בשליחות איראן: 7 תושבי מזרח י-ם יואשמו שתכננו לחסל מדען

7 תושבי בית צפאפא בני 17-23 חשודים שקשרו קשר עם גורמים בטהרן כדי לבצע "משימות" בתשלום, בהן התנקשות במדען גרעין ישראלי וראש עיר במרכז. החשוד המרכזי גייס את חבריו. סעיף האישום הצפוי: סיוע לאויב בזמן מלחמה

זמן צפייה: 01:23

רשת ריגול איראנית נוספת נחשפה בישראל: 7 תושבי בית צפאפא שבמזרח ירושלים, בני 17-23, נעצרו בחשד שקשרו קשר עם גורמים בטהרן על מנת לבצע "משימות" בתוך שטח ישראל תמורת תשלום - כך הותר היום (שלישי) לפרסום. מדובר בניסיון התנקשות חמישי בתוך כחודש שסוכל על-ידי שב"כ והמשטרה, שהוכוון על-ידי גורמי מודיעין באיראן. המשטרה צפויה להגיש מחר כתב אישום נגדם, כשהסעיף המרכזי יהיה סיוע לאויב בזמן מלחמה. מעצרם הוארך עד ליום חמישי.

שירות הביטחון הכללי והיחידה המרכזית במחוז ירושלים חשפו את שבעת החשודים במהלך חודש ספטמבר האחרון. ההוראה המרכזית שניתנה לחשוד המרכזי בפרשה היא התנקשות במדען גרעין ישראלי ורצח ראש עיר במרכז הארץ. כמו כן, החוליה התבקשה גם לפוצץ ניידת משטרה ולזרוק רימון לבית של חייל צה"ל. עוד עלה כי חלק מהחשודים הגיעו בסמוך למקום מגוריו של המדען הבכיר, ובתמורה לסכום של 500 שקלים צילמו את המקום לטובת מימוש התנקשות.

רגע המעצר של חוליית תושבי בית צפאפא שהוכוונה ע"י איראן
רגע המעצר של חוליית תושבי בית צפאפא שהוכוונה ע"י איראן

חברי החוליה נעצרו לאחר שהיו בשלבים מתקדמים לקראת מימוש פיגוע ההתנקשות, שסוכל עם חשיפתו על-ידי שב"כ וימ"ר ירושלים. בחיפוש שערכו השוטרים בבתי החשודים, נתפס סכום כסף של כ-50 אלף שקלים, לוחית זיהוי משטרתית מזויפת ומספר רב של כרטיסי אשראי.

הגורם המודיעיני האיראני שהפעיל את החשודים ביקש פרטים לגבי אחד מראשי העיר במרכז הארץ, והיה בקשר של מספר חודשים עם החוליה. בטהרן פנו לחשוד המרכזי בפרשייה, בן 23, שהפעיל את ששת חברי החוליה שהוא גייס בעצמו. הוא הודה בכל המעשים המיוחסים לו. החשוד אינו בעל עבר ביטחוני או פלילי, ובחקירתו הודה שפעל למען מדינת אויב וכי גייס חברים למשימה.

החוליה קיבלה משימות נוספות, בהן הצתת כלי רכב באזור עין כרם בירושלים, איסוף מודיעין בישראל - וריסוס כתובות גרפיטי ברחבי המדינה, כמו "להחזיר את החטופים", עליהן קיבלו סכומים קטנים של כ-100 דולר. עבור קניית נשק קיבלו בין 13 ל-15 אלף שקלים, ועל משימות ההתנקשות ביקשו החשודים 200 אלף שקלים. לפני כן, החשודים נשלחו למספר משימות שונות על מנת לבדוק את הנאמנות והמוכנות שלהם לביצוע המשימות המורכבות.

