הכנות להרחבת המערכה? צה"ל מעביר את אוגדה 98 מעזה לצפון

צה"ל מעביר את האוגדה הסדירה של חטיבות הצנחנים והקומנדו לצפון, לאחר חודשים של תמרון ברצועת עזה. המהלך מתבצע ברקע המתקפה חסרת התקדים שהתרחשה אמש בלבנון, ולקראת מינויו האפשרי של גדעון סער לתפקיד שר הביטחון במקומו של גלנט

כוחות אוגדה 98 בח'אן יונס
כוחות אוגדה 98 בח'אן יונס | צילום: דובר צה"ל

לאחר חודשים של תמרון ברצועת עזה, היום (רביעי) נודע כי צה"ל מעביר את אוגדה 98, אוגדה סדירה של חטיבות צנחנים וקומנדו בצה"ל - לצפון. ההחלטה מתקבלת לאחר המתקפה חסרת התקדים שהתרחשה אמש בלבנון, עם פיצוצם של מאות מכשירי קשר של פעילי חיזבאללה, שהביאה לפי דיווחים לפציעתם של כ-2,800 בני אדם ולמותם של 12.

בנוסף למתקפה בלבנון, הכוחות בצפון מתוגברים במקביל לדרמה המערכת הפוליטית, לאחר הדיווחים על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, ולמנות לתפקיד במקומו את ח"כ גדעון סער, גם מתוך עניין להרחיב את המערכה בגבול הצפון.

אוגדה 98 לקחה חלק מרכזי בלחימה ברצועת עזה מול חמאס, מאז החל התמרון הקרקעי. האוגדה היוותה מעטפת במבצע "יד זהב" לשחרור החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר בחודש פברואר, וכן ב"מבצע ארנון" במסגרתו שוחררו החטופים נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן ושלומי זיו. לאור שינוי מטרות המלחמה והרצון להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם, במערכת הביטחון החליטו על הצד המשמעותי.

המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

לאחר המתקפה אמש חיזבאללה הטיל את האחריות על ישראל ואיים: "לאחר שווידאנו את העובדות, הנתונים והמידע שעמדו לרשותנו בנוגע לתוקפנות הנבזית שקרתה, אנחנו מטילים על האויב הישראלי את האחריות המלאה לתוקפנות הנפשעת הזו שכללה אזרחים, וגרמה למותם של אנשים ופציעתם של רבים בדרגות שונות. האויב השפל והפושע יזכה לעונש הצודק על התוקפנות הזו מהיכן שיצפה ומהיכן שלא יצפה".

בתוך כך, ביום שני שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם השליח המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון עמוס הוכשטיין, ונמסר כי "השניים דנו במאמצים המתבצעים לשינוי המצב הביטחוני בגבול הצפון ולהשבתם של תושבי הצפון לביתם בביטחון, ושר הביטחון ונציג צה"ל הציגו להוכשטיין את פעולות צה"ל נגד כוחות חיזבאללה בצפון".

עוד נכתב כי "גלנט הדגיש בפני הוכשטיין כי האפשרות להסדרה חולפת, כאשר חיזבאללה ממשיך לקשור עצמו לחמאס ומסרב לסיים את העימות", נמסר. "לכן, הדרך היחידה שנותרה כדי להחזיר את תושבי הצפון לביתם, תהיה באמצעות פעולה צבאית. בפגישה, השר גלנט הדגיש את חשיבות הגיבוי האמריקני לזכותה של ישראל להגן על עצמה ולהשיב את תושבי הצפון לביתם לאחר שינוי המצב הביטחוני במרחב הגבול".