אחרי גירוש המח"ט: נתניהו יכנס דיון מיוחד על פשיעה לאומנית

פרסום ראשון: אחרי גל ההתפרעויות של מתנחלים בשטחים בשבוע האחרון מאז הפיגוע הרצחני בעלי, ראש הממשלה יכנס הערב דיון בהשתתפות השרים גלנט ובן גביר. בדיון יעלו גם סוגיות אזרחיות ביהודה ושומרון כמו אבטחת צירים ויישובים

זמן צפייה: 02:27

פרסום ראשון: אחרי גל ההתפרעויות של מתנחלים בשטחי יהודה ושומרון בשבוע האחרון מאז הפיגוע הרצחני בעלי, ובעקבות גירוש מח"ט בנימין שהגיע לניחום אבלים בבית משפחת אחד הנרצחים בפיגוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס הערב דיון מיוחד על פשיעה לאומנית, בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. בדיון, בו ישתתפו גם נציגי צה"ל, יעלו גם סוגיות אזרחיות ביהודה ושומרון כמו אבטחת צירים ויישובים.

כזכור, אמש הגיע מפקד חטיבת בנימין, אל"מ אליאב אלבז לביקור ניחומים ביד בנימין אצל משפחתו של הראל מסעוד, שנרצח בפיגוע בעלי, וגורש מהמקום. בתיעוד מהאירוע נראים כמה מהאנשים כשהם הולכים אחריו וצועקים לעברו "רוצח, בוגד, תעוף מפה, הדם על הידיים שלך". אל"מ אלבז עזב את המקום.

רה"מ נתניהו התייחס הלילה לתקיפת המח"ט, ואמר כי "התקיפה והגידופים נגד מח"ט בנימין, אל"מ אליאב אלבז, שמפקד על הכוחות ששומרים על אזרחי ישראל הם חרפה ואני מגנה אותם בתוקף. לא נקבל ולא נכיל כל סוג של אלימות נגד קציני וחיילי צה"ל".

שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם אל"מ אלבז, ומסר: "שוחחתי הלילה עם מפקד חטיבת בנימין אל״מ אליאב אלבז, בעקבות האלימות הנבזית שספג ביד בנימין. אל"מ אלבז הוא קצין מצטיין, המקדיש את חייו למען ביטחון ישראל ופועל לילות כימים להגנה על אזרחיה. פגיעה בחיילי וקציני צה"ל כמוה כפגיעה בדגל המדינה. לא נאפשר זאת, נמצה את הדין עם הפורעים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2326062250' autoplay='0' credit='' desc='הקריאות לעבר המח"ט: "תעוף מפה, בוגד"' poster='' kid='1_zplf6t1r' duration='29']

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' גינה גם הוא את האירוע, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "תקיפת המח"ט היא חמורה מאד וראויה לכל גינוי. לא יכולה להיות שום הבנה או הצדקה לקריאות נוראיות אלה כלפי מפקד בצה״ל שמוסר את נפשו על הגנת עם ישראל וההתיישבות. תתביישו לכם".

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "גם אם יש זעם או טענות, זאת לא הדרך להטיח ביקורת, וודאי במקרה של מח"ט בצה"ל. אין שום מקום להתנהגות כזאת וקריאות כאלה נגד מפקדים בצה"ל".

שרת ההתיישבות אורית סטרוק, שתקפה אתמול את ראשי מערכת הביטחון, התייחסה מאוחר יותר הבוקר לאירוע: "המחשבה שמא חלילה חלילה, ההתבטאות שלי מהבוקר כלפי ראשי מערכות הביטחון שלנו, יצרו בדל לגיטימציה להלבנת הפנים הזו ולהאשמות הקשות הללו. הלבנת-פנים אסורה כלפי כל אדם, בודאי כלפי קצין צה"ל, וזאת הן בהיבט האישי - בשל מסירותו והקרבתו האישית למען ביטחוננו, והן בהיבט הציבורי - כמי שמייצג את צבא הגנה לישראל, הצבא שזכינו בו כחלק מנס תקומת ישראל".

"אני בוחנת שוב ושוב את דברי הביקורת שלי מאתמול בבוקר, כלפי ראשי מערכות הבטחון שלנו", הוסיפה סטרוק, "ומתייסרת במחשבה שיתכן מאד שהם הובנו לא כפי שביקשתי לאומרם. ביקשתי להביע ביקורת על החלטתם להתבטא ללא אישור הדרג המדיני, התבטאות מאד לא ראויה ואף מזיקה, התבטאות שציירה תמונת-מצב לא מאוזנת ואף מעוותת. הביקורת הזו צריכה היתה להישמע, אבל אסור היה לאומרה באופן שמייצר, או נותן לגיטימציה, להלבנת פנים, או לשנאת אחים".

לסיכום מסרה סטרוק: "אני מבקשת להבהיר מכאן למפקדי צה"ל וכוחות הבטחון כולם: אנחנו אוהבים ומעריכים אתכם, מוקירים אתכם ומצדיעים לכם. זכותנו, גם חובתנו, לחלוק ואף להשמיע ביקורת כלפי החלטות שגויות או שיקול דעת לא נכון שלכם, בודאי כאשר החלטות אלה מייצרות, להבנתנו, נזקים ועולות במחירים כבדים. חשוב שכולנו נזכור: הביקורת הלגיטימית הזו (כן כן, היא לגיטימית וגם נדרשת) בשום אופן אין כוונתה פגיעה בכם או בכבודכם, ועלינו (גם עלי באופן אישי) לוודא שלא כך יובנו הדברים. בימים קשים אלה, של גל טרור שפוגע והורג בנו מחד, ושל קיטוב בעם מנגד, חובתנו להרבות באהבה ובכבוד הדדי, ולחזק את האחדות בינינו".

מח''ט בנימין אליאב אלבז
מפקד חטיבת בנימין, אל''מ אליאב אלבז | צילום: דובר צה''ל

אל"מ אלבז היה במרכז הסערה לאור ההתחממות בגזרת בנימין עליה הוא אחראי, שניהלה אירועים רבים מול מתנחלים לאחרונה, ולאור הדה לגיטימציה שהוא עבר לאחרונה, פרסם הרמטכ"ל הרצי הלוי פרסם הודעת גינוי מיוחדת בנושא בה כתב: "זהו שיח פסול ולא ערכי הפוגע במשרת ציבור אשר פועל במקצועיות, מתוקף חוק ובאופן ערכי וממלכתי. אליאב הוא קצין קרבי, ערכי ומוסרי שפעל ומוסיף לפעול תוך סיכון חייו למען תושבי יהודה ושומרון בפרט, ואזרחי ישראל ככלל. כל הטלת דופי בכך או ניסיון לטעון אחרת הינם משוללי כל יסוד".