הקטינים מבין החשודים צפויים להיות מואשמים במספר עבירות ביטחוניות חמורות בגין חשד לריגול בשירות איראן, במשך תקופה ממושכת של כשנתיים - וגם במהלך המלחמה. כאמור, החשודים ביצעו משימות בתמורה לתשלום של מאות אלפי דולרים, בין היתר גם דרך מטבעות קריפטוגרפיים.

כלי רכב שהוצתו באזור עין כרם בירושלים
כלי רכב שהוצתו באזור עין כרם בירושלים
כלי רכב שהוצתו באזור עין כרם בירושלים
כלי רכב שהוצתו באזור עין כרם בירושלים

ראש העיר שהיה יעד להתנקשות בפרשת הריגול אמר: "אני לא מתרגש מניסיון החיסול. בתפקידים שלנו יש מסכת איומים, ולא משנה אם הם פליליים או ביטחוניים. תפקיד ציבורי זה תפקיד שהוא נטו הקרבה שלמה למען הציבור. ככה אני פועל מגיל צעיר. אני לא נרתע מאיומים והפחדות כאלה ואחרות. אני ממשיך עשייה למען הציבור, ורק ככה אמשיך. אני לא מפחד ולא נרתע. במהלך תפקידי קיבלתי איומים גם מגורמים עבריינים אף פעם לא חששתי ולא היססתי - אך לעולם לא חשבתי שאעטוף את עצמי באבטחה. גם חיילים מסכנים את עצמם למען המדינה, ואף אחד לא שואל אותם אם הוא מפחדים להיכנס לעזה או ללבנון. לא ידעתי על היותי יעד להתנקשות, גיליתי מהתקשורת".

גורם בכיר בשב"כ מסר: "על-פי המידע שהצטבר במערכת הביטחון, מדענים וראשי עיריות, כמו גם בכירי מערכת הביטחון ובכירים ישראליים נוספים, מהווים יעדים לפגיעה על-ידי גורמים איראנים. חקירה זו חושפת שוב את המאמצים של איראן לגייס ולנצל אזרחים ותושבים ישראלים, בהם גם תושבי מזרח ירושלים, לטובת קידום פעילות טרור בישראל. גופי הביטחון של מדינת ישראל ובכללם שב"כ ומשטרת ישראל, ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה ובמאמצים לאיתור פעילות איראנית ויפעל למצות את הדין בחומרה מול כל המעורבים בפעילות שכזו".

משטרת ישראל: "מחוז ירושלים במשטרה ושירות הביטחון הכללי, ממשיכים למקד ולרכז מאמץ סיכולי נגד טרור ומחבלים בכל זמן ובכל מקום, ולפעול לשמירת ביטחון אזרחי ישראל. רק בימים האחרונים, הוגש כתב אישום בתום חקירה משותפת נוספת של שב"כ וימ"ר ירושלים, נגד מחבל תושב שכונת שייח' ג'ארח שבמזרח העיר ירושלים, אשר תכנן בין היתר, פיגוע נגד משתתפי מחאת משפחות החטופים בתל אביב. בנוסף, בשנה החולפת סיכלו במשטרה ובשב"כ, עשרות פיגועים וכוונות פיגועים באזור ירושלים, במגוון מתווים, הן בזכות פעילות במישור המודיעיני והחקירתי והן בזכות ערנות, מקצועיות ותגובה מהירה של שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב הפועלים בגזרות השונות".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 2
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

אתמול: 7 תושבי הצפון, בהם שני קטינים, יואשמו בריגול בשירות איראן

פרשת הריגול הנוכחית היא האחרונה בשורת מקרים שפורסמו לאחרונה אודות אזרחים ישראלים שהופעלו על-ידי איראן - ומגיעה יום אחד בלבד אחרי פרסום אחת מהפרשיות הביטחוניות החמורות בתולדות ישראל. אתמול הותר לפרסום כי רשת ריגול איראנית בת שבעה חברים, אזרחים ישראלים-יהודים ילידי אזרבייג'אן מחיפה והצפון, פעלה בארץ במשך שנתיים. השבעה נעצרו בתום חקירה סמויה, וכתב אישום חמור יוגש נגדם ביום שישי. בין העצורים - אזיז ניסנוב, אלכסנדר סדיקוב, ויאצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה, יגאל ניסן ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם.

