הרוגה ומאה פצועים סמוך לגדר הרצועה; שריפות במספר מוקדים

כ-300 פלסטינים התעמתו עם כוחות הביטחון שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. משרד הבריאות אישר כי אחד מהפצועים מוגדר במצב קשה. דליקות פרצו ביישובי העוטף מעפיפוני תבערה

הפגנת "יום הנכבה" ברצועת עזה
הפגנת "יום הנכבה" ברצועת עזה | צילום: רויטרס

מתיחות בדרום: צעירה נהרגה ועוד כ-100 פלסטינים נפצעו היום (שישי) בעימותים עם כוחות צה"ל סמוך לגדר, בהם אחד במצב קשה, כך אישר משרד הבריאות בעזה. מוקדם יותר, שני פלסטינים נפצעו לאחר שניסו לחבל בגדר הרצועה, זמן קצר לפני שהעימותים בגבול התחדשו במסגרת אירועי "צעדת השיבה", זה יום שישי העשירי ברציפות. מארגני המחאה, שהוציאה כ-300 פלסטינים בחמישה מוקדים על גדר הגבול, טענו כי ההפגנות עמדו בסימן "מעזה לחיפה, אחדות של דם וגורל משותף". צה"ל הגיב להתפרעויות בירי גז מדמיע. במקביל, פלסטיני נפצע מכדור גומי בכפר קדום במסגרת הפגנות בגדה המערבית.

במסגרת העימותים הופרחו מספר עפיפוני תבערה לעבר יישובים בעוטף עזה, בהם מפלסים, בארי, נחל עוז וכפר עזה. על כל השריפות הושגה שליטה, מלבד השריפה באזור מפלסים שטרם כובתה.

שריפות בעוטף עזה
שריפות בעוטף עזה | צילום: דוברות כבאות והצלה

במקביל לעימותים ברצועת עזה, הגיעו כ-100 בני אדם לאנדרטת "חץ שחור" כדי לתמוך במאבק של "מסדר הדר" להשבת הבנים בפעם החמישית ברציפות. צור גולדין, אחיו של הדר גולדין, שגופתו מוחזקת בידי חמאס מאז מבצע "צוק איתן", אמר: ״אנו נמצאים בימים קריטיים כדי להחזיר את הבנים הביתה. מתנהל עכשיו מו״מ להסדרה. מערכת הביטחון והממשלה גם מעוניינים בשקט והתנאי ידוע וחייב להיות ברור לכולם: הומניטארי תמורת הומניטארי! אין הסכם על עזה בלי השבתם של הדר, אורון, אברה והישאם תחילה״.

ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, שהשתתף אף הוא באירוע, אמר: ״אני מקווה שנצליח לשכנע את ממשלת ישראל וציבורים רחבים בארץ ובעולם שיש להתנות הומניטארי תמורת הומניטארי לטובת אנשי עזה. אנחנו כבר באיחור של ארבע שנים במשימת השבת הבנים מעזה ופתרון אזורי לרצועה״.

אתמול, ח'ליל אל-חיה, סגן מנהיג חמאס בעזה, התראיין לערוץ "אל-אקצא" ואמר כי היום "יהיה יום חשוב ויועבר בו מסר לכל העולם כי אנחנו ממשיכים עד שבירת המצור והשגת הזכויות שלנו". עוד אמר: "צעדות השיבה לא ייפסקו עד אשר יושגו המטרות שלנו".

בד בבד, בשעות הערב הגיעו כ-200 בני אדם להשתתף בהפגנה שמתקיימת בחיפה בעידוד תנועת חד"ש תחת הכותרת "מחיפה לעזה: הסירו את המצור!". רג'א זעאתרה, מזכיר חד"ש בחיפה, מסר: "ההסלמה האחרונה היא עדות נוספת להשלכות של כליאת מיליוני בני אדם בשטח הצפוף בעולם, ושל השליטה הצבאית הישראלית על עם אחר הדורש עצמאות והכרה. כל עוד יימשך המצור, וכל עוד יימשך הכיבוש, לא תוכל הממשלה לדכא את ההתנגדות הלגיטימית. אנו קוראים לעתיד אחר; עתיד של שלום וצדק, של מדינה פלסטינית בצד ישראל, של שתי בירות בירושלים, של פתרון צודק לשיבת הפליטים לפי החלטות האו"ם. הכיבוש, המצור, ההתנחלויות והמלחמות הם אסון לשני העמים, כי עם שכובש עם אחר לא יכול להיות חופשי בעצמו!". למקום הגיעו מספר פעילי ימין שמחו נגד ההפגנה.

הבערת צמיגים בגבול הרצועה
הבערת צמיגים בגבול הרצועה | צילום: רויטרס

ההפגנות נערכות ימים ספורים לאחר סבב ההסלמה הקצר שכלל למעלה ממאה שיגורי רקטות ופצמ"רים תוך יממה. באותו היום, צה"ל עצר ספינה פלסטינית שהפרה את הסגר הימי על עזה. על סיפון הספינה היו כ-17 מפליגים, שביקשו לצאת משטח הרצועה אל הים הפתוח. עוד נמסר בהודעת הצבא כי הספינה, שנעצרה מבלי שנרשמו אירועים חריגים, תיגרר על ידי כוחות חיל הים לבסיס אשדוד. שם ימתינו גורמי רפואה שיציעו טיפול לאנשי המשט, שחלקם, על פי דיווחים בעזה, חולים ונכים.

"ארגון הטרור חמאס, שעומד מאחורי ניסיון הפרת הסגר הימי, מנסה להציג מצג ציני שבסופו של יום יפגע באזרחי עזה ובסיוע המוכנס לרצועה על-ידי מדינת ישראל ומדינות נוספות בעולם. "הסגר הימי הוא סגר ביטחוני הכרחי וחוקי שהוכר שוב ושוב על-ידי העולם והאו"ם, לשמירה על ביטחון מדינת ישראל וגבולותיה הימיים, המגן מפני טרור והברחת אמצעי לחימה. צה"ל ימשיך לאכוף אותו ולהגן על גבולותיה הימיים של מדינת ישראל ועל אזרחיה", לשון הודעת דובר צה"ל.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להצביע הערב על הצעת כווית להגן על הפלסטינים ברצועת עזה ובשטחי יהודה ושומרון. ההצעה שהגישה כווית דורשת להפסיק את "השימוש המופרז, חסר ההבחנה והבלתי פרופורציונלי בכוח" של ישראל נגד הפלסטינים. עם זאת, היא כוללת גינוי של ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. יש לציין כי ההצעה רוככה בימים האחרונים ולצד גינוי שימוש בלתי מידתי בכוח מצד ישראל, היא קוראת "להציג למועצת הביטחון המלצות לגבי דרכים להגן על הפלסטינים בעזה". השגרירה האמריקנית באו"ם, ניקי היילי, כינתה את ההצעה "גישה חד-צדדית באופן בוטה ופשיטת רגל מוסרית" וציינה כי אישורה יערער את המאמצים לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים.