אחרי 326 ימים בשבי: החטוף פרחאן אל-קאדי חולץ בחיים ממנהרה בעזה

כ-11 חודשים אחרי שנחטף ב-7 באוקטובר, חולץ פרחאן אל-קאדי, תושב רהט בן 53, במבצע מורכב. ניו יורק טיימס: "אותר במקרה כשהוא לבדו בחדר, במנהרה בעומק 20 מטר". דובר צה"ל: "חולץ בזכות מודיעין מדויק". תיעוד: הרגעים שאחרי החילוץ

זמן צפייה: 03:13

אחרי 326 ימים בשבי חמאס: החטוף פרחאן אל-קאדי, בן 53 מרהט, שנחטף לרצועת עזה ב-7 באוקטובר, חולץ היום (שלישי) בחיים במבצע של צה"ל ושב"כ. הוא פונה במסוק צה"ל לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ומשפחתו הנרגשת הגיעה לפגוש אותו. 108 חטופות וחטופים עדיין בשבי בעזה.

אל-קאדי שימש כשומר בבית אריזה של מפעלי אגו, בסמוך למושב ישע - ומשם נחטף בבוקר השבת השחורה. הכוחות שחילצו אותו היום פעלו מתחת לאדמה, בתווך התת-קרקעי, בסביבה מורכבת שהיה בה חשד להימצאות חטופים, מחבלים ומטענים. אל-קאדי אותר על-ידי הלוחמים כשהוא לבד וחולץ מתוך המנהרה.

בניו יורק טיימס נחשפו פרטים נוספים על המבצע: בכירים ישראלים אמרו כי כוחות צה"ל איתרו את קאדי "במקרה", במהלך פעילות במנהרות חמאס. הם הוסיפו כי הוא נמצא לבדו בחדר תת-קרקעי בשטח של כ-20 מ"ר - משם חולץ ללא קרב. גורמים צבאיים אמרו כי "לקראת הפעילות הופקו לקחים מאירועים קודמים במפגש כוחות עם חטופים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408271722' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד ראשון: פרחאן קאדי אחרי החילוץ, לצד הלוחמים' poster='' kid='1_fus4x3m1' duration='14']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408271839' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: רגעי החילוץ' poster='' kid='1_apmrjrmt' duration='89']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408271547' autoplay='0' credit='' desc='אחיו של פרחאן קאדי: "אי אפשר להסביר את התחושות"' poster='' kid='1_ysabjigr' duration='26']

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-todays-talk-clips-part-2408271716' autoplay='0' credit='דוברות סורוקה' desc='מנהל סורוקה: "מצבו תקין, אושפז להשגחה"' poster='' kid='1_1rm1dzcf' duration='84']

מצה"ל ושב"כ נמסר כי "החטוף חולץ על-ידי לוחמי צה"ל מיחידת שייטת 13, חטיבה 401, יהל"ם ולוחמי שב"כ, תחת פיקוד אוגדה 162, במבצע חילוץ מורכב בדרום הרצועה. מעבר לכך לא ניתן לפרט מפאת סוגיות של ביטחון חטופינו, ביטחון כוחותינו וביטחון המדינה. מצבו הרפואי תקין והוא מועבר להמשך בדיקות רפואיות בבית חולים. משפחתו עודכנה בפרטים וצה״ל מלווה אותה. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכלל המאמצים להשבת החטופים".

פרחאן אל-קאדי עם אחיו בבית החולים
פרחאן אל-קאדי עם אחיו בבית החולים
פרחאן קאדי בבית החולים סורוקה
פרחאן אל-קאדי בבית החולים סורוקה | צילום: דוברות סורוקה
פרחאן קאדי ובני משפחתו בבית החולים
פרחאן אל-קאדי ובני משפחתו בבית החולים
פרחאן אל-קאדי בבית החולים סורוקה
פרחאן אל-קאדי בבית החולים סורוקה

בהצהרה מיוחדת בעקבות מבצע החילוץ, דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי כינס מסיבת עיתונאים שבה התייחס למבצע ולפרטים שניתן לחשוף בשלב זה. "הבוקר לוחמי שייטת 13, יחידת יהל"ם ושב"כ חילצו את פרחאן בחיים ממנהרה תת-קרקעית בדרום הרצועה. במבצע מורכב ואמיץ, בפיקוד אוגדה 162, בסיוע חטיבת הנח"ל וחטיבה 401, הלוחמים הגיעו למקום באמצעות מודיעין מדויק". בנוסף התחייב פעם נוספת: "אנחנו פועלים למימוש המשימה הנעלה להשבת כל החטופים כל החטופים כולם בכל האמצעים. לצד השמחה על חזרתו של פרחאן, וכל חטוף הוא עולם ומולאו, עדיין מוחזקים בעזה 108 חטופות וחטופים. אנחנו פועלים להחזיר את כולם הביתה".

שר הביטחון יואב גלנט אמר: "במסגרת הפעולות הנועזות והנחושות של כוחות צה"ל ושב"כ בעומק רצועת עזה, לוחמינו הצליחו לחלץ את פראחן קאדי ולהשיבו לחיק משפחתו בישראל. המבצע הזה מצטרף לשורת פעילויות מבצעיות מרשימות, המקרבות אותנו להשגת כל מטרות המלחמה. אני חוזר ומדגיש: אנו מחויבים לממש כל הזדמנות להחזיר את החטופים לביתם".

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר: "אנחנו עושים הכול כדי להציל את כל החטופים. כוחות צה"ל ושב"כ מוכיחים אומץ, נחישות ויוזמה בפעולות מורכבות בשטח".

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "הבשורה על חזרתו של קאיד פרחאן אלקאדי לישראל היא נקודה של אור עבור משפחות החטופים ועם ישראל כולו בימים קשים ומתוחים אלו. אנחנו מבקשים לחזק ולהודות לכוחות הביטחון שלקחו חלק בפעולה להחזרתו. עם זאת, חשוב לזכור כי ישנם עדיין 108 חטופים שנמצאים בשבי החמאס בעזה כבר 326 ימים. הדרך היחידה והבטוחה להחזיר את כולם היא אך ורק דרך עסקה - החיים לשיקום, והנרצחים והחללים לקבורה ראויה".

פרחאן אל-קאדי
פרחאן אל-קאדי

מאז תחילת המלחמה חולצו 8 חטופים בחיים מרצועת עזה. עוד לפני הכניסה הקרקעית חולצה התצפיתנית אורי מגידיש מהדירה בה הוחזקה במחנה הפליטים שאטי, ובחודש פברואר השנה חולצו פרננדו מרמן ולואיס הר ממחנה הפליטים שאבורה ברפיח. לפני חודשיים וחצי בוצע "מבצע ארנון", במסגרתו חולצו נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב ממחנה הפליטים נוסייראת.