תקופת ההמתנה: "חיזבאללה התבקש לדחות את התגובה"

לפי דיווח בלבנון, "מופעלים לחצים כבדים על חיזבאללה למתן את התגובה ולדחות אותה עד אחרי 15 באוגוסט" - מועד הפסגה בנוגע להפסקת אש - "כדי לא לספק תירוץ לישראל להרחיב את המלחמה". בינתיים, נסראללה שומר על שתיקה ולא השיב בחיוב או בשלילה

זמן צפייה: 03:35

עשרה ימים לאחר החיסולים בלבנון ובטהראן, ישראל עדיין בכוננות גבוהה מחשש לתגובה של איראן וחיזבאללה. אחרי שבסוף השבוע הגיע איתות מהמשלחת האיראנית לאו"ם באשר לאופי הנקמה שלהם, כשבטהראן שוקלים כיצד ומתי להגיב - בחיזבאללה מעוניינים להגיב ראשונים. במקביל, בערוץ "אל-ג'דיד" הלבנוני דווח הערב (שבת) כי מדינות ערביות פנו לחיזבאללה וביקשו מהארגון לדחות את התגובה על חיסול "רמטכ"ל" הארגון, פואד שוכר, לאחרי 15 באוגוסט - אז תתקיים הפסגה בנוגע להפסקת אש בין ישראל לחמאס. בתוך כך, אמר בכיר חמאס סאמי אבו-זוהרי, כי "ישראל וארה"ב רוצות משא ומתן - ואנחנו רוצים הפסקת אש. ישראל מודיעה בגלוי שהיא לא מעוניינת בכך".

לפי הדיווח, "מופעלים לחצים כבדים על חיזבאללה למתן את התגובה, כדי לא לספק תירוץ לישראל להרחיב את המלחמה עם לבנון". עוד דווח כי בינתיים, חיזבאללה שומר על שתיקה ולא השיב בחיוב או בשלילה.

נסראללה נואם: "ההמתנה - חלק מהעונש"
נסראללה נואם: "ההמתנה - חלק מהעונש" | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-part-2408102002' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים' desc='תיעוד: הכטב"מים באצבע הגליל' poster='' kid='1_d7mqtnh9' duration='15']

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1008242040' autoplay='0' credit='רועי ינובסקי' desc='כל העדכונים על הכוננות בצפון' poster='' kid='1_pynkgpjy' duration='65']

בתוך כך, ברקע המתיחות הביטחונית ואיומי איראן וחיזבאללה, קיים הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי הערכת מצב בנוגע ללבנון, בביקור שקיים אתמול בפיקוד הצפון. מוקדם יותר הופעלו אזעקות ביישובים רבים בצפון - כולל בראש פינה, צפת ואזור הכינרת. מספר כטב"מים שחדרו מלבנון יורטו. לא דווח על נפגעים.

מחר תיכנס ישראל לשבוע דרמטי נוסף במסגרת המלחמה: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ויתר הבכירים בארגונו נחושים מצדם להגיב ולפגוע בעורף הישראלי. גם אם המתקפה תכוון לעבר מטרות צבאיות, נשאלת השאלה איזה סיכונים ייטול ארגון הטרור הלבנוני - והאם תירשם פגיעה באזרחים. לרשות חיזבאללה עומד ארסנל המכיל נשק מתקדם, הכולל טילים מדויקים, איתם ישראל לא נאלצה להתמודד עד עכשיו מכיוון לבנון.

במסגרת המתקפה האיראנית באפריל שוגרו לארץ טילים מסוג זה, אך מרגע שיגורם בשטח הרפובליקה האסלאמית ועד להגעתם לארץ חלף זמן רב שאפשר לצה"ל להתכונן כראוי. בישראל מתקשים לקבוע האם נסראללה ובכירי חיזבאללה כבר קבעו כיצד לתקוף, אך במערכת הביטחונית שוררת הסכמה כי התגובה בוא תבוא בטווח הזמן הקרוב.

עשן מיתמר מעל כפר כילא שבדרום לבנון
עשן מיתמר מעל כפר כילא שבדרום לבנון | צילום: רויטרס
זירת תקיפה בדרום לבנון
זירת תקיפה בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90
לבנון גבול הצפון חיזבאללה מכבי אש כבאות מוקד שריפה במטח לגולן
מוקד שריפה במטח לגולן | צילום: דיוויד רוזנברג / כב"ה צפון

במקביל, ארה"ב ויתר המתווכות במגעים בין ישראל לחמאס מפעילות לחץ כבד כדי לממש עסקת חטופים, שתוביל להפסקת אש ברצועת עזה ואף תימנע הסלמה אזורית. בהודעה משותפת שפרסמו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ואמיר קטר תמים בן חמד אאל ת'אני, קראו שלושת המנהיגים לישראל ולחמאס לשלוח משלחות לפסגה משותפת ביום חמישי, שתתקיים בדוחה או בקהיר - ובה ינסו להגיע להבנות סופיות.

עם זאת, עד למועד הרחוק שנקבע לפסגה, בסוף השבוע הבא, יכולות להתרחש התפתחויות רבות ומתקפה נגד ישראל כבר עלולה לצאת לפועל. בנוסף, לא ברור האם לממשל ביידן יש אינדיקציות כלשהן על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו מוכן להתגמש ולמשוך חלק מדרישותיו הנוכחיות, לאחר שהקשיח עמדות במסגרת הפסגה ברומא לפני שבועיים.

כרגע, יש לציין, לא נראית כל התקדמות במגעים לעסקת חטופים חרף מאמצי האמריקנים והמתווכות הערביות. עד יום חמישי תתקיים ישיבה בראשות נתניהו, בה יוחלט מה יהיה המנדט עמו ייצא צוות המשא ומתן לפסגה ביום חמישי. בתוך כך, הקואליציה הבינלאומית נגד איומי הציר האיראני רוקמת פעם נוספת עור וגידים. מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה"ב (CENTCOM), הגנרל מייקל קורילה, נחת בישראל לביקור שני תוך שבוע. מדובר צה"ל נמסר כי הגנרל קיים עם הרמטכ"ל הרצי הלוי הערכת מצב משותפת בנושאים ביטחוניים-אסטרטגיים והערכות המשותפת במרחב, כחלק מהמענה לאיומים במזרח התיכון.

בנוסף לאמריקנים, גם הבריטים, הצרפתים והאיטלקים מעורבים מאוד בהיערכות לקראת תגובת הציר האיראני, לצד מדינות ערביות שכנות שצפויות לסייע גם כן, גם אם יעדיפו לעשות זאת מן הצללים. כאמור, תגובת חיזבאללה צפויה להגיע בכל מקרה - אך ההנהגה הישראלית תצטרך להחליט בשבוע שלפנינו האם פניה להסלמה משמעותית, או לעסקה שתוביל לרגיעה.