תשעה ימים לכניסה לכלא: האם אזריה יתנצל על מעשיו כדי לזכות בחנינה?

לאחר שבית הדין הותיר את גזר הדין של החייל על כנו, כעת תלויה המתקת העונש בבקשה שיגיש אזריה לרמטכ"ל. הבעיה: החייל מסרב להתנצל וללא הבעת חרטה הצבא לא יוכל לקצר את עונשו • לחץ גדול על משפחת אזריה שלא להגיש בקשת רשות ערעור לעליון

אלאור אזריה ואמו במהלך מתן גזר הדין במשפטו בבית הדין הצבאי בקריה
אלאור אזריה ואמו במהלך מתן גזר הדין במשפטו בבית הדין הצבאי בקריה | צילום: רויטרס

האם אלאור אזריה יזכה לחנינה מהרמטכ"ל? בעת שפוליטיקאים החל בראש הממשלה ועד לשר התחבורה קוראים לחנון את החייל היורה מחברון, הכדור נמצא כעת בידיו של אלאור.

החייל, הרשעתו נותרה על כנה אתמול (ראשון) בבית הדין הצבאי לערעורים, יכול לבקש בקשת המתקה מהרמטכ"ל גדי אינזקוט שציין אתמול בהודעה כי ישקול בכובד ראש בקשת המתקה בכפוף לערכי צה"ל. הבעיה מבחינת אלאור היא כי בקשה מסוג זה מתבססת על לקיחת אחריות ובקשת חרטה, מה שאומר שאזריה חייב לקחת אחריות ולהתנצל - דבר שהוא לא עשה עד היום.

לכתבות נוספות בנושא:

לאחר דחיית הערעור - צה"ל לא ינהל משא ומתן עם משפחת אזריה
שפטל בראיון: "כשאוודא את דברי הרמטכ"ל אשקול לא להגיש ערעור"

עו
עו"ד יורם שפטל | צילום: ערוץ 10

גם לאחר פסק הדין והרשעה של 8 שופטים בשתי ערכאות, אמר היום אביו של אלאור, צ'רלי אזריה, בראיון כי אין לבנו על מה להתנצל: "אלאור אדם אחראי. איך בן אדם יכול להתנצל על מעשה שמבחינתו היה נכון? בגלל שכל המערכת רוצה שהוא יתנצל, הוא יגיד טעיתי?".

מאחר שהצבא הוא זה שהעמיד לדין את אזריה, ללא התנצלות הוא אינו יכול להמתיק את עונשו. אם אזריה יסביר את הנסיבות שהובילו למעשה ויתחרט עליהן, המערכת תוכל ללכת לקראתו ולקצוב את עונשו.

אלאור יכול להגיש את הבקשה לרמטכ"ל רק כאשר גזר הדין חלוט, ואין עליו ערעור, כלומר רק ב-7 באוגוסט יומיים לפני הכניסה לכלא. מעו"ד שפטל ניתן לשמוע תחילה של נסיגה בעמדתו כאשר הוא אומר כי אם יציעו לו הצעה, אז לא יערער. כעת יש לחץ גדול על משפחת אזריה שלא להגיש בקשת רשות ערעור לעליון והם שוקלים זאת בחיוב.

הרמטכ
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי | צילום: חדשות 10