צפון עזה תחילה: התוכנית האפשרית להשבת הביטחון והחטופים

הממשלה עוד לא החליטה מה עושים, ראשיה נצמדים לאמירות חלולות שלא נבונות מדינית ולא בונות אמון, ובכל זאת יש מהלך: ישראל צריכה לכפות על העולם הערבי את המודל לפיו כל אזור צפון הרצועה ייבנה ויפותח תחת פיקוח של כל גורם נטול טרור. אפס נשק, אפס איום, מקסימום השקעה ושיקום - בלי הנחות

זמן צפייה: 02:16

המלחמה בעזה נכנסה הבוקר (רביעי) ליומה ה-40, והממשלה עוד לא החליטה מה עושים. ראשיה נצמדים לאמירות חלולות שלא נבונות מדינית ולא בונות אמון, ובכל זאת יש מהלך. צפון עזה צפון תחילה. זו המציאות.

וזו בדיוק התוכנית: ישראל צריכה להודיע שהיא מוכנה לסיום המלחמה מיד, בתנאי שכל אזרחיה יוחזרו מיד, ראשי חמאס ייכנעו - ועזה תפורק מנשקה ותפורז. חמאס לא יקבל את זה, אבל ישראל יכולה להסביר מיד מה השלב המדיני הבא.

ובשלב הבא - ישראל תכפה על העולם הערבי את מודל עזה צפון. כל אזור צפון הרצועה ישוקם, ייבנה ויפותח תחת פיקוח הדוק של כל גורם נטול טרור. ישראל או מצרים, בין-לאומי או פלסטיני. זהו מודל השכנות החדש. אפס נשק. אפס איום. מקסימום השקעה ושיקום. בלי הנחות.

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בלי זה, אין נסיגה מרצועת ביטחון ואין הכרה בגבול. אין חזרה של פליטים ויש אסון. נכבה שלישית שעליה אחראי חמאס. ויש גם מנופים מדיניים למהלך כזה: התנגדות של המצרים מדרום שחוששים מגל של פליטים, וגם תמיכה של בעלי בריתנו.

הדבר היחיד שחסר בכל המשוואה הזאת, וזה התסכול הגדול ביותר - אין כרגע אף גורם ערבי, אף קבוצה שקוראת לשלום, שאומרת "זה היה נורא ופשע נגד האנושות", וצריך לחיות יחד זה לצד זה כשהרעיון המוביל הוא - או אנחנו - או הם. אין תקווה ואין פתרון.