בביירות: הלוויית אל-עארורי; גלנט: "חלון הזמנים המדיני קצר"

אלפים השתתפו בהלוייתו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, שחוסל שלשום ברובע הדאחייה בביירות - בתקיפה שיוחסה לישראל. בחמאס אישרו כי שניים מבכירי הזרוע הצבאית, עזאם אל-אקרע אבו עמאר וסמיר אפנדי, חוסלו עמו

זמן צפייה: 03:53

בלבנון התקיימה אחר הצהריים (חמישי) הלווייתו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, שחוסל שלשום ברובע הדאחייה בביירות. באותה שעה נפגש שר הביטחון יואב גלנט עם שליחו של ביידן למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין, בקריה - ואמר לו: "חלון הזמנים לפתרון מדיני עם חיזבאללה קצר, מחויבים לשינוי המצב הביטחוני בצפון". שר הביטחון ונציגי צה"ל סקרו בפני היועץ הבכיר הוכשטיין את התנאים הביטחוניים שיאפשרו את חזרת תושבי הצפון. השר גלנט הדגיש כי "מדינת ישראל מחויבת לשינוי המצב הביטחוני בגבול".

שר הביטחון יואב גלנט עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין
שר הביטחון יואב גלנט עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

במהלך הלווייתו של אל-עארורי, הושמעה הקלטה קולית של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, שלא נכח בהלווייה. בהקלטה נשמע הנייה אומר: "ישראל טועה בכך שהיא חושבת שחיסול מפקדי ההתנגדות יפגע בעם הפלסטיני. חיסול זה לא יגרום לחמאס לוותר על דרישותיה ועל האסטרטגיה שלה". כמו כן, בכיר הלשכה המדינית של חמאס, אחמד עבד אל-האדי, נשא דברים בהלוויה ואמר: "אם האויב חושב שהוא יכול לפגוע בחמאס ובזרוע הצבאית שלו - הוא טועה. דם השהידים מנחה את דרך ההתנגדות ומביא עוד מפקדים".

אל-עארורי חוסל ביום שלישי, לפי דיווחים על-ידי טיל ששוגר ישירות לרכבו סמוך ללשכת חמאס ברובע הדאחייה. התקיפה יוחסה לישראל. ערוץ אל-אקצא של חמאס אישר כי שניים מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס, עזאם אל-אקרע אבו עמאר וסמיר אפנדי, חוסלו ביחד עם אל-עארורי.

סאלח אל-עארורי ויחיא סינוואר ב-2017
סאלח אל-עארורי ויחיא סינוואר ב-2017 | צילום: רויטרס

חיזבאללה הגיב לחיסול ומסר כי "האויב הנפשע, שלאחר 90 יום של פשע, הרג והרס, לא הצליח להכניע את עזה – מנסה להסתמך על מדיניות החיסולים כנגד כל מי שעבד או תכנן או ביצע או סייע למתקפת 'מבול אל-אקצא'. אנחנו רואים בפשע החיסול של אל-עארורי ופעילים נוספים בלב הדאחייה של ביירות כתוקפנות מסוכנת על לבנון, על העם הלבנוני, על הריבונות ועל ההתנגדות של לבנון, והיא מהווה התפתחות מסוכנת בנתיב המלחמה שבין האויב וציר ההתנגדות. אנחנו מדגישים שפשע זה לא יעבור בלי תגובה ועונש. האצבעות שלנו על ההדק וההתנגדות נמצאת במוכנות הכי גבוהה".

אל-עארורי, ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס, שוחרר מהכלא הישראלי בשנת 2010 כצעד בונה אמון לקראת עסקת השבויים על גלעד שליט. בנוסף היה אל-עארורי אחראי על הכוונת פעילות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון, והיה אחד מאדריכלי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.

זירת התקיפה בביירות
זירת התקיפה בביירות | צילום: רויטרס
זירת התקיפה בביירות
זירת התקיפה בביירות | צילום: רויטרס

אתמול נשא מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה דברים מהבונקר שלו בביירות, ואמר כי "חיזבאללה יקיים אירוע ביום שישי אחר הצהריים, ואם אהיה בחיים אנאם". בהמשך הוא פנה לשר הביטחון יואב גלנט ואמר: "לא תצליחו להגשים את מטרות המלחמה". לדברי נסראללה, "את מלחמת עזה החלו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, והצטרפו אליהם פלגי ההתנגדות לאחר 75 שנה של סבל, סכנה של הגירה ומצור על עזה. עכשיו התברר שמנסים להוביל להגירה של תושבי עזה. הסיבות שלהם היו ברורות. מה שקורה באזור יפגע בתפיסה שישראל מקום בטוח ליהודים מכל העולם".

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה

"לישראל אין שום תמונת ניצחון", הוסיף נסראללה, "הם ניסו למצוא תמונת ניצחון בחיסולו של השייח' סאלח. אנחנו מדברים רק על שלושה חודשים בעזה, אין שום ניצחון ולא שום דבר. אף אחד בישראל לא מדבר על ניצחון. מדברים על ניצחון בהתנקשות באל-עארורי אבל אין ניצחון בעזה. כישלון היכולות של חיל האוויר הישראלי. הציבור הישראלי לא מאמין בצה"ל ובגורמי הביטחון, וזה פוגע באפשרות הישרדותה של ישראל".

"לישראל יש פגיעה בכלכלה ובתיירות, היא לא מצליחה להשיג דבר ממטרות המלחמה", המשיך, "יש לה הרוגים ופצועים. לא מצליחה להחזיר שום חטוף חי. לא מצליחה לשלוט על עזה, בנוסף להעמקת הפילוג בתוך ישראל. בעזה יש התנגדות ועכשיו כל העולם משנה את דעתו. מה שקרה החליש את ישראל, ערער את היסודות שלה, והפיל אותה בדרך לאבדון שכולנו נראה אותו, ואיש לא יוכל לעזור לה ולהגן עליה".