צה"ל ממשיך להתקדם ברפיח - אך ממתין להחלטת הדרג המדיני

בעוד שצה"ל ממשיך את התקדמותו בציר פילדלפי באזור הגבול בין עזה למצרים, נמשכת ההמתנה להחלטת הדרג המדיני שייצטרך להכריע: האם להיכנס לעומק העיר הדרומית ואף לסכן את חיי החטופים, או להמתין, לחשוף עוד מנהרות - ולספק קרקע להנעת המשא ומתן

זמן צפייה: 02:08

הפעולה נמשכת: ישראל משלימה את ההשתלטות על ציר פילדלפי, ומעמיקה את הפעולה ברפיח גם הערב (שלישי). עם זאת, עד כה לא התרחשה התנגדות משמעותית של חמאס, וגדודי רפיח לא יצאו להתקפות סדורות על כוחות צה"ל, ובינתיים הגדודים נמצאים בתוך השטח הבנוי, כשהמיקוד של צה"ל כמעט כולו בציר פילדלפי - בגבול עם מצרים.

צה"ל התקדם עד עכשיו כ-9 ק"מ על ציר פילדלפי, והגיע עד לגבול עזה ומצרים, שם יש לו תצפית עד לשכונת אל-סולטן, הנחשבת לבירת העיר רפיח - ועשויים על פי ההערכות להימצא בה חטופים רבים. המאמץ כעת הוא לאתר את המנהרות החוצות למצרים.

והדרג המדיני צריך להחליט: האם לתת את הפקודה ולהיכנס לתוך רפיח, להתמודד עם הגדודים שבפנים ולסכן את חיי החטופים, או לעצור בנקודה הזו, להעמיק את ההישג במאבק נגד המנהרות, ולספק אפשרות להתמקד במו"מ לעסקת חטופיםלפני כניסה לעומק רפיח. בינתיים צה"ל מנסה לנתק ככל האפשר את רפיח מהחיבור עם מצרים, ולנסות למנוע הברחה של נשק אל תוך האזור.

אזור התקיפה ברפיח
אזור התקיפה ברפיח | צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, נשא היום הצהרה לתקשורת הזרה, בה התייחס לחיסול שני בכירי חמאס בתקיפה אווירית ברפיח, שגרמה לשריפה הקטלנית שגבתה את חייהם של כ-35 בני אדם, כך לפי הפלסטינים. הוא אמר: "אנחנו לא יודעים מה גרם לדליקה. יש חשד שחמאס איחסנו שם תחמושת. זה לא היה ידוע מראש - וזה רק חשד, שעלה עקב יירוט שיחות על ידי המודיעין הישראלי. דבר זה מסתדר עם סרטונים, בהם ראו פיצוצי משנה".

"זה לא אזור של אוהלים, אלא סככות סגורות ומסודרות", הוסיף הגרי. "התקיפה הייתה מבוססת מודיעין מדויק של שב"כ, לפיו המחבלים פעלו בתוך המתחם. צה"ל וידא שאין בו נשים וילדים - אך השריפה נוצרה במתחם צמוד. חיל האוויר השתמש בשתי פצצות של 17 ק"ג, השתמשנו בחימוש זה מאות פעמים ומניסיוננו - דליקה כזו לא הייתה אמורה להתרחש".

עוד אמר דובר צה"ל: "ניתן להעריך לפי הסרטונים שבתקיפה נהרגו אזרחים. לא הייתה שום כוונה לפגוע באזרחים בתקיפה זו. צה"ל ישתף בכל הממצאים שישיג בהמשך, כחלק מחקירת מנגנון התחקור המטכ"לי, שתובל על ידי האלוף במיל' יואב הר-אבן".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

בצל התקריות בעיר הדרומית, וההחלטות נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, מרתון דיונים מתנהל הערב בישראל לקראת הכרעה דרמטית כבר בימים הקרובים - האם ישראל תכנס לרשימה השחורה של האו"ם, וצה"ל יוכרז על כ"ארגון שהורג ילדים".

ההערכה שעולה בדיונים שמתנהלים במטה לביטחון לאומי ובצה"ל, היא כי השנה, לראשונה, אחרי איומים רבים, ובשל המלחמה, האו"ם אכן יכריז על צה"ל כגוף שפוגע והורג ילדים. ההכרזה הזו מטרידה מאוד את הבכירים בירושלים, כשהיא מגיעה ברקע שורת החלטות מדיניות דרמטיות נגד ישראל, ויש לה גם השלכות פרקטיות שעשויות לפגוע באספקת החימושים לישראל.