הוריו של אלאור אזריה לנשיא: שקול מחדש את בקשת החנינה

ההורים פנו במכתב לריבלין, שהחליט בחודש שעבר שלא לחון את בנם שהורשע בהריגת מחבל, לאחר שאספו 55 חתימות ח"כים. לשכת הנשיא: ניתן לדון בבקשה כזו רק בעוד שישה חודשים

אלאור אזריה בדרך לריצוי מאסרו
אלאור אזריה בדרך לריצוי מאסרו | צילום: רויטרס

הירי במחבל בחברון: הוריו של אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל בחברון ונידון למאסר, פנו אחר הצהריים (ראשון) לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, בבקשה שישקול שוב את חנינת בנם. ריבלין כזכור דחה את בקשת החנינה הקודמת שהוגשה לו, ב-19 בנובמבר.

בסיועו של ח"כ לשעבר ויועץ המשפחה, שרון גל, השיגה המשפחה 55 חתימות חברי כנסת, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושרת המשפטים אילת שקד . "סבורים אנו שבקשה זו, בחתימת ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת, יש בו כדי נסיבות מיוחדות המצדיקות עיון מחדש בבקשת החנינה".

בלשכת הנשיא הודיעו כי קיבלו את הבקשה, וכי היא "תענה במישרין אל הפונה כמקובל". עוד נכתב: "חשוב לזכור כי על פי המדיניות הנוהגת בטיפול בחנינות לאורך השנים, בקשה מחודשת לחנינה ניתן להגיש רק בחלוף שישה חודשים מיום שניתנה החלטת הנשיא בבקשתו הקודמת של הנידון אלא אם כן חל שינוי מהותי בנסיבות הבקשה".

לפני קצת יותר מחודש, כאמור, החליט הנשיא שלא לקבל את בקשת החנינה שהגישה המשפחה. הסיבה לכך, כך אמר, העובדה שהרמטכ"ל המתיק כבר את ענשו של החייל בארבעה חודשים, לשנה וארבעה חודשי מאסר בלבד. "הקלה נוספת בעונש תפגע בחוסנם של צה"ל ושל מדינת ישראל", אמר אז, "ערכי צה"ל ובתוכם טוהר הנשק הם יסוד מוסד בעוצמתו של צה"ל ותמיד עמדו לנו במאבק הצודק על זכותנו לבית לאומי ובטוח ובבנייתה של חברה איתנה".

החלטתו של הנשיא שלא לחון את אזריה עוררה סערה, בקרב התומכים בהחלטה והמתנגדים אליה. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר כי "לנשיא ריבלין הייתה הזדמנות לשים קץ לפרשה זו אשר טלטלה את החברה הישראלית. מעבר למחיר האישי ששילמו החייל ומשפחתו, סברתי ועודני סבור כי במקרה ייחודי זה היה מקום לשקול גם את האינטרס הציבורי, את הצורך באיחוי הקרעים בחברה ואת השפעת האירוע והמשפט על חיילי צה"ל ועל הנוער העומד בפני גיוס. גם בשעה זו, אל לנו לשכוח שמדובר בחייל מצטיין ובמחבל שבא להרוג".

אלאור אזריה בהכרעת ערעורו בבית המשפט הצבאי
אלאור אזריה בהכרעת ערעורו בבית המשפט הצבאי | צילום: רויטרס

השר נפתלי בנט שוחח עם אמו של אזריה ואמר לה כי הוא "מצר על ההחלטה שלא לחון את אלאור". עוד הוא בקש "תמסרי גם לאלאור וגם לצ'ארלי את אהבתי. אין לנו מדינה אחרת, ואסור לנו להתייאש. עכשיו צריך להסתכל קדימה. חייבים להרים את הראש ולהיות חזקים". ח"כ אורן חזן אף קרא להתפטרותו של הנשיא בעקבות ההחלטה: "ריבלין, איבדת את הלגיטימיות להמשיך לכהן כנשיא המדינה".

השרה רגב אמרה: "המדינה היתה הזדמנות לממש את התכלית הראויה ביותר של מוסד החנינה. מצער מאוד שהנשיא ריבלין נכנע ללחצים פסולים ובחר גם הוא להפקיר את אלאור. לנשיא היתה הזדמנות להעביר מסר לחיילים שגם אם הם טועים, הם ישפטו במישור המשמעתי אבל הם לא יופקרו. אלאור לא צריך לשבת אפילו יום נוסף אחד בכלא".

יו"ר האופוזיציה, בוז'י הרצוג, הגיב לדבריה של השרה רגב נגד הנשיא: "הממלכתיות נקברה ונותרה רק הבושה. השתלחותה של השרה רגב בנשיא, שרה שלא עוסקת לא בספורט ובטוח לא בתרבות, קברה היום באופן סופי את הממלכתיות הליכודית של בגין וז'בוטינסקי".