אלימות, איומים ומפקד שהצהיר: "שהומואים יישרפו" | דו"ח קבילות החיילים

אגרופים, סטירות ואיומים על חיילים, מפקדת שדיווחה לאביה של חיילת על קשר רומנטי שבתו מנהלת עם איש קבע ומפקד שטען כי "כל ההומואים צריכים להישרף": 6,075 קבילות הוגשו ב-2022, 58% מהן נמצאו מוצדקות

חיילים
חיילים | צילום: דובר צה"ל

הבוקר (רביעי) מתפרסם דו"ח נציבות קבילות החיילים לשנת 2022, ולפיו 6,075 קבילות הוגשו בשנה החולפת, כש-58% מהן נמצאו מוצדקות. 740 קבילות הוגשו על-ידי משרתי קבע - מה שמצביע על עלייה של כ-13% לעומת שנת 2021. רוב הקבילות עוסקות בפיקוד ואלימות מצד מפקדים. . מהדו"ח עולה כי בדומה לשנים קודמות, גם השנה קבילות בנושא פיקוד ומנהיגות היוו את החלק העיקרי בעיסוק הנציבות, עם כ-40% מהמקרים. עיקרי הקבילות נוגעות לאי-טיפול מפקדים בנושאים הקשורים לזכויות הפרט - זכויות רפואיות, שכריות וכאלו הקשורות לתנאי שירות. גם מקרי אלימות פיזית ומילולית חוסות תחת הנושא.

הדו"ח הוגש לשר הביטחון יואב גלנט על-ידי נציבת קבילות חיילים, תא"ל במיל' רחלי טבת ויזל וממנו עולה כי כ-450 קבילות הוגשו על ידי אנשי מילואים, מה שמצביע על עלייה של כ-11% מהשנה החולפת. במקביל, חלה ירידה ניכרת של כ-17% הכמות הקבילות שהוגשו על ידי מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון). עלייה משמעותית של כ-350% נרשמה במספר הקבילות הקבוצתיות שהוגשו.

על מנת להמחיש חלק מהנושאים שבגינם הוגשו קבילות, בדו"ח ניתנו דוגמאות למספר מקרים שבהם תוארו אלימות פיזית באגרופים ואיומים של מפקד נגד חייל שלו, ומפקד שסטר לחיילת שלו "בצחוק". עוד דווח על דרישת מפקד מחייל להגיע לאימון פלוגתי למרות שאינו חש בטוב, ועל מפקדת שדיווחה לאביה של חיילת כי היא מנהלת קשר רומנטי עם איש קבע שאינו יהודי, מה שגרם לסכסוך בינה לבין הוריה.

בעקבות הקבילה המפקדת זומנה לשיחה עם מפקדת היחידה, שבמסגרתה הסבירה כי התנהלותה נבעה מדאגה ומרצון לסייע לחיילת, אך הבינה שטעתה ואף התנצלה. במקרה אחר טען חייל בשירות חובה שמפקדו ציין במהלך שיחה עם חייליו כי הוא "שונא הומואים" וכי "כל ההומואים צריכים להישרף". במסגרת בירור הקבילה הכחיש המפקד כי התבטא באופן זה, אלא שמפקד החטיבה מצא כי הדברים אכן נאמרו וציין כי "מדובר בחציית קו אדום ופגיעה בערכי כבוד האדם". המפקד נשפט והוטל עליו קנס כספי.

חיילים בגדר ההפרדה בשומרון, ארכיון
חיילים בגדר ההפרדה בשומרון, ארכיון | צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90

אלימות פיזית כלפי חיילים:

בדו"ח צוין מקרה שבו "לאחר שחייל סרב להשתתף עם פלוגתו באימון, הנחה מפקד הפלוגה את מפקד המחלקה להפעיל עליו כוח פיזי על מנת שיחזור בו מהחלטתו. המ"מ הגיע לחדרו הקים אותו בכוח ממיטתו ואמר לו: 'לא מעניין אותי שכואב לך, תסבול, אתה על הזין שלי ואתה תרד לשטח'".

בקבילה אחרת טענו הקובלים כי "מפקד המחלקה משרה אווירה של פחד, משפיל את החיילים, מטרטר אותם עד כדי כך שבאחת הפעמים נקע אחד החיילים את הקרסול. עוד נטען כי המ"מ נוקט כלפיהם באלימות פיזית למשל כשבעט באזור בטנו של חייל בעודו מבצע 'שכיבות סמיכה' כאקט ענישתי, מקלל וקורא לחיילים בשמות גנאי. בעקבות האירועים הושעה מפקד המחלקה מתפקידו ונשפט בדין משמעתי". בין היתר, חייל בשירות חובה הלין על כך שהרס"פ (רב-סמל פלוגתי) דחף אותו באגרופיו במהלך ויכוח ביניהם, קילל אותו ואף אמר לו: "על אנשים כמוך ישבתי בכלא, ואני לא פוחד לשבת שוב. אתה תעוף מהפלוגה".

