היערכות להסלמה בצפון: בישראל מאמינים שאחרי הבחירות יושג הסכם

הקבינט התכנס למשך שעות בעקבות התנערות לבנון מההסכם הימי בדבר חלוקת אזורי הפקת הגז, והודעתו של גנץ כי הנחה את צה"ל להיערך להסלמה הקפיצה ישראלים רבים - אך מבחינת צה"ל אין שינוי בדריכות שהחלה כבר בקיץ

זמן צפייה: 08:26

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הערב (חמישי) למשך שעות בעקבות התנערות לבנון מההסכם הימי-כלכלי בדבר חלוקת אזורי הפקת הגז שהובילה ארצות הברית, ותוך כדי הדיון פרסם שר הביטחון בני גנץ הודעה חריגה, לפיה הנחה את צה"ל להיערך לאפשרות של הסלמה בצפון.

ההודעה של גנץ הקפיצה הרבה ישראלים, אך אין תרחיש לפיו תפרוץ מלחמה. ההודעה קודם כל מיועדת לצורכי בחירות, לאותת לציבור הישראלי שגנץ הוא מקבל ההחלטות הביטחוני הבכיר, וזה גם צעד של מו"מ שמאותת לחיזבאללה שלא ינסה לנצל את הדשדוש במו"מ כדי לייצר עוד פרובוקציה.

מבחינת צה"ל, הדריכות שהחלה עוד בקיץ בחודש יולי, כשחיזבאללה שיגר מל"טים אל כיוון אסדת כריש, והדריכות הזו נמשכת גם בחיל האוויר, גם בחיל המודיעין וגם בפיקוד הצפון. הדריכות לא עלתה הערב בעקבות הדחייה של התיקון הלבנוני, והיא גם לא ירדה בכל התקופה הזו.

ברור לישראל שלא יהיה הסכם אם לבנון לא תקבל את קו המצופים, מה שאומר שהמו"מ הזה הולך להימרח ולקחת יותר זמן. אבל הדעת נותנת שגם ישראל רוצה את ההסכם הזה, גם לבנון רוצה אותו, ובסוף הוא יהיה כנראה אחרי הבחירות.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

היועצת המשפטים לממשלה גלי בהרב-מיארה נתנה סוף סוף חוות דעת בנושא, ואמרה לחברי הקבינט שהם צריכים לבחור - או שמאשרים את ההסכם מיד בכנסת, כלומר צריך רוב בכנסת שללפיד וגנץ יהיה קשה לגייס, או לחכות שבועיים עד שתסתיים ההנחה ואז הממשלה צריכה לאשר ולא הקבינט.

אם גוזרים את לוחות הזמנים עוד לפני ההסתייגויות הלבנונית, אי אפשר לאשר הסכם כזה כמה ימים לפני בחירות כך שהאפשרות הזאת כמעט נופלת מהפרק. בעולם של 'הפוך על הפוך', הלבנונים למעשה 'מצילים' את לפיד ממבוכה פוליטית - מכיוון שהמערכת הישראלית כולה עומדת מאחורי ההסכם, אך מבחינה פוליטית ללפיד זה הסכם 'מדמם' מכיוון שהצד השני הציג אותו כהסכם כניעה.

אם לפיד היה יכול לדמם ההסכם היה נשאר על סדר היום, אך לאור ההסתייגויות הלבנוניות כולם תמימי דעים שצריך לחכות ולהמשיך את המו"מ, לחזור לאמריקנים – ולהוריד את ההסכם מסדר היום הפוליטי עד אחרי הבחירות.

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

מבחינת נסראללה - הוא עשה את המהפך. דעת הקהל הלבנונית מודה לו על הטילים שלו, ואפילו המתנגד שלו וליד ג'ונבלאט, אשר עומד בראש המפלגה הסוציאליסטית הפרוגרסיבית בלבנון, אומר כי "הטילים של נסראללה עשו את העניין".

מאז שנסראללה איים על אסדת הגז - ישראל לקחה צעד אחורה. ישראל התחייבה להפיק מכריש בלי קשר לנסראללה, וזה לא קורה. מבחינת נסראללה ישראל חוששת. הדרישות הלבנונית הגיעו אחרי שהם כבר הרגישו מאוד חזקים, כשישראל כבר ממש התקפלה. הם אמרו לעצמם 'בואו נלך על עוד שורה של הקלות', לדוגמא לא לעבור את קו המצופים, שזה המרחק בין היבשה לבין האסדה.

בסופו של דבר ההסכם הזה יהיה רשום על שמו של נסראללה, הוא זה שגרם לממשלת לבנון לעמוד, ועכשיו זה משחק של "מצמוצים". השאלה היא האם נסראללה הולך לעשות את הטעות של 2006 ולמשוך יותר מדי את החבל ולהמית על עצמו אסון. אין מישהו בישראל שיכול למצמץ אחריו - ההפך. ייקחו את האיום שלו ברצינות, ירגיעו, ובסופו של דבר ההסכם יהיה לרוחם של הלבנונים, והוא יקרה, השאלה באיזו קונסטלציה פוליטית. מבחינתו של נסראללה, למרות שהוא בבונקר, בטקטיקה של המערכה הקטנה הזו הוא ניצח.

הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בשורה התחתונה יש תמימות דעים בממשלה לגבי הרצון להגיע להסכם - אך אין מוכנות לקבל את הדרישות הלבנוניות. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר הערב לשרים: "זה הסכם טוב ששומר היטב על האינטרסים הביטחוניים של ישראל". ראש המוסד אמר כי קיים חשש שנסראללה יצטרך לבצע פעולה ולו סמלית כדי להוכיח שהוא עומד באיומיו.

שרת הפנים איילת שקד הייתה יחסית לעומתית בתוך הדיון, ואמרה כי צריך אישור של הכנסת להסכם. "הציבור לא מכיר את הפרטים", אמרה שקד, "וצריך להפיק את הגז מאסדת כריש בכל מקרה ולנתק את הקשר בין כריש וההסכם. בשום אופן אסור להיכנע לתכתיבים של נסראללה".

שרת התחבורה מרב מיכאלי שאלה האם ניתן להסמיך את ראש הממשלה להחליט בעצמו על ההסכם, כאשר שקד ושר המשפטים גדעון סער מחו על כך ואמרו כי לא ניתן שרה"מ יאשר בעצמו, וכי חייבים להביא את הנושא לאישור הממשלה.

השרה שקד קראה בדיון להפיק מיד מאסדת כריש, עוד לפני ההסכם, ושרת האנרגיה קארין אלהרר השיבה לה: " מבחינתי להפיק לפני כמה ימים. ברגע שאפשר - נפיק. אמרתי את זה מאה פעם". בשלב הזה אמרה שקד כי "זה נראה כמו פרוטקשן לחיזבאללה", ורה"מ לפיד ענה לה: "אומרים כמה פעמים שנפיק ברגע שאפשר, למה להדהד דברים לא נכונים?".

השרים עודכנו בתחילת הדיון שלא תהיה הצבעה הערב, כי עדיין אין הסכמות בין הצדדים, ורה"מ לפיד יצא במהלך הדיון כמה פעמים כדי לקבל עדכונים מהצד האמריקני. השרים עודכנו שיהיה דיון המשך, והיועצת המשפטית לממשלה הסבירה להם על הפרקטיקה של אישור עניין כזה בתקופת בחירות. גורם מדיני בכיר אמר הערב לחדשות 13 כי הסיכוי שההסכם ייחתם לפני הבחירות - קלוש.