תקיפת החיילים בחווארה: בשב"כ יחקרו את התקרית כפיגוע טרור

בשירות הביטחון הכללי החלו לחקור את האירוע בו מתנחלים ריססו בגז פלפל מג"ד צנחנים ושלושה לוחמים נוספים, ושם טוענים כי זה שווה ערך לתקיפה של סמל המדינה. אין עדיין ודאות מלאה שהחייל שלכאורה היה מעורב באחת התקריות לקח בה חלק פעיל - וההערכה היא שמערכת הביטחן תצליח להגיע לכל המעורבים

זמן צפייה: 04:38

השקט היחסי ששרר היום (חמישי) בכפר חווארה השוכן בין צומת תפוח לשכם לא העיד על התקרית החמורה שאירעה שם אמש. כשכוח צנחנים של צה"ל שמוצב באזור הבחין במתנחלים שמשחיתים רכוש פלסטיני, הוא ניסה לעצור אחד מהם. בתגובה אותה קבוצת פעילי נוער הגבעות תקפה את החיילים וריססה גז פלפל בפניו של מפקד גדוד 202 שהיה בזירה.

יממה לאחר התקרית בה כמה מתנחלים תקפו חיילים בחווארה וגם בצומת תפוח, תקרית שגונתה על ידי בכירים משני קצוות הקשת הפוליטית, ובשב"כ החלו לחקור את האירוע. בתוך כך, בשירות הביטחון הכללי מתייחסים לשני אירועי התקיפה הללו, גם לזה בחווארה וגם בצומת תפוח, כפיגוע טרור לכל דבר ועניין, ובהתאם - כך הם גם חוקרים את המקרה.

בשב"כ טוענים כי התקיפה הזו שוות ערך לתקיפה של סמל המדינה. לכן חוקרי השב"כ הצטרפו למשטרה במאמץ לאתר את המעורבים משתי התקריות, וההנחה במערכת הביטחון היא שיהיה ניתן להגיע אליהם ולשים עליהם את היד בהקדם האפשרי.

[brightcove_iframe video_id='news-2210200932' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד תקיפת החיילים בחווארה' poster='' kid='1_usa1v9ml' duration='']

לאחר שהבוקר המשטרה עצרה חשוד במעורבות באירוע, חייל תושב השומרון בשנות ה-20 לחייו, בשעות הצהריים בלשי המשטרה עצרו חשוד נוסף. לגבי החייל, שלכאורה היה מעורב באחת מהתקריות, אין עוד ודאות מלאה שהוא לקח חלק פעיל בתקרית, וההערכה היא שביממה הקרובה - מערכת הביטחון תצליח להגיע לכל האנשים המעורבים, וכבר עכשיו מתנהל מרדף בניסיון להגיע אליהם. רובם כבר זוהו ויודעים מי הם, והכוונה היא להביאם לדין.

בהמשך לכך, החייל שלכאורה היה מעורב בתקרית אמר היום לחוקריו במשטרה: "קיבלתי שני 'גימלים' והגעתי מהבסיס לכיוון הבית שלי באיתמר. נקלעתי לזירה במקרה, לא הגעתי למחאה. הייתה חסימה בדרך ולכן ירדתי מהרכב. לא הרמתי יד על אף חייל. אני לא מכיר אותם ואין לי שום קשר לאירוע הזה".

הרמטכ''ל בכנס אימפקט
הרמטכ''ל על תקיפת החיילים בחווארה: ''ביו''ש צריך להיות חוק וסדר'' | צילום: אתר צה''ל

מוקדם יותר הערב, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי התייחס גם הוא לתקרית ואמר: "אזרח ישראלי לא יכול להרים את ידו על חייל ישראלי". כוכבי הוסיף: "הם תקפו אותם באופן אלים, הפעילו עליהם גז פלפל. זה בעיניי אירוע מחפיר, אירוע מביש. זה בוודאי אירוע עברייני".

"דווקא אתם, כלוחמים, יכולים להבין ומזדהים עם העובדה שמי שתוקף את חיילי צה"ל מילולית או פיזית - הוא עבריין. מי שפוגע בחיילי צה"ל הוא מקולקל ערכית", גרס. כוכבי הדגיש: "אתמול בלילה הותקפו חיילים של צה"ל ומג"ד על ידי חבורת מתיישבים באיזור יהודה ושומרון. מג"ד וחיילים שבאו לממש את ייעודים ולשמור על החוק והסדר ביו"ש. ביו"ש צריך להיות חוק וסדר".

כאמור, מפקד גדוד 202 של חטיבת הצנחנים ולוחם נוסף נפגעו הלילה (בין רביעי לחמישי) לאחר שרוססו בגז פלפל עת שניסו לפזר הפרת סדר אלימה של עשרות מתנחלים באזור חווארה, במסגרתה יידו אבנים לעבר רכבים פלסטינים. המתנחלים ריססו בגז פלפל שני לוחמים נוספים, מאוחר יותר, בצומת תפוח.