מעקב של שבועות - והמתנה לדף: המודיעין שלפני ניסיון החיסול

יומיים אחרי התקיפה בח'אן יונס, שתוצאותיה המלאות טרם התבררו, נחשפים פרטים חדשים מתכנון הפעולה. גורמים ישראלים מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי במערכת הביטחון עקבו במשך שבועות אחרי הווילה ששייכת למשפחתו של מח"ט ח'אן יונס ראפע סלאמה, וויתרו על כמה הזדמנויות לחסל אותו, כדי להמתין לרגע שבו דף יעלה מהמנהרות וייצטרף לסגנו. שגריר ארה״ב בישראל: "יש אינדיקציות שדף חוסל"

זמן צפייה: 00:45

לאחר ניסיון החיסול של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, שתוצאותיו טרם התבררו, מתחילות להיחשף ההכנות שקדמו לאירוע. היום (שני) פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי במשך השבועות שקדמו לפעולה, ישראל עקבה אחרי וילה מוקפת בעצי דקל באזור ח'אן יונס, אליה חיכו שיגיע מפקד חטיבת ח'אן יונס, ראפע סלאמה, שלמשפחתו היא שייכת. עם זאת, בישראל ידעו כי דף מקורב לסלאמה, סגנו, והאמינו בסבירות גבוהה כי יכול להיות שגם דף בעצמו יגיע אליה, וחיכו להזדמנות. בתוך כך, אמר הערב שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו כי "יש אינדיקציות" לכך שהחיסול צלח.

לדברי הגורמים, ישראל השתמשה לפחות בחמש פצצות מונחות מדויקות, מתוצרת ארצות הברית, במהלך התקיפה, באזור המוואסי שאותו הגדירה ישראל כהומניטרי המשמש מחסה לפלסטינים שפונו מבתיהם במהלך הלחימה. סלאמה היה עולה ויורד לרשת המנהרות לסירוגין, ובעת האחרונה היה נמצא יותר ויותר בווילה, זאת לאור ההשתלטות הנרחבת של צה"ל על אזורים רבים בח'אן יונס.

סלאמה היה יעד בכיר לחיסול עבור ישראל, אך אפילו לאחר שהמודיעין הישראל הצליח לעלות על עקבותיו של מפקד חטיבת ח'אן יונס ולראות מתי הוא מגיע לווילה, בישראל עיכבו את הפעולה לחיסולו, כדי לבדוק האם דף ייצטרף אליו. בישראל האמינו שלאור האמון המוחלט שנתן דף בסלאמה, יגיע הרגע שבו יעלה מהמנהרות וייצטרף אליו בווילה. ביום שבת, קצת אחרי השעה 10:00, קיבלה ישראל את ידיעת הזהב שדף נצפה עם סלאמה באזור הווילה, ובמערכת הביטחון לא המתינו, והזניקו את מטוסי חיל האוויר לתקיפה.

אזור התקיפה בניסיון החיסול של מוחמד דף
אזור התקיפה בניסיון החיסול של מוחמד דף | צילום: דובר צה"ל

אתמול צה"ל ושב"כ אישרו כי סלאמה נהרג בתקיפה בח'אן יונס. סלאמה, שהיה ממתכנני המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, הצטרף לחמאס בתחילת שנות ה-90 ומונה לתפקיד מג"ד ח'אן יונס-קרארה, תחת פיקודו של מחמד סינוואר, ובמהלך שנות פעילותו בחמאס לקח תפקיד מרכזי בחטיפתו של גלעד שליט. סלאמה פיקד על הסיוע הקרבי ותכנית ההגנה של חמאס במבצע 'צוק איתן' וכן היה אחראי על תכניות המנהור בחטיבת ח'אן יונס.

בשנת 2016 מונה לתפקיד מפקד חטיבת ח'אן יונס, ופיקד על שתי המנהרות ההתקפיות שסוכלו בעיר במבצע 'שומר החומות', בהן חוסלו 18 מחבלים שניסו לחדור לשטח הארץ. כמו כן, פיקד על מחבלי חמאס חטיבת ח'אן יונס והיה אחראי על כלל השיגורים שבוצעו מגזרת חאן יונס לשטח ישראל.

מוחמד דף
מוחמד דף | צילום: דובר צה"ל

ההערכה בישראל מוסיפה להיות כי הסבירות שדף אכן חוסל היא גבוהה. בישראל משוכנעים כי אם הוא היה במתחם, וההערכה כי אכן היה - הוא כבר לא בין החיים. לאחר התקיפה והתבהרות בתוצאות בשטח, חמאס לא פינה את גופות הבכירים שנהרגו בתקיפה לבתי החולים ברצועת עזה, והן נקברו באזורים שונים. כך שכלל הנראה יש מעגל מצומצם של חברים בארגון שיודעים מה עלה בגורלו של דף.

בישראל מאמינים שלמרות שחמאס כרגע שומר את הפרטים לעצמו ומוסר הצהרות מעומעמות לתקשורת, הארגון בסופו של דבר יודיע מה באמת קרה למפקד הזרוע הצבאית, כפי שהודיע על מותו של סלאמה. כעת במערכת הביטחון אוספים את כל העדויות והחומרים המודיעיניים שהצטברו, בעזרתם ניתן יהיה לפרסם הודעה רשמית בדבר החיסול של דף. גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי הסיכוי שדף יצא מהמתחם שהותקף בחיים, הוא אפסי.