחבלים נוספת. "אם לא היינו מצליחים לעצור אותם על קו הבתים, הכל היה נראה אחרת".

צפו בכתבה המלאה של ישי פורת

חרבות ברזל קיבוץ עלומים
הטבח בקיבוץ עלומים | צילום: חדשות 13

קרב סעד

כ-30 מחבלים ניסו להיכנס לקיבוץ סעד בסביבות 11:00 בבוקר 7 באוקטובר. שער הקיבוץ היה סגור, והמחבלים ירו לעברו RPG וזרקו רימונים, אך לא הצליחו לפרוץ אותו. באותו זמן ירו לכיוונם חברי כיתת הכוננות של היישוב, והגיע טנק בודד שפגע במחבלים רבים. רוב המחבלים חוסלו, והיתר נסוגו מהמקום מבלי שאיש מחברי הקיבוץ נפגע.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2403022112' autoplay='0' credit='' desc='"פתאום הקרב מסתיים תוך דקות": צוות הטנק שהציל את קיבוץ סעד' poster='' kid='1_o4d9e8x4' duration='1176']

רגע לפני שהמחבלים הצליחו לחדור לקיבוץ סעד, כשהתחמושת של כיתת הכוננות כבר אזלה והיה נדמה שגם הקיבוץ הזה ייפול קורבן לטבח של חמאס - הופיע טנק אחד שהצליח לשנות את התמונה: השריונרים של "צוות אליעד" חיסלו עשרות מחבלים, הצילו לוחמים בדרך - ושמרו על הקיבוץ. חודשים אחרי, כשהיו בהתרעננות מהלחימה בעזה, הטנקיסטים פגשו לראשונה את האנשים שהצילו ביום הקרבות. "מכונה שהצילה חיים".

צפו בכתבה המלאה של פז שוורץ

צוות "אליעד", הטנק שהציל את קיבוץ סעד
צוות "אליעד", הטנק שהציל את קיבוץ סעד | צילום: חדשות 13

קרב קיבוץ כיסופים

עשרות מחבלי חמאס נכנסו בבוקר 7 באוקטובר לקיבוץ כיסופים, רצחו לפחות 12 מחבריו וכן 6 עובדים תאילנדים. אחד מחברי הקיבוץ נחטף לעזה, ולמבנים נגרם נזק רב. בקרב שהתחולל במקום במשך יותר מיומיים נהרגו תשעה לוחמים, ויומיים לאחר הטבח הגיע לקיבוץ מנהל הרפת - ונרצח על-ידי מחבלים שארבו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2111232159' autoplay='0' credit='' desc='"היו לי כמה שניות לחלץ את הבנות": ההכרעה הגורלית של האם מכיסופים' poster='' kid='1_vbpqe0n8' duration='860']

משפחות גודו מכיסופים כבר חשבה שניצלה מהתופת שהתחוללה בקיבוץ ב-7 באוקטובר, כשבשעה 16:00 נכנסו לוחמי צה"ל לביתם והבטיחו לפנותם תוך שעות. אלא שהחיילים עזבו, והדפיקה הבאה על דלת הממ"ד, למחרת ב-07:00, הייתה של מחבלים. האב תום נורה מיד - והאם לימור נאלצה לקבל החלטה בלתי אפשרית: "לא הספקתי להעיף מבט, רציתי לחזור להציל אותו אבל אמרו לי שיכולים לירות בי ואז לילדות שלי לא היו שני הורים".

צפו בכתבה המלאה של ברוך קרא

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כיסופים
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כיסופים | צילום: רויטרס

קרב קיבוץ רעים

עשרות מחבלי חמאס פשטו בבוקר 7 באוקטובר על קיבוץ רעים, ונבלמו על-ידי ששת חברי כיתת הכוננות. כעבור שעות הגיעו למקום כוחות הביטחון, ובמהלך הקרבות נרצחו שבעה אזרחים, וכן נהרגו ארבעה קצינים מיחידות מובחרות, בהם אל"מ רועי לוי, מפקד היחידה הרב-ממדית, ורס"ן אריאל בן משה, מפקד פלגה בסיירת מטכ"ל. חמישה מתושבי הקיבוץ נחטפו לעזה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0112232240' autoplay='0' credit='' desc='"אמא זאת דריה, אבא נרצח": ההקלטות המצמררות של רעות ובתה מהממ"ד ברעים' poster='' kid='1_5ck59v01' duration='771']

