מכתבי האזהרה של אמ"ן לנתניהו: "אויבינו זיהו הזדמנות לסערה מושלמת"

ראש הממשלה טוען כי לא קיבל מצה"ל התרעה למלחמה, אך ממסמכים שנחשפו ב"הארץ" עולה כי ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין שלח לו שני מכתבים, והזהיר כי כי המשבר הפוליטי-חברתי מעודד את איראן, חיזבאללה וחמאס להסתכן בפעולות נגד ישראל. "כלל השחקנים במערכת מצביעים על כך שישראל נמצאת במשבר חריף, חסר תקדים, שמאיים על לכידותה ומחליש אותה"

יואב גלנט, בנימין נתניהו ויריב לוין
רה"מ נתניהו והשרים גלנט ולוין במהלך ההצבעה על ביטול עילת הסבירות, מאי 2023 | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען כי לא קיבל מצה"ל התרעה למלחמה, אך מסמכים שחשף העיתונאי חיים לוינסון אמש (שני) ב"הארץ" מראים כי אגף המודיעין התריע פעמיים בפני נתניהו כי המשבר הפוליטי-חברתי מעודד את איראן, את חיזבאללה ואת חמאס להסתכן בפעולות נגד ישראל.

ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת-אלוף עמית סער, שלח לנתניהו שני מכתבים, בחודש מרץ ובחודש יולי השנה, והתריע אישית כי ישנה אפשרות שאויבי ישראל יעשו יד אחת נגדה. "אנו רואים התלבטות בשאלה אם לשבת על הגדר ולתת לישראל להמשיך ולהחליש את עצמה, או לנקוט יוזמות ולהחריף עוד יותר את מצבה", כתב תא"ל סער במכתבים.

המכתב הראשון נשלח ב-19 במרץ, שבוע לפני הניסיון הראשון לאשר בכנסת את חוקי המהפכה המשפטית ופיטורי שר הביטחון יואב גלנט, תחת הכותרת "דברים שרואים משם – איך נתפסת ישראל במערכת?". תא"ל סער ציין במכתב כי "כלל השחקנים במערכת מצביעים על כך שישראל נמצאת במשבר חריף, חסר תקדים, שמאיים על לכידותה ומחליש אותה. עבור אויבנו המרכזיים, איראן, חיזבאללה וחמאס, חולשה זאת היא ביטוי לתהליך לינארי שסיומו בקריסתה של ישראל, והמצב הנוכחי הוא הזדמנות להאיץ ולהעמיק את מצוקותיה".

תת-אלוף עמית סער, ראש חטיבת המחקר באמ"ן
תת-אלוף עמית סער, ראש חטיבת המחקר באמ"ן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

המגמות שהצביע עליהן תא"ל סער היו פגיעה בהרתעה, פוטנציאל להתלכדות זירות, הזדמנות לפגיעה בלכידות ופגיעה בישראלים בזירה המשפטית והבינלאומית. "המשבר הפנימי מייצר לישראל אילוצים משמעותיים שגורמים לה לנסות להימנע מהסלמה ביטחונית, ושמאפשרים את הגדלת הסיכונים מולה", כתב סער, "לכך מצטרפת ההערכה כי התמיכה האמריקאית והאירופית בישראל נשחקת באופן שמצמצם את יכולתה להתמודד עם משבר ביטחוני רחב".

"זוהתה הזדמנות לייצר סערה מושלמת, משבר פנימי, הסלמה רחבה בזירה הפלסטינית ואתגור מזירות נוספות, שיצרו לחץ רב ממדי ומתמשך", הוסיף ראש חטיבת המחקר במכתבו לראש הממשלה, "להבנתנו, תובנה זאת עומדת בבסיס המוטיבציה הגבוהה של חמאס להוציא לפועל פיגועים מהצפון בעת הנוכחית, והיא גם מדרבנת את איראן להגביר את שלוחיה לקדם פיגועים נגד ישראל".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לקראת סבב החקיקה השני, ב-16 ביולי שלח תא"ל סער מכתב נוסף לנתניהו, תחת הכותרת "החרפת המשבר הפנימי – השלכות על צד אדום", ובו נכתב: "החרפת המשבר מעמיקה את השחיקה בדימוי של ישראל, מחריפה את הפגיעות בהרתעה הישראלית ומגבירה את הסבירות להסלמה. בעוד שבתחילת הדרך השחקנים האזוריים התלבטו אם מדובר בעוד סיבוב במשבר הפוליטי המתמשך, הרי ככל שעובר הזמן והאירועים מחריפים - הם מעריכים שמדובר במשבר עמוק ששם את ישראל באחת מנקודות החולשה מאז הקמתה".

לשכת ראש הממשלה מסרה ל"הארץ" בתגובה: "בניגוד לפרסום, ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה".