אסון בשג'אעיה: צה"ל ירה למוות בשוגג ב-3 חטופים ישראלים

דובר צה"ל עדכן כי במהלך הלחימה בעזה, כוח צה"ל זיהה בטעות את שלושת החטופים הישראלים יותם חיים, סאמר טלאלקה ואלון שמריז, כאיום. החיילים ירו לעברם והם נהרגו. במהלך בדיקה של מרחב האירוע התעורר חשד לגבי זהותם וגופותיהם הועברו לבדיקה במחנה שורה, שם התבררה זהותם. בעקבות המקרה, משפחות החטופים יצאו להפגנה מחאה ספונטנית בת"א

זמן צפייה: 07:35

אסון בשג'אעיה: שלושה חטופים ישראלים נורו למוות היום (שישי) בשכונת שג'אעיה בעזה על-ידי כוח צה"ל שזיהה אותם בשוגג כאיום, כך מסר הערב דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בהצהרה מיוחדת. לאחר הירי הקטלני, במהלך סריקה ובדיקה של מרחב האירוע ,עלה חשד לגבי זהותם של ההרוגים -  וגופותיהם הועברו לבדיקה במחנה שורה, שם התברר כי מדובר בשלושת החטופים הישראלים יותם חיים שנחטף מביתו בכפר עזה, אלון שמריז שנחטף גם הוא מכפר עזה, וסאמר טלאלקה, תושב רהט שנחטף מקיבוץ מניר עם.

באזור בו נורו השלושה מתנהלת לחימה עצימה מזה מספר ימים, וכוח צה"ל זיהה אותם כשהם הולכים בסמטה ולובשים בגדים עזתיים שקיבלו משוביהם, לאחר שככל הנראה הצליחו להימלט מהמקום בו הוחזקו. הכוח זיהה אותם באופן שגוי כמחבלי חמאס, והפעיל עליהם אש מרחוק. ייתכן שהשלושה נמלטו מהשבי או ננטשו וכי הם ניסו להתקרב לכוח בדרך כלשהי. תא"ל הגרי אמר עוד כי "צה"ל החל לתחקר את האירוע באופן מיידי. מדובר באזור לחימה שהיו בו היתקלויות רבות בימים האחרונים. לקחים מידיים מועברים כעת לכלל הכוחות הלוחמים בשטח".

בעקבות האירוע החמור, משפחות החטופים התארגנו בהפגנה לילית ספונטנית בקריית הממשלה בתל אביב, וחסמו את דרך בגין. כמו כן, המשפחות הודיעו כי יפתחו בשביתת רעב במידה והקבינט הביטחוני לא יסכים להיפגש איתן.

תיעוד מהשמדת מפקדת גדוד שג'אעיה של חמאס חרבות ברזל רצועת עזה
כוחות צה״ל בשג'אעיה | צילום: דובר צה״ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בהצהרה: "יחד עם כל עם ישראל, אני מרכין ראש בצער עמוק ומבכה את נפילתם של שלושה מבנינו היקרים שנחטפו, וביניהם יותם חיים וסאמר פואד אל-טלאלקה. אני מחזק את לוחמינו האמיצים שחדורים במשימה הקדושה של השבת חטופינו, גם במחיר חירוף נפשם. גם בערב קשה זה נחבוש את פצעינו, נפיק את הלקחים ונמשיך במאמץ עליון להחזיר את כל חטופינו הביתה בשלום".

יו״ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ צייץ בטוויטר בתגובה לאירוע: "הלב מרוסק עם היוודע הטרגדיה הערב. אני מבקש לחבק את המשפחות, כל עם ישראל בוכה יחד איתכן. אני מחזק את כל משפחות החטופים וגם את החיילים שנמצאים בעומק השטח ומבצעים משימה מורכבת וחשובה מאין כמוה שלא ידענו מאז קום המדינה. הכאב המלווה את המערכה, גדל יותר נוכח האירוע הקשה. האחריות שלנו היא לנצח במלחמה, וחלק מהניצחון הזה יהיה להחזיר את החטופים הביתה. נעשה הכל, כדי שישובו בחיים, הכל".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר על הרג החטופים בשוגג: "שובר לב, אני בטוח שישראל תבחן את המקרה לפרטיו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2312152154' autoplay='0' credit='חוסיין אלעוברה - ערוץ הנגב' desc='משפחתו של סאמר טלאלקה מגיבה למותו' poster='' kid='1_ow5ffy0w' duration='112']

משפחתו של סאמר טלאלקה הגיבה לאירוע: "האמנו שהוא ישוחרר בעסקאות החטופים. לכל דבר יש מחיר והמשפחה שילמה מחיר גבוה מאד על הדבר הזה. קשה לכולנו".

ב-17 באוקטובר התראיינה אמו של יותם, איריס, לתוכנית של טל ברמן וסיפרה על השעות הארוכות שבהן תקשרה איתו, לפני שנעלם. שעה וחצי לאחר מכן, הפלאפון שלו אוכן בתוך הרצועה. "הוא כתב לי שהוא לא יכול לנשום ושזה עניין של דקות".

יותם חיים חרבות ברזל
יותם חיים | צילום: צילום מסך

לפני כשבוע, התראיין אחיו של אלון שמריז לרשת 13, וסיפר על ההתמודדות עם העובדה שאחיו בשבי: "אני מרגיש שאני משפיע ועוזר  - אבל הגעגוע הוא בלתי נסבל. כולנו עדיין בתוך האירוע". כמו כן, סיפר איך בבוקר ה-7 באוקטובר היה בקשר עם אלון, בזמן שהיה בממ"ד באותו הקיבוץ עם אשתו ההיריונית ובתו. אלון הספיק לעדכן שפרצו אליו מחבלים הביתה ויונתן כתב לו: "תהיה חזק, אוהבים אותך". אלון השיב לו באימוג'י של לב - ומאז נותק הקשר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2312152303' autoplay='0' credit='' desc='משפחות החטופים חוסמות את דרך בגין ' poster='' kid='1_ktimmxcd' duration='32']

הבוקר, דובר צה"ל התיר לפרסום כי חולצו גופותיהם של שני חיילי צה"ל וצעיר שנחטף מהמסיבה ברעים: סמל רון שרמן, רב-טוראי ניק בייזר ואליה טולדנו. גופות שלושת החטופים חולצו מרצועת עזה על-ידי לוחמים מחטיבת הקומנדו ומיחידה 504 של אמ"ן, והוחזרה לשטח ישראל. הודעה נמסרה למשפחות לאחר הליך זיהוי שערכו גורמי רפואה ורבנות צבאיים, המכון לרפואה משפטית ומשטרת ישראל.