דריה בת ה-10 ואחיה לביא בן ה-8 ראו מול עיניהם את הרצח של אביהם דביר קרפ ובת זוגו סיגל בביתם בקיבוץ, בזמן שהתחבאו ממחבלי החמאס מתחת לשמיכה ב-7 באוקטובר. מאותו הרגע, אימם הייתה איתם על הקו והדריכה אותם איך לשרוד - עד שהגיע החילוץ. "הקלטתי את השיחה כי הייתי בטוחה שזו הפעם האחרונה שאנחנו מדברות".

צפו בכתבה המלאה של ליאור ורוצלבסקי

אש בעוטף עזה
אש בעוטף עזה, 7 באוקטובר | צילום: רויטרס

קרב פרי גן

במושב פרי גן ניצלו המחבלים את חסרונם של רוב חברי כיתת הכוננות, שהיו מחוץ יישוב, והצליחו לחדור ליישוב ולירות על התושבים. רבש"ץ היישוב שלומית הגיע עם שניים מחברי כיתת הכוננות שלו לסייע בהגנה על המושב השכן, ולאחר שחלקם נפצעו הוזעקו חברים נוספים מכיתת הכוננות של שלומית. שניים מתוכם נהרגו וארבעה נפצעו, ובנוסף נהרג שוטר שהיה בכוח הראשון שהגיע למושב.

[brightcove_iframe video_id='news-hamakor-season-22-clips-15-part-02' autoplay='0' credit='' desc='הנס של פרי גן: סיפור הגבורה שטרם סופר על השבת השחורה' poster='' kid='1_plxw56oc' duration='1367']

מחבלי חמאס כבר החלו לחדור לבתי מושב פרי גן ב-7 באוקטובר ותכננו טבח בתושבים, אך אז שמעו חברי כיתת הכוננות של היישוב השכן שלומית את קריאות המצוקה של שכניהם - והגיעו להציל אותם. בתוכנית "המקור" פורסמו ההקלטות מזמן אמת - על סיפור הגבורה של כיתת הכוננות שהצילה יישוב שלם.

צפו בכתבה המלאה של איתי רום מתוך "המקור"

שיגורים מעזה לישראל, 7 באוקטובר
שיגורים מעזה לישראל, 7 באוקטובר | צילום: רויטרס

קרב ניר יצחק

בניר יצחק פעלה כיתת הכוננות מול עשרות מחבלים שחדרו לקיבוץ והצליחה חלקית לעצור את המתקפה, אך שישה מחברי הכיתה נפלו בקרב, בהם שלושה שגופותיהם נחטפו לעזה. בנוסף חטפו המחבלים את ארבעה אזרחים שהיו בביקור משפחתי בקיבוץ. לוחמי יחידת הלוט"ר שהגיעו לקיבוץ ניהלו קרבות והצליחו להרוג את רוב המחבלים, ולהניס או לשבות את השאר.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2102242055' autoplay='0' credit='' desc='"כמו מלאכים": בניר יצחק נפרדו מהלוחמים ששמרו על הקיבוץ' poster='' kid='1_7w98ieyn' duration='311']

ארבעה חודשים לאחר שהוצב גדוד 630 של החטיבה הדרומית בקיבוץ ניר יצחק, התושבים - שפונו למלונות באילת - נפרדו באירוע מיוחד מהלוחמים, שלא רק הגנו על הקיבוץ, אלא גם מילאו משימות שגרתיות כגון עבודות חקלאות ושמירה על בעלי החיים: "הם שמרו עלינו מהרגע הראשון, זו סגירת מעגל".

