הקצין שנהרג כתב ביום הזיכרון: "מוכנים להקריב חיינו למען המדינה"

רב-סרן בר פלח היה שנים ביחידת עוקץ ורק לפני חודש עבר לנח"ל, שם שימש בסגן מפקד הסיירת. הלילה הוא נהרג בהיתקלות עם מחבלים סמוך לג'נין. ביום הזיכרון ב-2019 הוא כתב: "לא ארכין את ראשי בצפירה, ארים אותו בגאווה"

זמן צפייה: 03:28

"הוא היה גבר שבגברים": משפחתו של רב סרן בר פלח ז"ל, שנהרג הלילה (רביעי) בהיתקלות עם מחבלים סמוך לג'נין, מתקשה לקבל את הבשורה הקשה על מותו. קרוב משפחתו סיפר לחדשות 13: "אני מאחל לכל אמא ילד כמוהו. הוא נתן את כל חייו בשביל הצבא". עוד סיפר קרוב המשפחה: "בר היה המון שנים בעוקץ ולפני חודש הוא עבר לנח"ל לתפקיד בכיר. הוא רק עבר וזה מה שקרה. הוא עבר את מבצע צוק איתן ואיבד חברים".

ביום הזיכרון בשנת 2019 כתב פלח ז"ל דברים מצמררים: "ביום הזיכרון אנחנו לומדים שיש דבר גדול יותר מהחיים עצמם. יש משהו שבשבילו אנחנו מוכנים להקריב את חיינו - מדינת ישראל. על כך אחשוב בעת הצפירה, בזמן שאעמוד עם כל עם ישראל בדומיה. איזכר בכל אותם גיבורים, אך לא ארכין את ראשי. ארים את ראשי למעלה במבט חד אל הדגל בחזה מתוח, בגאווה כי כל אלה הם אחיי, אמיצים ונועזים שברגעיי האמת שמים בצד את כל הרצונות האישיים ומוסרים את נפשם על קדושת ה', העם והארץ".

רב סרן בר פלח ז''ל
רב סרן בר פלח ז''ל

לחדשות 13 נודע רצף האירועים שקדמו להיתקלות הכוחות עם שני המחבלים. בשעה 23:39, התצפית מזהה שני חשודים השוהים כ-15 מטרים מהגדר. כעבור כמה דקות בהן המחבלים נותרו באזור, בוצע לעברם ירי, ולמרות זאת - הם נשארו במקומם. דובר צה"ל אמר כי לא זוהו נשקים, אך התצפיתנית דיווחה כי המחבלים החזיקו "משהו ארוך". במהלך השעה וחצי שלאחר מכן, החשודים העלו והורידו מידי פעם את ראשם, כשהם מתצפתים אל מעבר לגדר.

לקראת השעה 01:40, כוחות סיירת נח"ל יוצאים לעבר החשודים, ובשעה 02:18, כשהכוחות נמצאים בקרבת המחבלים, אחד מהם פותח באש לעברם. אותו מחבל החל לרוץ לכיוון מערב ונפל ארצה. במקביל, לאחר שביצע ירי - המחבל השני מנסה לברוח ומנוטרל על ידי הכוחות. זה הרגע שבו התקבל הדיווח על קצין פצוע אנוש, שפונה לבית חולים העמק, שם נקבע מותו.

ראש הממשלה יאיר לפיד ספד לפלח: "רב-סרן בר פלח, לוחם ומפקד, סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל, נהרג הלילה בפעילות מבצעית ואין מילים לנחם את המשפחה, בת הזוג והחברים על אובדן של היקר מכל. בר לוחם בכל רמ"ח אבריו נלחם בטרור והוביל את לוחמיו עד שעתו האחרונה. הפעילות המבצעית שבה נהרג סיכלה פיגוע גדול והצילה חיי אדם. אנחנו כואבים יחד איתכם את נופלו. יהי זכרו של בר ברוך".

רס''ן בר פלח, סגן סיירת חטיבת הנח''ל. הקצין שנהרג בהיתקלות הלילה
רס''ן בר פלח, סגן סיירת חטיבת הנח''ל. הקצין שנהרג בהיתקלות הלילה

"הקצין ירה לעבר המחבלים לפני שנפצע והסתער עליהם", סיפר מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט. הכוח החל בנוהל מעצר חשוד ואז המחבלים פתחו באש. המחבלים החזיקו רובה קרלו ונשק אוטומטי מאולתר. הכוח ירה בחזרה והרג את שני המחבלים. בלוט הוסיף: "נמנע כאן פיגוע. ייתכן מאוד שהמחבלים תכננו מארב לסיור צה"ל שהיה אמור לעבור בנקודה. התצפית זיהתה את המחבלים – וזה הישג".

עוד אמר תא"ל בלוט בתדרוך ברקע הידיעה כי אחד המחבלים היה קצין במודיעין הפלסטיני: "אנחנו אחרי 9 פיגועי ירי. רוב החוצים את גדר ההפרדה הם שוהים בלתי חוקיים. דיברו מספיק על חולשת המנגנונים. יש אזורים כמו צפון השומרון שזה מאתגר, אבל התיאום הביטחוני נמשך, לרבות בימים האחרונים". שני המחבלים שלקחו חלק בפעולה הם אחמד ועבד א-רחמן עאבד מכפר דאן, מערבית לג'נין. עבד, כך טוענים הפלסטינים, היה קצין במודיעין הפלסטיני.

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון, הלילה
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון, הלילה | צילום: דובר צה''ל

באחרונה, למערכת הביטחון ישנן עשרות התרעות לביצוע פיגועים, שרובן מגיעות מאזור ג'נין ומאזור שכם וכל זאת, שבועיים בלבד לפני תחילת חגי תשרי. במשטרה ממשיכים את הפעילות בכוננות גבוהה ומגבירים את הנוכחות המשטרתית ברחבי הארץ בדגש על שווקים, אירועים גדולים ומקומות הומי קהל. במשטרה מבקשים מהציבור לגלות עירנות לאנשים וחפצים חשודים ולדווח על כל דבר חשוד למוקד 100.

בישראל אין אשליה שהרשות הפלסטינית יכולה לעצור מפגעים, ויש לציין כי באזורים המועדים לפורענות לרבות בשכם וג'נין הרשות לא שולטת - וישראל צריכה לעשות את העבודה. ברשות מציעים לפעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי מעין מעצרי מנע - כלומר שיהיו עצורים אצלם כדי שלא יסתבכו עם כוחות הביטחון הישראליים. באשר לאנשי פת"ח, ניתן לומר כי בשנים האחרונות הם כמעט ישבו על הגדר, אך לאט לאט יש קריאות בתוך התנועה לשוב למאבק המזויין.