נתניהו: "חשפנו אתרי גרעין באיראן - בהם אתר פיתוח נשק אטומי"

רה"מ הציג צילום לוויין של אתר איראני והוסיף: "אחרי שהבינו שנחשפו - פשוט השמידו את האתר". בהמשך קרא לקהילה הבינ"ל לפעול: "רק לחץ יעזור נגד התוקפנות" • האופוזיציה סוערת בעקבות הפרסום

זמן צפייה: 01:08

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13: ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (שני) הצהרה ובה פרטים חדשים בנושא הגרעין האיראני. "לפני שנה וחצי חשפתי את ארכיון הגרעין", אמר נתניהו בפתח דבריו. "לפני שנה חשפתי מחסן סודי באו"ם. האיראנים טענו שמדובר במפעל לניקוי שטיחים. קראתי לסוכנות הבין-לאומית והם מצאו אורניום שאיראן הסתירה בניגוד להתחייבות הבין-לאומית. היום אני מגלה שחשפנו אתרי גרעין נוספים - בהם אתר לפיתוח נשק גרעיני דרומית לאיספהאן".

"איראן התחילה בניסיון הסתרה מיד לאחר שחשפנו את האתר. אחרי שהם הבינו שנחשפו הם פשוט השמידו את האתר", המשיך נתניהו. "איראן הסתירה ציוד וחומר גרעיני. אחרי החשיפה שלנו סילקו את המכולות וכיסו את האתר בחצץ. ממש תוכנית כיסוי, זה לא עזר להם כי הם השאירו עקבות של חומר גרעיני. איראן התחילה מיד בניסיון ההסתרה, הם פשוט השמידו את האתר. היום אני מגלה שחשפנו אתרים נוספים דרומית לאיספהאן, שם יש אתר לפיתוח נשק גרעיני".

"כל פעם שאנחנו חושפים הם מנסים לטשטש את עקבותיהם", הוסיף ופנה ישירות לממשל בטהראן. "אני אומר לאיראן: אנחנו נמשיך לחשוף את השקרים שלכם. נעשה הכול כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ונמשיך לפעול נגד התוקפנות שלהם. אני קורא לקהילה הבין-לאומית להתעורר ולהפעיל לחץ נגד איראן".

עוד בחדשות 13:

נתניהו שוקל לחשוף היום פרטים חדשים על תוכנית הגרעין האיראנית

יו"ר סבא"א הגיע לאיראן – יבקש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

איראן מפרה את ההסכם – בשלישית: "מכניסים אורניום לצנטריפוגות"

נתניהו נואם בקריה על תוכנית הגרעין של איראן
נתניהו נואם בקריה על תוכנית הגרעין של איראן | צילום: חדשות 13

"הם ניסו להשמיד ראיות. אני רוצה להגיד לאיראן שישראל יודעת מה אתם עושים ומתי ואיפה אתם עושים את זה", הזהיר נתניהו. "נמשיך לחשוף את השקרים שלכם. אני קורא לקהילה הבין-לאומית להתעורר ולהבין שאיראן משקרת ולהצטרף לטראמפ. רק לחץ יעזור נגד האגרסיות של איראן".

באופוזיציה מחו נגד הצהרת נתניהו, שמתקיימת כשבוע לפני הבחירות. ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק (המחנה הדמוקרטי), אמר בריאיון ל"לפני החדשות": "אחרי שנכשל ספין המצלמות, הוא מוחלף באחר. כל עניין הפרסום הוא בחירות בלבד. המאבק נגד איראן הוא רציני בהחלט, אך הוא לא אמור להתנהל בטלוויזיה 8 ימים לפני הבחירות".

חבר הכנסת יאיר לפיד (כחול לבן) התייחס אף הוא לחשיפת אתרים נוספים של פיתוח נשק גרעיני באיראן: "נתניהו שוב משתמש במידע מודיעיני לתעמולת הבחירות שלו. מדובר בחוסר אחריות לאומי מחריד. הגרעין האיראני לא יכול לשמש לתעלולי קמפיין".

גורמים בלשכת ראש הממשלה דחו את הביקורת של לפיד וברק על עיתוי פרסום המידען: "גורמי המקצוע המליצו לרה"מ למסור הודעה על טורקוזאבאד ועל האתר החדש באבאדה מייד לאחר מסיבת העיתונאים של מנכ"ל סבא"א שחזר מטהראן".

אהוד ברק
אהוד ברק | צילום: חדשות 13

כזכור, בחודש אפריל שעבר חשף נתניהו מסמכים סודיים שנלקחו מארכיון הגרעין האיראני בטהראן. "איראן שיקרה, בגדול", אמר אז נתניהו. "לאחר חתימת ההסכם ב-2015 איראן העצימה את מאמציה להסתיר את תוכנית הנשק הגרעיני. היא העבירה את המסמכים לדרום טהראן, שם היא שמרה את הארכיון האטומי. מעט איראנים ידעו על כך, וגם מעט ישראלים".

ראש הממשלה טען כי המסמכים מציגים את מטרות הפרוייקט שכולל פיתוח חמישה ראשי נפץ ועשרה קילוטון של חומר נפץ כדי לשלבם על טיל: "זה כמו חמש פצצות הירושימה המורכבות על טילים בליסטיים", ציין נתניהו.

נתניהו נואם בקריה על תוכנית הגרעין של איראן
נתניהו נואם בקריה על תוכנית הגרעין של איראן | צילום: חדשות 13

בנוגע לחצי טון המסמכים שהשיגה ישראל מלב טהראן, הציג נתניהו לנוכחים בקריה ולצופים העתקים של החומרים שנאספו ואמר: "55 אלף עמודים, 55 אלף מסמכים נוספים ו-193 דיסקים. החומרים המקוריים כעת במקום סודי". ראש הממשלה טען כי "המסכמים הללו מוכיחים בבירור שאיראן משקרת בבוטות כשהיא אומרת שאין לה תוכנית נשק גרעיני".

נתניהו טען בדבריו כי המסמכים שהושגו כוללים תמונות וחומרי וידאו מפלילים. "חלקנו את המידע עם ארצות הברית, שיכולה לוודא את אמינותו. נחלוק אותו בהמשך עם מדינות נוספות", ציין רה"מ. "אנו יכולים להוכיח כעת ש'פרוייקט עמאד' הוא תוכנית לבצע ניסויים בנשק גרעיני. אנו גם יכולים להראות שאיראן מאחסנת חומרים מהפרוייקט כדי לפתח נשק גרעיני".