צפו בכתבה המלאה של מאיר מרציאנו

פגיעת רקטה באשדוד
זירת פגיעת רקטה באשדוד, 7 באוקטובר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

קרב יד מרדכי

עם תחילת המתקפה על עוטף עזה בבוקר 7 באוקטובר נפרסה כיתת הכוננות של יד מרדכי לאורך הגדר הדרומית והשער, שם נתקלו לראשונה במחבלים למקום הגיעו גם שלושה לוחמי מג"ב, שקיבלו פקודה לחסום את צומת יד מרדכי, ואז החל קרב יריות מול כ־20 מחבלים שהגיעו לשער הקיבוץ על שמונה אופנועים. המחבלים פרצו את גדר הקיבוץ, וללחימה הצטרפו כמה לוחמי ימ"מ בפיקודו של פקד ארנון זמורה, שהצליחו להרוג את המחבלים. זמן קצר לאחר מכן הגיע לגדר הקיבוץ טנדר נוסף ועליו כשמונה מחבלים. כוח המגן התפצל, איגף את המחבלים  - והם חוסלו מבלי שהצליחו לחדור לקיבוץ.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-2010232217' autoplay='0' credit='' desc='"הם הצילו אותנו": המפגש של חברי קיבוץ יד מרדכי עם לוחמי מג"ב' poster='' kid='1_q7t0yo3w' duration='435']

הקיבוץ הממוקם 3 קילומטרים בלבד מגבול הרצועה היה מהיישובים הבודדים בעוטף עזה שבו אף אחד לא נפצע, נהרג או נחטף ב-7 באוקטובר. ליווינו את התושבים במפגש עם ארבעת הלוחמים של משמר הגבול שהצליחו לחסל שמונה מחבלים חמושים מכף רגל ועד ראש - ממש בשער הכניסה לקיבוץ. "זה יכול היה להיות כמו בארי".

צפו בכתבה המלאה של אורי קואל

ניידות מד"א במהלך השיגורים
ניידות מד"א במהלך השיגורים בבוקר 7 באוקטובר | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

קרב קיבוץ מפלסים

כ-30 מחבלים תקפו את מפלסים בבוקר 7 באוקטובר, לאחר שרצחו אזרחים בצומת הכניסה לקיבוץ. ליד הרפת חטפו המחבלים כמה עובדים תאילנדים, אך שחררו אותם לאחר שספגו ירי מכיתת הכוננות. בשעה 15:00 חברו אל כיתת הכוננות כוח של סיירת מטכ"ל וכוח של לוחמי כפיר, אשר סייעו להדוף את המחבלים, וכמה מהלוחמים נפצעו בקרב. באזור אנדרטת חץ שחור הסמוכה לקיבוץ התפתח קרב מול מאות מחבלים, ובו נהרגו ארבעה לוחמי שב"כ.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0311232148' autoplay='0' credit='' desc='"בזכות התושייה, האומץ והעיתוי": הרבש"ץ שהציל את קיבוץ מפלסים' poster='' kid='1_t8hrs840' duration='415']

רכז הביטחון של קיבוץ מפלסים, משה קפלן, זיהה בבוקר 7 באוקטובר את הסכנה, הקפיץ את כיתת הכוננות ופתח בקרב יריות ממושך עם מחבלי החמאס - אשר בסופו הם נהדפו והתושבים ניצלו. מאוחר יותר, קפלן אף הציל ארבעה צעירים נוספים שנמלטו מהטבח במסיבת הטבע לתוך הקיבוץ. "אנחנו צריכים לעשות את המקסימום כדי להחזיר כאן את החיים להיות כמו שהיו".

צפו בכתבה המלאה של אודי סגל

רכב שנפגע מרקטה במזכרת בתיה
רכב שנפגע מרקטה במזכרת בתיה, 7 באוקטובר | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

קרב נירים

את קיבוץ נירים תקפו כ-20 מחבלים, ובמשך שעתיים ניהלו מולם חברי כיתת הכוננות בסיוע קצין משטרה ששהה בקיבוץ. בהמשך הגיע מסוק וירה על המחבלים ששהו מחוץ לגדר, ורק לאחר שבע שעות הגיע למקום תגבורת צה"לית. בטבח שביצעו המחבלים בקיבוץ נרצחו חמישה מתושביו, וחמישה אחרים נחטפו לעזה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0405242045' autoplay='0' credit='' desc='"הבנתי שמשהו רע קרה לצוות": שני טנקים יצאו מהמוצב - ורק אחד שרד' poster='' kid='1_zgvpsjr1' duration='1169']