במסגרת החקירה, שנוהלה ביאחב"ל של להב 433 ובשב"כ, עלה כי חברי רשת הריגול צילמו עבור האיראנים דמויות מסוימות ובסיסיים צבאיים, ובהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בת"א, אתרי סוללות כיפת ברזל, בא"ח גולני ועוד. גורמי המעורים בפרטי החקירה הדגישו כי מדובר באחת מהפרשיות הביטחוניות החמורות ביותר שנחשפו בישראל, וזאת בשל משך הזמן הארוך שבה פעלה הרשת - וכן בגלל מספר חבריה, שכללו גם קרובי משפחה ושני קטינים, כאמור, בגילאי 16-17.

פעולות הריגול החלו לאחר שנוצר קשר בין אזרח טורקי לאחד מחברי הרשת, שגייס את האחרים בהמשך. במהלך תקופת הפעילות, גורמים איראנים יצרו קשר עם ראש הרשת - שחילק לחבריו את המשימות שהועברו מטהראן. על-פי ממצאי החקירה, מדובר במאות משימות שכללו צילומים ומעקבים. במקרים נוספים, חברי רשת הריגול אף העבירו לאיראנים דיווחים על אזורי נפילות של טילים, במטרה לדייק את השיגורים נגד ישראל בעתיד. עבור ביצוע המשימות השונות קיבלו המופעלים מאות אלפי שקלים.

השלט בכניסה לבא"ח גולני
השלט בכניסה לבא"ח גולני | צילום: רויטרס

גורמים בשב"כ: "הפרשות שהתפרסמו - קצה הקרחון; יש עוד 'מוטי ממן' בישראל"

בשבוע שעבר נחשף כי ולדימיר ורחובסקי, כבן 35 מפתח תקוה, נעצר לאחר שביצע משימות שונות עבור גורמי המודיעין האיראניים, שכללו ריסוס כתובות גרפיטי נגד ראש הממשלה, תליית כרוזים, איסוף מידע על גורם ישראלי והטמנת אמצעים לביצוע משימות נוספות על ידי מגויסים אחרים.

יומיים בלבד לפני פרסום המקרה של ורחובסקי הודיעו שב"כ והמשטרה כי נחשפה תשתית נפרדת של גורמי מודיעין איראנים, שפעלה לגיוס והפעלה של אזרחים בישראל. פרקליטות המדינה הגישה כתב אישום לבית המשפט המחוזי בת"א נגד ולדיסלב ויקטורסון, כבן 30, תושב רמת גן. לשם ביצוע משימותיו, גייס ולדיסלב שני אזרחים נוספים, בהם בת זוגו, אנה ברנשטיין, כבת 18, גם היא תושבת העיר, שלקחה חלק בביצוען של חלק מהמשימות.

מוטי ממן בבית המשפט
מוטי ממן בבית המשפט | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90

בחודש שעבר הוגש כתב אישום נגד מוטי ממן, בן 73 מאשקלון, שגויס על-ידי איראן לצורך קידום התנקשות באישיות ביטחונית בכירה, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראש שב"כ רונן בר. ממן נעצר בנתב"ג כשבכבודתו תבלינים מיוחדים מאיראן וטורקיה. הוא הוצג כאיש עסקים, אך בעבר הבריח סמים מהצפון באמצעות עבריינים שעבדו עם חיזבאללה.

כבר בעת המעצר העריכו בשב"כ כי יש עוד "מוטי ממן" בישראל - וגורם ביטחוני בכיר אמר: "האיראנים 'יורים לכל עבר' בניסיון לגייס ישראלים; הפרשות שהתפרסמו הן קצה הקרחון מהפעולות שאיראן מנסה להוציא לפועל".