מטען התפוצץ ליד כוח צה"ל בעזה, מטרות חמאס הותקפו בתגובה

לפי צה"ל, המטען הונח בחסות ההפגנות על הגדר במסגרת "צעדת השיבה". הוא הופעל ליד כלי הנדסי של צה"ל, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. פלס': היה ירי לעבר רועי צאן

נגמ"שים ישראליים על גבול עזה במבצע צוק איתן
נגמ"שים ישראליים על גבול עזה במבצע צוק איתן | צילום: רויטרס

מטען נפץ הופעל הבוקר (רביעי) ליד כלי הנדסי של צה"ל, שעבד בסמוך לגדר בגבול עזה. מצה"ל נמסר כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה הותקפו מטרות של ארגון חמאס.

לפי הודעת צה"ל, המטען הונח בחסות הפגנות "צעדת השיבה" במסגרתם הגיעו עשרות אלפי פלסטינים לאירועי מחאה בסמוך לגדר. על פי דיווח פלסטיני, צה"ל ירה בתגובה מספר פגזים לעבר מוצבים בעיר עזה, ממזרח לשכונת זייתון. על פי דיווח אחר, כוחות צה"ל ירו לעבר רועי צאן ליד מוצב כיסופים. מחמאס נמסר בתגובה: "הפגזת המוצב ע"י ישראל מראה את ההיסטריה שפוקדת את ישראל כתוצאה מהפעילות העממית הענפה במסגרת צעדות השיבה והחיבוק שהעם נותן להתנגדות".

ביום ראשון חצו שלושה פלסטינים את גדר המערכת בצפון הרצועה, ושבו על עקבותיהם לאחר שכוחות צה"ל ביצעו לעברם ירי. בתגובה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מטרת טרור צבאית השייכת לחמאס, בצפון רצועת עזה. על פי דיווח פלסטיני, ארבעה נפצעו מתקיפת צה"ל.

ביום שבת נעצר פלסטיני לא חמוש שניסה לחצות את גדר המערכת בדרום רצועת עזה, הוא הועבר לחקירת שב"כ. כמו כן, באזור מעבר קרני שבמרכז הרצועה אותר רימון שהשליכו יום לפני כן מחבלים משטח הרצועה, בכוונה לפגוע בחיילים במהלך המחאות על הגדר. בצה"ל טוענים כי מציאת הרימון היא הוכחה נוספת לכך ש"מחאת הצמיגים" הייתה כסות לפעולות טרור.

ילדים משתתפים בהפגנת
ילדים משתתפים בהפגנת "צעדת השיבה" | צילום: דובר צה"ל

בעקבות הירי על מפגינים במהלך המחאות על הגדר, ממנו נהרגו כ-30 פלסטינים, מספר מדינות התבטאו נגד ישראל. בהודעת משרד החוץ הרוסי שהתפרסמה ביום שני נכתב כי השימוש הישראלי בכוח צבאי הוא "בלתי מתקבל על הדעת" וכי צה"ל משתמש בכוח צבאי "כנגד אוכלוסיה אזרחית, באופן חסר הבחנה". במקביל, שגריר ישראל ברוסיה זומן על ידי סגן שר החוץ לשיחת הבהרה.

גם צרפת הצטרפה לגינויים. משרד החוץ הצרפתי מסר: "צרפת שבה ומגנה את הירי ללא הבחנה של הצבא הישראלי במהלך דיכוי ההפגנות ברצועת עזה. יש לשפוך אור על אירועים אלה. צרפת מבקשת מהרשויות הנוגעות בדבר לנהוג באיפוק ומדגישה ששימוש בכוח חייב להיות פרופורציונלי, בהתאם לחוק הבין-לאומי ההומניטרי על מנת שלא יגבו קורבנות נוספים".

התובעת הכללית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הזהירה כי תשקול לבדוק את האירועים סביב ההפגנות. "אלימות שכזו נגד אזרחים עשויה להיחשב כפשע לפי בית המשפט הבין לאומי", אמרה התובעת, "כמו גם השימוש באזרחים כמגנים בפעילות צבאית". יש לציין כי מזה שלוש שנים מקיימת התובעת בדיקה מקדמית סביב אירועי "צוק איתן", ועד כה לא החליטה התובעת אם לפתוח בחקירה או לא.

בתוך כך, תת-אלוף מוטי ברוך, ראש חטיבת תורה והדרכה באגף המבצעים, מונה לראש מנגנון התחקור המטכ"לי לאירועים האחרונים בסמוך לגדר, כולל הירי במפגינים. מדובר במנגנון תחקירים פנימי של צה"ל, שממצאיו יועברו לפרקליטות הצבאית. בצה"ל מדגישים כי ניתן גיבוי מלא ללוחמים על פעילותם בימי שישי האחרונים, והוסיפו כי אם מנגנון הבירור יגלה חריגות, חומרי החקירה יועברו על ידי הפרקליט הצבאי הראשי למצ"ח.