שני טנקים יצאו ב-7 באוקטובר ממוצב "הבית הלבן" שבעוטף עזה. אחד לכיוון הגדר - והשני שעט לקיבוץ נירים. ההחלטה הזו חרצה את גורלם של שני הצוותים. הלוחמים בטנק שנסע לנירים נלחמו לאורך היום, נפצעו - ושרדו. הטנק השני, שהיה תקול, נפגע בתחילת המתקפה, נכבש בידי המוני עזתים - והלוחמים שהיו בתוכו נחטפו. חברי הצוות ששרד חזרו למוצב, נפגשו עם ההורים של לוחמי הטנק שנפגע - וסיפרו על הרגעים האחרונים שבהם השתנו חייהם: "אם היה טנק על כל קיבוץ - התמונה הייתה אחרת".

צפו בכתבה המלאה של רועי ינובסקי

כבאים בבאר שבע
זירת נפילה בבאר שבע, 7 באוקטובר | צילום: דודו גרינספאן, פלאש 90

קרב עין הבשור

בין 30 ל-50 מחבלים הסתערו בבוקר 7 באוקטובר על מושב עין הבשור, אך שם הם נתקלו בכיתת כוננות גדולה, שמנתה כ-78 מהתושבים, והם נבלמו בשער הכניסה המערבי של המושב. בקרב נפצעו שניים מחברי כיתת הכוננות, אך המחבלים לא הצליחו לטבוח בחברי המושב.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0705242141' autoplay='0' credit='' desc='"שמר על כולם": ההקלטות מהקרב של השוטר שהציל את עין הבשור' poster='' kid='1_vdavhd9b' duration='654']

התושייה שהפגין רנ"ג יהודה קאדר ב-7 באוקטובר הצילה את מושב עין הבשור. השוטר הוותיק מאופקים זינק לשטח, פתח את הנשקייה, חילק רובים לחברי כיתת הכוננות, ובכך אפשר להם להדוף את גלי המחבלים - אך הוא עצמו נפל באותה שבת בקרב גבורה. פגשנו את קרוביו ופקודיו, ששיתפו בהודעות האחרונות ששלח להם: "כל האוטו שלנו מחורר, ירו עלינו RPG - וחיסלנו 2 מחבלים"

צפו בכתבה המלאה של יוסי אלי

זירת נפילה בתל אביב
זירת נפילת רקטה בתל אביב, 7 באוקטובר | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

הטבח בנתיב העשרה

מושב נתיב העשרה, הממוקם רק 100 מטרים מקו הגבול של צפון הרצועה, היה אחד המקומות בהם כלל לא התנהל קרב ב-7 באוקטובר. המחבלים הראשונים חדרו למושב באמצעות מצנחי רחיפה, עברו מבית לבית, ורצחו 21 מתושבי המושב. בשלב מסוים נותק החשמל במושב, והתושבים היו מסוגרים בממ"ד ללא חשמל במשך שעות ארוכות. כוחות צבא הגיעו למקום רק בשעות הצהריים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0211232212' autoplay='0' credit='' desc='גבורת האב שקפץ על רימון – והציל את ילדיו: "הקריב את עצמו"' poster='' kid='1_08fmsm3x' duration='424']

גיל תעסה קפץ על רימון במיגונית בחצר ביתו בנתיב העשרה, והציל שניים מבניו - אך הוא עצמו נהרג. בנו הבכור נרצח בחוף זיקים. קורן וסבין, בנו ואלמנתו, סיפרו לחדשות 13: "גיל לא היה רק גיבור, הוא הכין את עצמו כל חייו לרגע הזה. הוא אמר שזה עניין של זמן שיבוא היום והוא ייתקל במחבלים".

