עזה: 2 הרוגים ומעל 250 פצועים בהפגנות על הגדר

אלפי מפגינים הגיעו לגבול הרצועה בעקבות קריאת חמאס להמשיך במחאה. צוותי כיבוי נאבקו בלפחות שתי שריפות בעוטף עזה. ליברמן קיבל עדכונים על המתרחש בשטח

פלסטינים מרצועת עזה הכינו עפיפון ענק כדי לשלוח לישראל
פלסטינים מרצועת עזה הכינו עפיפון ענק כדי לשלוח לישראל | צילום: אתר החדשות ״עזה עכשיו״

המתיחות בדרום: כמה אלפי פלסטינים התאספו אתמול (שישי) באזור הגדר. זאת בהמשך לקריאת הוועד המארגן של צעדות השיבה בעזה להגיע ולהשתתף במה שמכונה שם "צעדת מהפכנית למען ירושלים ואל-אקצא". הטלוויזיה הפלסטינית דיווחה כי שני בני אדם נהרגו, משרד הבריאות בעזה מסר כי למעלה מ-250 בני אדם נפצעו, 26 מהם נפצעו כתוצאה מירי של צה"ל. מצה"ל נמסר כי מספר בקבוקי תבערה ומטענים מאולתרים הושלכו לעבר גדר המערכת. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. עוד נמסר כי מספר חשודים זוהו חוצים לשטח ישראל ושבים על עקבותיהם באופן מיידי. לוחמי צה״ל הגיבו לפעולות אלה באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שהה מוקדם יותר בבסיס הקריה שבתל אביב וקיבל עדכונים על המתרחש באזור. במערכת הביטחון מגדירים את יום ההפגנות כשקט ביותר מאז שאלה החלו ב-30 במארס.

בד בבד, צוותי כיבוי נאבקו בלפחות שתי שריפות שפרצו באזור יער בארי כתוצאה מבלוני תבערה.

כשברקע השיחות בקהיר בין חמאס והפלגים האחרים והמודיעין המצרי, במערכת הביטחון סימנו את היממה הקרובה כמבחן ההפגנות שמתכנן חמאס סמוך לגדר. בארגון הטרור מבקשים לייצר את אותה הסיטואציה שחזרה על עצמה במרבית סופי השבוע בחודשים האחרונים: הפגנות המוניות על גדר הרצועה ועימותים עם כוחות הביטחון, לאחר תפילות יום השישי. בצה"ל הבהירו כי ההנחיות נשארו בתוקף. "הכוחות לא יאפשרו פגיעה או חצייה של הגדר. נפעל כנגד ניסיונות לשגר בלוני תבערה". חבר הלשכה המדינית של חמאס בעזה ח'ליל אל-חיה התראיין אמש לרשת "אל-מיאדין" ואמר כי כל עוד ישראל מתחייבת להפסקת האש לפי תנאי ההבנות שהושגו בשנת 2014 אז גם חמאס מחויב אליה.

כתבות קשורות


הסדרה במבחן: בצל השיחות בקהיר - בחמאס קוראים למפגינים לצעוד |17.08.18

בתוך כך, הקבינט המדיני ביטחוני לא הצביע על אישור ההסכם עם חמאס, זאת למרות שהדיון נערך זמן קצר לפני שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד עם ראש המודיעין המצרי בישראל. נוסף לכך, גם בשלושת הדיונים הקודמים שנערכו בנושא, לא עלה ההסכם להצבעה. המגעים להסדרה החלו כזכור בפגישה בין נתניהו לנשיא מצרים א-סיסי בחודש מאי האחרון, שנחשפה בחדשות עשר.

כוחות צה
כוחות צה"ל מתכנסים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

ביום חמישי דיווח אתר "ערבי 21" מפי מקור המתואר כ"בקי במאמצים המצריים להפסקת אש", כי מצרים הציעה לחמאס וליתר הפלגים ברצועה לנהל משא ומתן "ישיר למחצה" מול ישראל. על פי הדיווח, כחלק מהמתווה המוצע תגיע משלחת ישראלית לקהיר כבר ביומיים הקרובים. שתי המשלחות ישהו במלונות שונים, ולא ייפגשו פנים אל פנים. אולם, המצרים יעבירו את המסרים בין המשלחות. על פי הדיווח, המו"מ צפוי להימשך חמישה ימים.

המקור הפלסטיני מסר כי "חמאס הסכים להצעה המצרית, אך התנה זאת בהסכמת שאר הפלגים ברצועה". על פי הדיווח, מטרת ביקורו של ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, שהגיע ביום רביעי לתל אביב ואתמול שוחח עם אבו מאזן - לסכם את מתווה ההצעה הזו. עוד ציין המקור כי ייתכן ו"הרשות הפלסטינית תנסה לטרפד את המהלך". אולם, לפי דבריו ישנו חוסר הסכמה גם בקרב בכירים בישראל בנוגע להצעה, כך שקיום מו"מ "ישיר למחצה" עדיין מוטל בספק.

נוסף לכך, ביטאון "א-רסאלה" המקורב לחמאס מסר מפי מקורות המשתתפים בפגישות בקהיר כי למרות שהחזון העקרוני היה על הסכמה על הפסקת אש שתיארך כשנה, לאחר דיונים שנמשכו עד שעות מאוחרות בלילה, הכריזו הפלגים כי הם מסרבים לקבוע תחומי זמן להפסקת האש ולפיהם העקרון היחיד הוא "שקט תמורת שקט" ללא התחייבויות לסעיף זמן.

נתניהו והנייה
נתניהו והנייה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר שלשום דיווחה רשת אל-מיאדין הלבנונית מפי מקורות "יודעי דבר", כי הסכם הסדרת רצועת עזה יכלול רגיעה לשנה ומעבר ימי בטוח מהרצועה לקפריסין. עוד דווח כי 48 השעות הבאות תהיינה מכריעות בנוגע לרגיעה בין חמאס לישראל, וכי ההסכם יכלול תשלום משכורות לפקידים בעזה על ידי קטאר ובשיתוף פעולה מצרי.

כמו כן, מקורות פלסטינים מסרו כי הדיונים על רגיעה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס נכנסו לישורת האחרונה, וכי ישנם מגעים מתקדמים לעסקת חילופי שבויים בין חמאס לישראל ופיוס בין פתח לחמאס. בנוסף נמסר כי מתקיימים מאמצים כבירים של מצרים להגיע להסכם בין ישראל לחמאס במהלך הימים הקרובים, לפני חג הקורבן, שייערך ביום שלישי בשבוע הבא.