כנפי הכסף: אלופי ההפלות של חה"א - על הקרבות שעיצבו את חייהם

שלושה מ-39 "האייסים" של חיל האוויר, מספרים ל"המגזין", בין היתר, על הדילמות המוסריות. אלוף במיל' גיורא רום חושף: פעלתי בניגוד להנחיות כדי לא להרוג חפים מפשע

בחזרה אל אלופי ההפלות של חיל האוויר
בחזרה אל אלופי ההפלות של חיל האוויר | צילום: חדשות עשר

על כנפי הכסף: כבר עשרות שנים שטייסי חיל האוויר הישראלי נחשבים לטייסים הטובים ביותר בעולם. הרבה בזכות 39 המובחרים שזכו לכינוי "האייסים" - אלופי ההפלות. על פי מסורת הקרב של החיל, "אייס" הוא טייס שהפיל לפחות חמישה מטוסי אויב. שלושה מתוכם - גיורא רום, אמיר נחומי ואברהם שלמון - שהפילו הרבה יותר מכך, מספרים בריאיון מיוחד ל"מגזין" על ההיסטוריה הפרטית שלהם, זו ששזורה בהיסטוריה של מדינת ישראל ובהיסטוריה של המזרח התיכון כולו.

אלו אנשים אחרים מדור אחר, הדור של מלחמות אחרות, של ששת הימים וההתשה וכיפור, עידן שבו צה"ל נלחם מלחמות אחרות, מלחמות בצבאות ולא בארגוני טרור, צבאות שהיו להם חילות אוויר, עוד לפני עידן הרקטה שעקפה כל מטוס ונחתה על הראש של העורף הישראלי.

אלוף במיל
אלוף במיל | צילום: חדשות עשר

האייס הראשון בחיל האוויר הישראלי הוא גיורא רום, טייס שהפיל חמישה מטוסי אויב תוך שלושה ימים במלחמה ששינתה את פני המדינה הזו, מלחמת ששת הימים. הטייס המעוטר משתייך לדור שבו הדילמות של מוסר הלחימה היו פשוטות יותר. אבל גם להם, סיפורים יוצאי דופן על ההתמודדות.

רום נשלח לתקוף תותח נ"מ שבעה קילומטרים מצפון לכפר קארמה בירדן בשנת 1968. אלא שכשהגיע לזירה, הוא גילה לא מדובר היה בתותח, אלא במקלע שהיה ממוקם באמצע הכפר: "אם אני מפציץ אותו אני הורג 20 אנשים", מספר רום. "לא היה מקובל להגיד אני לא אבצע אז זרקתי את הפצצה מזרחית לכפר, אז ראו את הפיצוץ מהארץ, וחזרתי הביתה. מעולם לא סיפרתי את זה".

פרט לרום, האייסים הנוספים שמספרים את סיפורם הם אמיר נחומי, שהפציץ את הכור בעיראק ב-1981, ואברהם שלמון, שהפיל למעלה מ-14 מטוסי אויב. מטוסים מצריים סוריים עירקים, ואפילו מטוס רוסי אחד.

תא
תא"ל במיל | צילום: חדשות עשר
סא
סא"ל במיל | צילום: חדשות עשר