צפו בכתבה המלאה של אלמוג בוקר

פגיעת רקטה באשקלון
פגיעת רקטה באשקלון, 7 באוקטובר | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

הטבח בחוף זיקים

בבוקר 7 באוקטובר נחתו בחוף זיקים, הדרומי ביותר בחופי ישראל, חוליות קומנדו ימי מהזרוע הצבאית של חמאס. חיל הים הצליח לסכל חלק מהחוליות לפני שעלו לחוף, אך כמה סירות הצליחו לחמוק ולרצוח 19 ישראלים ששהו בחוף, בהם כאלה שהסתתרו בשירותים. כוחות מיחידת מגלן הגיעו למקום והרגו את המחבלים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2401162057' autoplay='0' credit='' desc='זיקים, סרט מלחמה: התיעוד מהחוף - והאזרח שניצל מאש המחבלים' poster='' kid='1_nw9oqlg5' duration='948']

כמה עשרות מתרחצים היו על החוף הסמוך לקיבוץ זיקים בבוקר 7 באוקטובר, בדיוק כשמחבלי חמאס הצליחו לחדור. מצלמות האבטחה תיעדו הכול, ולחדשות 13 הגיעו הצילומים הבלעדיים, וגם סיפורו של האזרח שהיה מטרים ספורים מהמחבלים - וניצל. "זו הייתה מלחמה שלמה".

צפו בכתבה המלאה של אלמוג בוקר

תיעוד מחדירת מחבלי חמאס לחוף זיקים ב-7 באוקטובר
תיעוד מחדירת מחבלי חמאס לחוף זיקים ב-7 באוקטובר

הטבח בכביש 232

הכביש הראשי והחשוב של אזור עוטף עזה נכבש בבוקר 7 באוקטובר על-ידי מאות מחבלים, שארבו בכל צומת ובמספר רב של נקודות בכביש. בכביש זה נרצחו עשרות ישראלים, רובם צעירים שנמלטו מפסטיבל "נובה". בעיקול מפלסים, מול אנדרטת חץ שחור, ניצלו המחבלים את האטת המכוניות בעיקול ורצחו בו כ-50 ישראלים, תוך שהם מוודאים הריגה ולפי עדויות שונות גם אונסים חלק מהצעירות.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2406062135' autoplay='0' credit='' desc='"שמענו פה את האונס": הניצולה מעיקול מפלסים חוזרת לכביש המוות' poster='' kid='1_su5b4b2b' duration='851']

יובל שרביט, אחת הניצולת היחידות מהעיקול הקטלני הסמוך לאנדרטת חץ שחור, איבדה את בעלה מור איתו בילתה במסיבת הנובה, והייתה עדה למה שהתרחש במקום שבו נרצחו ונחטפו ישראלים רבים. 8 חודשים אחרי הטבח חזרנו איתה לאותו בוקר נורא - ברקע תיעודים חדשים מהשבת השחורה. "הכל היה מלא בדם, הירי של המחבלים לא פסק. אנשים התחננו על החיים שלהם".

צפו בכתבה המלאה של מיה איידן

תיעוד מרחפן של אזור המסיבה וכביש 232
תיעוד מרחפן של אזור המסיבה וכביש 232 ב-7 באוקטובר

הטבח במשתתפי מסיבת פסיידאק

מלבד פסטיבל נובה שמשך אליו אלפי משתתפים, בבוקר 7 באוקטובר התקיימה גם מסיבת טבע קטנה בשטחים החקלאיים שבין קיבוץ ניר עוז לקיבוץ נירים, אשר לפי ההערכות השתתפו בה כ-100 אנשים. מחבלי חמאס שתקפו את העוטף בבוקר 7 באוקטובר לא ידעו עליה ולא תקפו אותה, אך חלק מהמבלים במסיבה עזבו את המתחם לאחר שהחלה מתקפת הטילים על האזור, ו-16 מהם נרצחו זמן מנוסתם בכבישים, במיגוניות או בקרבת היישובים הסמוכים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0912232257' autoplay='0' credit='' desc='"מרגע של אושר - לאימה מוחלטת": המסיבה הקטנה שרבע ממשתתפיה נרצחו' poster='' kid='1_8riwz0o7' duration='864']

כמעט רבע מממשתפי מסיבת "פסיידאק" נרצחו בבוקר 7 באוקטובר, כאשר ניסו להימלט מהאזור ונתקלו למארבים של מחבלים. חזרנו עם מארגני המסיבה לשטח הסמוך לניר עוז, האזור שבחרו במיוחד כדי לקיים את האירוע - שבו איבדו את חבריהם. "אני היחיד שנשארתי מהריקוד הזה".

