הפגיעה בצמרת חיזבאללה: הבכירים שחוסלו - ואלה ששרדו

צה"ל אישר כי 15 בכירים, בהם מפקדים בכוח רדואן, חוסלו בתקיפה בדאחייה בביירות אתמול, שבה נהרג גם איברהים עקיל - ראש המערך המבצעים המיוחדים. רק שניים נותרו בחיים. ברקע: עשרות שיגורים לגליל ושריפות מפגיעה באזור צפת. צה"ל תקף בלבנון. גלנט: "היו אחראים על אסון השייטת ב-1997, זו סגירת מעגל אישית עבורי"

זמן צפייה: 02:38

יממה אחרי החיסול המהדהד בשכונת הדאחייה בביירות של ראש מערך המבצעים ומפקד 'כוח רדואן' של חיזבאללה, אבראהים עקיל, במהלך פגישה עם מפקדי היחידה, צה"ל אישר היום (שבת) כי בתקיפה חוסלו 15 בכירים נוספים מארגון הטרור - ובהם מפקדים בשרשרת הפיקוד של 'רדואן'. מהצבא נמסר כי "עקיל והמפקדים שחוסלו בתקיפה היו אחראים על תכנון, קידום והוצאה לפועל של מאות מתווי טרור לעבר מדינת ישראל, בהם תכנון התוכנית הרצחנית לפשיטה על יישובי הגליל".

בתקיפה המדוייקת, שבוצעה על-ידי מטוסי קרב של חיל האוויר, חוסל אחמד מחמוד והבי, המוכר בכינויו אבו חסין סמיר, ששימש כראש יחידת ההדרכה בכוח רדואן. הוא מילא שורה של תפקידים בארגון הטרור ושימש כמפקד כוח רדואן בעשור האחרון עד תחילת 2024.

והבי היה ממתכנני ומובילי תוכנית "כיבוש הגליל", והיה שותף לקידום ההתבססות של חיזבאללה בדרום לבנון, תוך ניסיונות לשיפור יכולות הלחימה הקרקעיות של הארגון. לאורך השנים, ובמהלך החודשים הראשונים של המלחמה, הוא תכנן והוציא לפועל פיגועי חדירה וירי רבים לשטח מדינת ישראל.

שרשרת הפיקוד הצבאית של ארגון הטרור חיזבאללה
שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה | צילום: דובר צה"ל

כמו כן, חוסלו גם מפקדים מכוח ההתקפה של יחידת רדואן: סאמר עבד אלחלים חלאוי, מפקד מרחב ההתקפה בגזרת החוף; עבאס סאמי מסלמאני, מפקד מרחב ההתקפה בגזרת קאנא; עבדאללה עבאס חג'אזי, מפקד מרחב ההתקפה ברכס רמים; מחמד אחמד רצ'א, מפקד מרחב ההתקפה בגזרת אל-חיאם; וחסן חסין מאצ'י, מפקד מרחב התקפה בהר דב. מצה"ל נמסר כי "מפקדים אלו הובילו ותכננו במשך שנים את תוכנית ההתקפה והחדירה של הכוח לשטח מדינת ישראל ביום פקודה".

בנוסף, חוסלו שני בכירים בארגון ובמטה הכוח של 'רדואן': חסן יוסף עבד אלסאתר, אחראי המבצעים ביחידה שהוביל וקידם את כלל מתווי הירי של הכוח, וחסין אחמד חדרג', ראש המטה בכוח, שהיה מעורב בהעברות אמצעי לחימה ובהתעצמות הארגון.

תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון
התקיפה של צה"ל בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

איבראהים עקיל נחשב מזה שנים לדמות בולטת בחיזבאללה. הוא חבר בכיר במועצת הג'יהאד, המפקחת על הפעולות הצבאיות של ארגון הטרור, וכאמור מפקד כוח רדואן ומערך המבצעים - והוא אף נחשב לרמטכ"ל הארגון בפועל, בייחוד לאחר חיסולו של פואד שוכר לפני כחודשיים. בנוסף, הוא נחשב כעוזר המקורב מאוד למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה.

חיסול איבראהים עקיל
איבראהים עקיל | צילום: דובר צה"ל

עקיל את דרכו בחיזבאללה בשנות ה-80' במנגנון הג'יהאד האיסלאמי, והיה האחראי על פיגועי חיזבאללה מחוץ לשטח לבנון. במסגרת תפקידו לקח חלק בפיגועים רבים שבוצעו במדינות שונות נגד גופים ואזרחים בינלאומיים חפים מפשע. החל משנת 2004 כיהן כראש מערך המבצעים של חיזבאללה, כחלק מכך היה אחראי על פעילות חיזבאללה בתחומי פיגועי חבלה, ירי נ"ט, מטעני נפץ, הגנה אווירית והיבטים צבאיים נוספים.

בין היתר, עקיל היה אחראי לירי הנ"ט לעבר מוצב אביבים בשנת 2019, ולפיגוע בצומת מגידו בשנת 2023 ולנסיונות חדירה של מחבלי חיזבאללה לשטח מדינת ישראל, על מנת לרצוח ולהרוג אזרחים וחיילים, במהלך מלחמת "חרבות ברזל".