נתניהו: "חובה מוסרית להחזיר את החטופים"; ראש המל"ל: "השחרור - לא לפני יום שישי"

ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי הבהיר: ״תחילת השחרור תתבצע על פי ההסכם המקורי״. נתניהו על שאלת חדשות 13: "בטוח שסינוואר ינסה למשוך זמן. שחרור מחבלים - סיכון. לא מתחייב שישוחררו יותר מ-50 חטופים". גנץ: "אשא באחריות על כל מעשי הקבינט"

זמן צפייה: 28:25

אחרי מסיבת העיתונאים המשותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ עם סגירת העסקה לשחרור חטופים משבי חמאס, הבהיר הלילה (חמישי) ראש המועצה לביטחון לאומי, צחי הנגבי: כי "המגעים לשחרור חטופינו מתקדמים ונמשכים כל העת. תחילת השחרור תתבצע על פי ההסכם המקורי בין הצדדים, ולא לפני יום שישי".

גורם ישראלי המעורה במשא ומתן אמר: "יש התעקשות מצד חמאס על סעיפים מסוימים שלא מקובלים, זו אחת הסיבות המרכזיות לדחייה". בנוסף נודע, כי בניגוד לפרסומים קודמים, ישראל לא קיבלה את רשימת החטופים שישוחררו. בלשכת נתניהו עדכנו כי ראש הממשלה שוחח הערב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, והודה לו על הסיוע בהגעה למתווה לשחרור החטופים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2211232203' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת נתניהו' poster='' kid='1_90m1p1pn' duration='451']

מוקדם יותר מסרו נתניהו, גלנט וגנץ הצהרות מהקריה בתל אביב. נתניהו אמר: "מפרוץ המלחמה אנו פועלים ללא הרף כדי להחזיר את כל החטופים הביתה. כשאני אומר כולם – אני מתכוון לכולם. כולל אורון, הדר, אברה והישאם". הוא הוסיף: "בזמן ההפוגה צה"ל ייערך להמשך המלחמה. ההסכם כולל במפורש ביקור של הצלב האדום אצל חטופינו. המתווה לא יכלול שחרור רוצחים. יש לנו חובה מוסרית עליונה להשיב את החטופים. המלחמה נמשכת, והיא תימשך עד שנשיג את כל מטרותינו. עזה לא תהווה עוד איום על ישראל".

בתשובה על שאלת חדשות 13 אמר נתניהו: "בטוח שסינוואר ינסה למשוך זמן. שחרור מחבלים - סיכון. לא מבטיח שישוחררו יותר מ-50 חטופים". גנץ אמר: "המערכה היא לא ריאליטי. אשא באחריות על כל מעשי הקבינט".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2211232220' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו לחדשות 13: "בטוח שסינוואר ינסה למשוך זמן"' poster='' kid='1_z16ei92e' duration='281']

שר הביטחון גלנט אמר: "מתווה עסקת החטופים שהושג טוב יותר מזה שהיה לפני שבוע. אנו מחויבים להשלים את המלחמה עד השגת המטרות. אני מאושר ושמח שנשחרר חטופים לביתם בימים הקרובים, אבל אני מסתכל גם על אלו שלא נצליח לשחרר במתווה הזה – ואני אומר שאנחנו מחויבים להביא אותם לביתם. נמשיך ונעמיק את הפעולה שלנו ככל שיידרש – גם כדי להגביר את הלחץ על חמאס, וגם כדי להשיג באמצעות המהלך הזה את שחרורם של חטופים נוספים. הקושי והשמחה מהולים זה בזה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2211232010' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת גלנט' poster='' kid='1_llsokkuk' duration='386']

השר גנץ הבהיר: "אתמול קיבלנו החלטה קשה ונכונה. זו הייתה מההחלטות הקשות שקיבלתי ביותר מ-40 שנים שאני משרת את המדינה. במלחמה הזו עוד יהיו החלטות כאלה. אני משוכנע בכל ליבי שזו ההחלטה הנכונה. המחויבות שלנו להחזיר את הבנים והבנות הביתה – בעיניי, ההחלטה הזו והדאגה לחטופים היא מפגן עוצמה של החברה הישראלית".

"אני מבקש לחזק את משפחות החטופים כולן", הוסיף גנץ, "את אלו שיזכו ברגעי איחוד עם יקיריהן, ובעיקר את אלו שסף חרדתם יעמיק. אלו שיקיריהם עדיין לא חזרו. המחויבות שלנו בתוקף. נעשה כל מאמץ כדי להחזירו. החל ממחר נמשיך וניפגש, נחזק ונעשה את כל מה שצריך ואפשר כדי שיקיריכם יחזרו. אנחנו לא חוזרים עד שמבצעים".

גנץ הוסיף: "אומר לסינוואר - יש לנו סבלנות וצבא חזק. המתווה הזה הוא כורח המציאות שנכפתה על כולנו. יש שחושבים שההפוגה והמתווה לא נכונים - ואני מכבד את דעתם. אין פה בחירה בין טוב לרע, אין פה טובים שרוצים שהילדים ישובו, או רעים"

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2211232215' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת גנץ' poster='' kid='1_83nmwww5' duration='345']

בישראל מעריכים כי ישוחררו יותר מ-50 חטופים. המשמעות: הפוגת האש תימשך יותר מארבעה ימים. בישראל טוענים כי הוחלט שאין הבדל בין צעירה ששירתה עד לאחרונה בצה"ל לבין אם לילדים. כלומר, כל אישה שאינה חיילת יכולה להיות משוחררת. ההגדרה לילד: צעיר עד גיל 19 שלא התגייס עדיין.

רה״מ בנימין נתניהו
רה״מ בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
השרים גלנט וגנץ
השרים גלנט וגנץ | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בשבי חמאס ישנם 93 חטופים ישראלים בסך הכול, וההערכה היא שמתוכם ישוחררו כ-80. הערכה נוספת היא שמנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מעוניין רק בימי הפוגת האש יותר מהכנסת הדלק או שחרור מחבלים - מה שיהווה תמריץ עבורו לשחרר יותר מ-50 חטופים. בשל העובדה שבישראל לא סומכים על חמאס, המשפחות יעודכנו רק מחר - לאחר הזיהוי הוודאי של יקיריהן.

כמו כן, אימהות וילדים ישוחררו באותה פעימה, אך לפי שעה בישראל טרם יודעים מי ישוחרר מחר. ישראל תקבע את זהות המחבלים שישוחררו מתוך ה-300 לפי רשימת החטופים שהיא תקבל. החטופים יועברו תחילה לצלב האדום. הם יעברו ארצה דרך אחד המעברים, יזוהו - ומשם יפונו לבית חולים וייפגשו עם משפחותיהם.

ומה בנוגע להפרות אפשריות של הפוגת האש? בישראל נוטים שלא לפוצץ את המתווה על כל הפרה מתוך הבנה שישנם ארגונים "סוררים" - ולכן כל מקרה ייבחן בשעתו.