שירותי הרפואה בצה"ל:

בשנה החולפת הלינו עשרות רבות של חיילים על עיכובים בקיום פגישה עם קב"ן, שנבעו, רובם ככולם, ממחסור בקציני בריאות הנפש. כך למשל מקבילתה של חיילת בשירות חובה עלה כי חל עיכוב של שבעה חודשים בקביעת תור לקב"ן. בקבילה שהוגשה על-ידי חיילת נוספת עלה כי חל עיכוב של חודשיים ממועד פנייתה לגורמי בריאות הנפש – במקרה זה מועד התור הוקדם ונקבע בנוהל 'דחוף' לאחר שבקבילתה עלה חשד לפגיעה עצמית.

"לא יעלה על הדעת שחיילים החשים מצוקה יידרשו לחכות תקופה כה ארוכה עד לפגישה עם גורמי בריאות הנפש", כתבה בדו"ח נציבת קבילות החיילים, "על חיל הרפואה לפעול לאלתר בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לוודא כי בכלל המשרתים בצה״ל מקבלים מענה ברה"ני שלם". נוכח כך, המליצה נציבת קבילות החיילים לראש אט״ל ולקצין הרפואה הראשי "לפעול על מנת לצמצם את זמני ההמתנה לפגישות עם קב"נים". בדוח ציינה נקח"ל כי לאחרונה אושרו 60 תקני קב"ן נוספים ושליש מהם כבר גויסו לשירות. בהמשך יתאפשר לחיילים לקבוע תור לקב"ן באמצעות אפליקציה ייעודית, לצד תשתית שתאפשר קיום שיחות עם קב"נים מרחוק.

פעילות כוחות הביטחון ביהודה ושומרון במבצע שובר גלים, הלילה
פעילות כוחות הביטחון ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

תנאי המחיה והתשתיות בצה"ל:

בדו"ח צוין עוד כי משרתת קבע הלינה בקבילתה על ירקת בתאי המקלחות, על פשפשים, על תאים סתומים ועל נזילה מהתקרה ביחידה בה היא משרתת. מבירור הקבילה עלה כי הליקויים מוכרים לגורמי הפיקוד ביחידה שפועלים לטפל בה במסגרת תוכנית שיפוצים שעתידה להסתיים עוד השנה. כמו כן, בקבילה שהוגשה בעילום שם עלו טענות חמורות בדבר מפגעים תברואתיים משמעותיים ומתמשכים במחנה "אמיתי" הכוללים סדקים ושברים גסים בקירות המרפאה, מזיקים בחדר האוכל ועל המזון המוגש לחיילים, תאי שירותים שאינם ראויים לשימוש ומערכת ניקוז שיוצרת זיהום.

בנוסף, לפי הדו"ח, "בביקור בשייטת 13 עלו בעיות תשתית בשירותים ובמקלחות, בהן אסלות לא תקינות ונזילות מתקרת השירותים והמקלחות". כמו כן עלה כי "בשייטת 13 ובחוות השומר נמצאו חתולים ויונים בחדרי המגורים ועכברים ונמלים באחד ממגורי התצפיתניות. בסיור בבסיס חיל הים באשדוד עלה כי חלק מחדרי השירותים והמקלחות מוצפים ומלוכלכים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים, וילמד מהדו"ח ומהלקחים העולים ממנו. ניתן לראות ירידה במספר הקבילות בנושאי הגיוס לצה"ל, זמינות תורים רפואיים, היסעים לשרתים ועוד, בין היתר בעקבות הלמידה והפקת הלקחים מדו"חות ומקבילות שהוגשו בעבר. צה"ל מקיים הליך סדור להעמקה בממצאים וטיפול מקיף ומערכתי בפערים שהועלו בדו"ח בהובלת סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם. מפקדי צה"ל בכלל המדרגים עוסקים רבות בטיפול בפרט, תוך הנגשת כלים למפקדים צעירים. מקרים של אפליה, אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתים מנוגדים לערכי צה"ל, והם מתוחקרים ומטופלים ביד קשה".

"כחלק מהשאיפה לשיפור מתמיד של הארגון, צה"ל מבצע סקרים ושיחות חתך על מנת לזהות נושאים שדורשים טיפול. קיימים מוקדים שונים להנגשת מידע וטיפול בפרט, בניהם מוקד קצינת פניות הציבור, אשר תפקידם זיהוי,  טיפול וידוע המפקדים במגמות חריגות. צה"ל משקיע משאבים ותקציבים רבים בשיפור תנאי השירות, הרפואה, רפואת הנפש, המזון והתשתיות של המשרתים. גופי המטה פועלים יחד כדי לממש את מלוא זכויות המשרתים בחובה ובקבע ולצמצם מצבים בהם הנחיות ופקודות אינן מבוצעות כראוי. צה"ל פועל להטמעת מדיניות 'מודל הקבע החדש' באמצעות חניכת המפקדים והסגלים, בקרה, תחקור והפקת לקחים בנושא", טענו.

"צה"ל פועל לשיפור הטיפול במשרתי המילואים, בתוך כך הוקם אתר המנגיש זכויותיהם ושודרגה המערכת המשמשת את גורמי הטיפול באוכלוסיית המילואים למערכת יעילה ומדויקת יותר. במהלך 2022 בוצע מהפך במוקד השירות למועמדים לשירות ביטחון של יחידת מיטב, ולראייה כמות הקבילות שהוגשו בשנה זו היא הנמוכה ביותר מאז הקמתו. צה"ל ימשיך ויפעל לשיפור והנגשת המענה לפרט בכלל התחומים", הוסיפו.

לתגובה המלאה של דובר צה"ל לחצו כאן.