צפו בכתבה המלאה של לירון שמם

השטח בו נערכה מסיבת הטבע "נובה
זירת הטבח במסיבת הטבע באזור רעים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
השטח בו נערכה מסיבת הטבע "נובה
זירת הטבח במסיבת הטבע באזור רעים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
המכוניות ההרוסות אחרי הטבח במסיבה ברעים
המכוניות ההרוסות אחרי הטבח במסיבה ברעים | צילום: רויטרס

הטבח בפסטיבל נובה

הזירה המדממת ביותר בבוקר 7 באוקטובר הייתה בחניון הסמוך לקיבוץ רעים, שם התקיים פסטיבל "נובה" בהשתתפות אלפי בני אדם, רובם צעירים. 383 מהמשתתפים נרצחו במהלך הטבח, בשטח הפסטיבל ומחוצה לו, בהם 17 שוטרים שאבטחו את האירוע, ומאות נפצעו. בנוסף, 44 ממשתתפי המסיבה נחטפו לעזה, וישנן ראיות לפשעי מין שביצעו המחבלים במהלך הטבח.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2402272044' autoplay='0' credit='' desc='"לא היה בו פחד": הלוחם שבילה במסיבת ה"נובה" - והציל עשרות' poster='' kid='1_qosr8nx6' duration='775']

סמ"ר גיא שמחי ידע בדיוק לאן לברוח כשהחל הטבח בפסטיבל נובה. הצעיר שגדל ברעים אסף מיד את כל החברים לדרך מילוט שהכיר, חילץ מבלים שהתחבאו במיגונית - והוביל 30 אנשים למרחב מוגן בקיבוץ, שם ניצלו חייהם. הלוחם מסיירת צנחנים יצא להיאבק בידיים חשופות במחבלים, הצליח לחסל שניים ביחד עם חבר - עד שנהרג. החברים ואביו של גיא, דדי שמחי, נציב כבאות והצלה לשעבר, חזרו לרעים - וסיפרו עליו: "ילד יפה וחבר אמת".

צפו בכתבה המלאה של רועי ינובסקי

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1902242057' autoplay='0' credit='' desc='"נשלחו כמו מלאכים": הצעירים שהצילו 17 מבלים ממסיבת ה"נובה"' poster='' kid='1_lm72lwvd' duration='577']

בין אותם סיפורי גבורה של בוקר 7 באוקטובר היה גם המקרה של אליעזר ונחמן, שנמלטו ממסיבת הנובה עם רכבם דרך שטח חקלאי ששרץ במאות מחבלים, תוך שהם מצילים לא פחות מ-17 צעירים וצעירות. חזרנו עם שני הגיבורים ליער רעים ושמענו מהם על הרגעים הגורליים - והנפש שנותרה פצועה. "עד היום יש לי פלשבאקים של בחורות שביקשו שנציל אותן".

צפו בכתבה המלאה של חן זנדר

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1411232055' autoplay='0' credit='' desc='"טס עם הטנדר מקצה לקצה": החקלאי שחילץ 120 צעירים מהמסיבה ברעים' poster='' kid='1_jss7ssdt' duration='568']

מצלמת הרכב של עוז דוידיאן, חקלאי מהמושב מסלול שבעוטף עזה, תיעדה את כל מסע החילוץ שלו: 120 צעירים וצעירות שהציל מהטבח במסיבת הנובה. בתיעוד החריג נראה איך פילס את דרכו בין מכוניות שרופות, כשהקרבות עדיין מתנהלים והיריות נמשכות, את הבריחה דרך השדות - וגם את ההיתקלות במחבלים שירו לעבר הרכב שלו. "הוא עונה לי ואז נופל לשנינו האסימון - אני מבין שהוא מחבל והוא מבין שאני יהודי".

צפו בכתבה המלאה של יוסי אלי

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה באתר המסיבה ברעים
הנצחת הנופלים באתר הטבח בפסטיבל נובה | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90