דיווחים: ישראל תקפה בסיסים סוריים בפרברי דמשק

הטלוויזיה הסורית וערוץ "אל מנאר" של חיזבאללה דיווחו אחר הצהריים כי ישראל תקפה את בסיס א-דמיאס, ליד שדה התעופה שבפרברי הבירה הסורית. הערוץ הסורי: "האויב הישראלי ביצע תקיפה נפשעת, אין נפגעים בנפש". הבוקר הודיע נתניהו: "אנחנו עוקבים אחרי המזרח התיכון ואחרי מה שמתרחש, והרבה מאוד מתרחש - נטפל באיומים הללו"

תקיפה סמוך לדמשק, לפי דיווחים זרים, בוצעה על ידי חיל האוויר הישראלי
תקיפה סמוך לדמשק, לפי דיווחים זרים, בוצעה על ידי חיל האוויר הישראלי | צילום: הטלוויזיה הסורית

תקיפה ישראלית בסוריה? מקורות ערביים, בהם הטלוויזיה הסורית, רשת "אל מנאר" ובלוגרים, מדווחים הערב (ראשון) על תקיפה של מטוסי קרב ישראלים בבסיס של חיל האוויר הסורי ליד דמשק - אותו בסיס בו בוצעה תקיפה של משלוח נשק לפני כשנה. מדובר על מוצבים בפרברי דמשק: בסיס "א-דימאס" בו בדרך כלל מועברים אמצעי לחימה מהצבא הסורי לחיזבאללה, ואזור שדה התעופה שליד דמשק, בשני גלי תקיפות.

כלי התקשורת מדווחים על עשן כבד המיתמר מהאזור, ועל נוכחות מסיבית של חיל האוויר הישראלי באזור. זו הפעם הראשונה מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, במארס 2011, שתקיפה כזו מתבצעת לאור יום.

לפי ההערכות, היה מידע קונקרטי על העברת אמצעי לחימה, באופן שחצה את הקווים האדומים שישראל הציבה באופן בלתי פורמלי לחיזבאללה ולאסד - בהם העברת נשק איכותי, כמו סקאדים, טילי חוף ים וטילי נ"מ, לארגונו של חסן נסראללה. נשק שכזה מועמס בדרך כלל על שיירות החוצות את הגבול מלבנון, ומגיע לשם באין מפריע - ונראה שהפעם היה מדובר על מסה קריטית שישראל, על פי המקורות הזרים, לא יכולה היתה להבליג עליה.

"תקיפה נפשעת"

"האויב הישראלי ביצע תקיפה נפשעת בסוריה, לאחר שתקף שני אזורים בפרברי דמשק בדימאס וקרוב לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק", נמסר מהטלוויזיה הסורית, "אין נפגעים בנפש". הצבא פרסם הודעה משלו: "התקיפה הישראלית עוזרת לטרוריסטים, זאת לאחר ההישגים הגדולים של הצבא שלנו בדיר א-זור, חלב ואזורים אחרים. הצבא מבהיר כי מעשי תוקפנות מסוג זה לא יניאו את סוריה מהמשך מלחמתה בכל צורותיו וזרועותיו על כל אדמת המולדת".

בעבר הבליג אסד על תקיפות כאלו שיוחסו לישראל, בהתייעצויות עם חיזבאללה ואיראן, והפנה את משאביו להמשך המאבק מול דאע"ש. והיו כבר לא מעט תקיפות מאותו סוג בשנתיים האחרונות, ביניהן:

• ביוני האחרון הותקפו תשעה יעדים בגולן הסורי, בעקבות ירי טיל נגד טנקים לעבר הגבול עם ישראל שהוביל למותו של מוחמד קראקרה, ישראלי בן 14, ולפציעתם של שלושה עובדי משרד הביטחון;

• בפברואר האחרון הותקפו יעדים של חיזבאללה בגבול סוריה-לבנון, ומספר פעילי חיזבאללה נהרגו;

• באוקטובר 2013 הותקפו משאיות שהעבירו טילי SA-8 לחיזבאללה, ליד עיר הנמל לטקיה שבמערב סוריה;

• במאי 2013 הותקף משלוח של מערכות לשיגור נשק כימי, שהיה בדרכו אל אנשי חיזבאללה;

• בינואר 2013 הותקף משלוח נשק שכלל טילי נ"מ סורים מדגם SA-17, שעלולים היו "לשנות את המאזן האסטרטגי" מול חיזבאללה.

למרות שישראל הרשמית וצה"ל אינם נוהגים להגיב על דיווחים כאלה, הרי שראש הממשלה נתניהו שיגר הבוקר את מה שיכול להתפרש כרמז לבאות. "אנחנו עוקבים אחרי המזרח התיכון ואחרי מה שמתרחש בקשב רב, באוזניים כרויות, בעיניים פקוחות - והרבה מאוד מתרחש", אמר נתניהו בישיבת הממשלה, "נישאר כל הזמן עם יד על הדופק ואנחנו נטפל באיומים הללו ובאתגרים הללו, שאינם לוקחים פסק זמן - באותה אחריות שטיפלנו בהם עד עכשיו".

לאחר הדיווחים על תקיפה, הוציאה חברת הכנסת יפעת קריב, חברת ועדת חוץ וביטחון, את התגובה הבאה: "ביבי לא מצליח להרכיב קואליציה חלופית ולכן החליט לבחור בדרך של טרור והפחדה ולהדליק את המזרח התיכון. אדוני ראש הממשלה, הפעם זה לא יעבוד". ח"כ תמר זנדברג, ממרצ, כתבה אף היא: "נתניהו התחיל את קמפיין הבחירות שלו בתקיפה בדמשק?".