הערכת צה"ל: "יש סדקים בעמידה של חמאס"

עם פתיחת החודש השני של המלחמה, הגיעו כוחות של אוגדה 36 לחוף הים בעזה. גלנט למשפחות החטופים: "חמאס סופג מכות קשות וינסה להכאיב לנו בלוחמה פסיכולוגית". תקיפה נרחבת בעזה, אזעקות בגליל העליון. הרמטכ"ל: "מוכנים למתקפה בצפון בכל רגע"

תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה | צילום: רויטרס

"יש סדקים בעמידה של חמאס, אבל הוא עדיין לא נכנע". כך מעריכים הערב (ראשון) בצה"ל עם פתיחת החודש השני של המלחמה. "אנחנו מטילים פצצות קרב 200 או 250 מטר מהכוחות שלנו באופן פנומנלי שפותח להם את המשך הדרך בכל התקדמות. זה מעולם לא קרה ומוכיח את הצלחת שיתוף הפעולה עם חיל האוויר". אחרי כשמונה ימים של פעולה קרקעית, 30 חללים וכ-300 פצועים - צה"ל קרוב להשלמת הכתר שאמור לחנוק את מוקדי הכוח של חמאס בעיר עזה.

עוד מעריכים בצה"ל כי ייקח כמה ימים לכתר את העיר הגדולה ברצועה ולאגף אותה מכל כיוון, עם מצור שילחץ את עיקר הכוח של חמאס לצאת ולהילחם או למות במנהרות. במקביל, דיווחים על תקיפות נרחבות של צה"ל בצפון הרצועה. בנוסף, ובניגוד למבצעים קרקעיים קודמים, נוכחות כוחות החי"ר והיבשה מונעת כמעט לגמרי ירי רקטי לעבר ישראל מהמקומות שעליהם השתלטו צוותי הקרב החטיבתיים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2311051956' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הרמטכ"ל: "ערוכים למתקפה בצפון"' poster='' kid='1_wa7i98p3' duration='39']

בתוך כך, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר: "אנחנו שמים מטרה חד-משמעית להחזיר מצב ביטחוני טוב משמעותית בגבולות, לא רק בעוטף עזה, ואנחנו מבינים היטב ושומעים הרבה גם מה התחושות בקרב התושבים בצפון. אנחנו מוכנים כל רגע לעבור למתקפה בצפון, אנחנו מבינים שזה יכול לקרות, אנחנו מאוד סומכים עליכם שההגנה כאן היא חזקה. מאוד סומכים עליכם. אני יודע שהרוח מאוד חזקה, אני יודע שאנשים עם אמביציה בשמיים. מאוד מאמין בכם, אני חושב שמערך המילואים, זה היה לי ברור גם קודם, אבל זה כל כך מוחשי, ואהבה גדולה למדינת ישראל".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0511232035' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='דובר צה"ל: "הערב - תקיפה משמעותית ברצועה"' poster='' kid='1_8tf8wgtd' duration='444']

בצה"ל ביקשו מהדרג המדיני זמן כדי לבצע את המשימה, שתיקח שבועות עד חודשים, ותגבה מחירים כבדים מחמאס. משני צדי המתרס של הלחימה יש למידה הדדית ברמה המיקרו-טקטית, על בסיס יומי. כך למשל: שעות הקרב העיקריות והנכונות, צורות הפשיטה וההתקפות אלו מול אלו והכוונות כוחות מגזרות אחרות. היכן שחוסלו מג"דים ומ"פים לחמאס יכולות הפיקוד והשליטה נפגעו והדבר מתבטא במיעוט מחבלים שיוצאים מהמנהרות להילחם. ברמה האסטרטגית יותר חמאס הפיק לקחים מצידו מביתור הרצועה במבצע עופרת יצוקה לפני 14 שנים ומיקד כוחות איכותיים יותר על צירי הרוחב המרכזיים ברצועה.

מפקדי השטח בצה"ל משבחים את המודיעין שמוזרם להם מאמ"ן, שכולל דיוק מילימטרי במיקומי האויב. בחלק מהמקרים התאפשר לכוחות צה"ל להפעיל מארב מוקדם על מארב שהכינו עשרות מחבלי חמאס - ולחסלם בהפתעה. הפתעה חיובית נוספת היא מיעוט הפצמ"רים, באופן יחסי, שנבע בעיקר מ"ציד" מוצלח של מאות חוליות ירי על-ידי אוגדת עזה בתחילת המלחמה.

כוחות צה"ל בעזה
כוחות צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל

שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום עם בני משפחות של חטופים ונעדרים. בשיחה, שהתקיימה בקריה בתל אביב, שר הביטחון שיתף את בני המשפחות בפעולות הנעשות במסגרת המאמץ להשבת החטופים ולאיתור הנעדרים. "אנחנו מרכזים מאמצים מבצעיים, מודיעיניים ומדיניים, במאמץ להשבת החטופים", אמר גלנט. "חמאס סופג מכות קשות בשדה הקרב, וינסה להכאיב לנו בלוחמה פסיכולוגית במקומות הכי רגישים וכואבים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2305111843' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: אוגדה 36 מתייצבת בחוף עזה' poster='' kid='1_mozm7zqz' duration='63']

גלנט המשיך: "חמאס הוא ארגון רצחני, חסר אנושיות, הוא לא רוצה להיטיב את מצב האזרחים בעזה. הלחץ הצבאי עליו משרת גם את המאמצים להחזרת החטופים. המסר הברור שאני מעביר לקהילה הבינלאומית: לא תהיה הפוגה באש ללא השבת חטופים. אנחנו בוחנים כל כיוון שיקדם את השבת החטופים. כל מערכת הביטחון רואה בנושא כבעל חשיבות עליונה, ובאופן אישי - אין רגע בדיונים הביטחוניים ובקבלת ההחלטות שאני לא חושב עליכם ועל יקיריכם".