מאז תחילת המלחמה: ירידה בפשיעה לאומנית של יהודים נגד פלסטינים

מנתוני צה"ל עולה כי בשלושת החודשים האחרונים התרחשו פחות אירועים של פשיעה לאומנית מצד יהודים ביהודה ושומרון לעומת התקופה המקבילה אשתקד, זאת על אף שבתחילת המלחמה התרחשו כמה אירועים חמורים - ובהם נרשמו 9 הרוגים פלסטינים במסגרת עימותים מול יהודים קיצוניים. גלנט: "צריך להוריד את המונח אלימות מתנחלים מסדר היום"

זמן צפייה: 01:52

בממשל האמריקני וגם בצמרת הביטחונית דיברו רבות לאחרונה על אלימות מצד יהודים קיצוניים נגד פלסטינים ביהודה ושומרון, אך הנתונים המלאים שנמצאים בידי צה"ל ופורסמו הערב (שלישי) במהדורה המרכזית מצביעים על ירידה במקרי פשיעה לאומנית של יהודים נגד פלסטינים בשלושת החודשים האחרונים

בחודש אוקטובר, עם פרוץ המלחמה, בוצעו 127 אירועים של פשיעה לאומנית מצד יהודים, זאת לעומת 173 אירועים באוקטובר 2022 - כלומר נרשמה ירידה מהשנה שעברה. בחודש נובמבר דווח על 61 מקרים לעומת 152 אירועים בחודש המקביל אשתקד, ובמקרה הזה כבר מדובר בירידה משמעותית מאוד. המגמה הזו נמשכת, ועד כה בחודש דצמבר שעומד להסתיים דווח על 22 מקרים לעומת 47 בשנה שעברה.

לפי כל הנתונים, אם כך, בחודשי המלחמה חלה דווקא ירידה במספר אירועי הפשיעה הלאומנית, אך צריך לומר כי אלו רק המספרים של האירועים, ללא קשר לחומרתם, ובתחילת המלחמה נרשמו אירועים חמורים מאוד. גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי על-פי נתוני צה"ל מדובר ב-9 הרוגים פלסטינים במסגרת עימותים מול יהודים קיצוניים.

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

האירועים האלה חמורים ופוגעים בישראל, בטח בעיתוי הזה, אך בשורה התחתונה מדובר בירידה משמעותית במקרי האלימות של פשיעה לאומנית בזמן המלחמה לעומת החודשים המקבילים אשתקד. שר הביטחון יואב גלנט אמר היום בוועדת החוץ והביטחון: "יש קיצוניים שמגיעים מרעננה, ירושלים וההתיישבות, אבל צריך להוריד את המונח אלימות מתנחלים מסדר היום".