הרמטכ"ל נגד ההסכם עם סמוטריץ': "אין היתכנות, לא אאפשר זאת"

ביקורת במערכת הביטחון על ההסכם בין הליכוד ליו"ר הציונות הדתית: אחרי שסוכם כי בצלאל סמוטריץ' יקבל את סמכויות שר הביטחון הנוגעות למינוי מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומינוי ראש המינהל האזרח - רב-אלוף אביב כוכבי אמר בשיחות סגורות כי "אין לסיכום הזה היתכנות". גורמי ביטחון בכירים: "המהלך ישבור את שרשרת הפיקוד וייצור אנרכיה"

זמן צפייה: 01:50

תמונת הממשלה של נתניהו מתחילה להתגבש, אבל כל הסכם שנחתם מביא עמו סערה חדשה: היום (שני) זה היה בצלאל סמוטריץ', שדורש ומקבל את הסמכויות למנות קצינים בכירים בצה"ל ולהיות מעורב במדיניות מערכת הביטחון בשטחים - מה שעד היום היה שמור רק לרמטכ"ל ולשר הביטחון. בינתיים, במערכת הביטחון כבר נשמעת ביקורת.

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר היום בשיחות סגורות: "לא אאפשר נגיעה במינוי אלוף בצה"ל. אין לסיכום הזה היתכנות". כך פורסם במהדורה המרכזית. עוד דווח כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בדק עם שר הביטחון המיועד יואב גלנט את נושא השינויים במשרד הביטחון, אם כי הוא לא שיתף אותו בכל פרטי ההסכמים. גלנט הסכים ונתן "אור ירוק".

כמו כן, גורמי ביטחון בכירים אמרו כי המהלך "ישבור את שרשרת הפיקוד". הם הוסיפו: "לא ייתכן ששר שאינו שר ביטחון ימנה את ראש המינהל האזרחי - קצין בדרגת תת-אלוף. זה ייצור אנרכיה. גם הרמטכ"ל ה-23, אלוף הרצי הלוי, שייכנס לתפקידו בינואר, חושב בצורה דומה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0512222010' autoplay='0' credit='' desc='גלנט נתן "אור ירוק" לשינויים במשרד הביטחון' poster='' kid='1_2nyavoum' duration='']

בנוסף, במערכת הביטחון ביצעו חישוב באשר להבטחה של בנימין נתניהו לתת לבן גביר את פלוגות מג"ב בשטחים. אם ההחלטה אכן תמומש - 72 גדודי מילואים ייאלצו להיכנס לפעילות במקום פלוגות מג"ב. המשמעות: הם יזומנו ליותר ימי מילואים - מה שידרוש את שינוי חוק המילואים.

חישוב שנעשה במערכת הביטחון באשר להבטחה לתת לבן גביר את פלוגות מג"ב בשטחים – אם זה אכן ימומש, 72 גדודי מילואים יצטרכו להיכנס לפעילות בשטחים במקום פלוגות מג"ב. כלומר, כל משרתי המילואים ירגישו את זה ויעשו יותר מילואים. זה ידרוש את שינוי חוק המילואים. גם להבטחות לבן גביר וסמוטריץ' – אין היתכנות בשטח.

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי ההסכם, סמוטריץ' יכהן כשר האוצר במחצית הראשונה של הקדנציה, ובמחצית השנייה הוא יכהן כשר הפנים. בנוסף תקבל הציונות הדתית את תפקידי שר העלייה והקליטה ושר ההתיישבות. במחצית השנייה של הקדנציה יקבל סמוטריץ' גם את תפקיד שר הבריאות, או משרד אחר עליו יוסכם בתיאום עם ראש הממשלה, במקום אחד מתפקידי השרים האחרים שתקבל המפלגה.

הסעיף המעניין שנוגע לסמכויותיו של שר מטעמו של סמוטריץ' במשרד הביטחון קובע כי "חוק יסוד:הממשלה" יתוקן כך שבמשרד הביטחון יוכל להתמנות שר נוסף שיהיה אחראי על תחומים מסוימים בכפוף לשר הביטחון. עוד עולה מההסכם כי תשובות המדינות המוגשות לבג"ץ ביחס לנושאים באחריות השר מטעמו של סמוטריץ' במשרד הביטחון - יאושרו על ידיו בתיאום עם שר הביטחון וראש הממשלה.

לצורך ניהול ויישום כלל הפעילויות שבאחריות השר במשרד הביטחון, קובע הההסכם כי תוקם במשרד מנהלת כיחידת סמך עצמאית, אשר תקבל 12 תקנים, כולל ראש מנהלת אשר יקביל לתפקיד מנכ"ל משרד וימונה כמשרת אמון על ידי סמוטריץ'. באחד המשרדים שיועברו לידי הציונות הדתית תקבל המפלגה גם תפקיד סגן שר. בנוסף, קובע ההסכם כי הציונות הדתית תקבל את תפקיד יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט, ובמחצית הראשונה של הקדנציה תקבל גם את תפקיד יו"ר ועדת מיזמי תשתיות לאומיות ורפורמות.

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב על ההסכם וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לפי ההסכם בין הליכוד לציונות הדתית סמוטריץ׳ ימנה את מתאם הפעולות בשטחים ואת ראש המנהל האזרחי, אלוף ותת אלוף בצה"ל שעד היום מונו בידי הרמטכ"ל. נתניהו מכר את צה"ל לחרד"לים".

גם חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט הגיב ואמר: "ההסכם בין הציונות הדתית לליכוד הכולל העברת סמכויות גורפת לידי שר שאינו שר הבטחון הוא מעשה חסר תקדים בתולדות צה"ל ומערכת הביטחון. הוא מהווה חתירה תחת סמכות ואחריות שר הבטחון והרמטכ״ל והפיכת היעוץ המשפטי לייעוץ פוליטי במקום יעוץ מקצועי וממלכתי".