עסקה היסטורית: שר הביטחון חתם - מע' "חץ 3" נמכרה לגרמניה

טקס החתימה על מכירת מערכת "חץ 3" בגרמניה הביא לברלין בכירים רבים בתעשייה הביטחונית, ביניהם שר הביטחון יואב גלנט, שהתייחס לאמברגו הטילים על איראן: "המלטים האיראנים שהורגים אזרחים חפים מפשע ברחבי העולם, הם רק הפרומו"

זמן צפייה: 04:38

שר הביטחון יואב גלנט המריא הלילה לגרמניה והיום (חמישי) משתתף בטקס החתימה על מסמך להתנעת המכירה של מערכת "חץ 3" מתוצרת התעשייה האווירית שייערך במשרד ההגנה בברלין. הוא התקבל על ידי נגינת "התקווה" הישראלית בפתחו של הטקס, אליו הגיע בשיירה מאובטחת במיוחד.

יחד עם עמיתו שר ההגנה הגרמני, בוריס פיסטוריוס, חתם גלנט על הצהרה משותפת לחיזוק הקשרים הביטחוניים בין ישראל וגרמניה. במהלך הביקור ידונו אנשי הביטחון יחד עם הפמליות באתגרים הביטחוניים של שתי המדינות במזרח התיכון ובאירופה.

לאחר החתימה, שר הביטחון גלנט נשא דברים: "80 שנה מאז מלחמת העולם השנייה, ישראל וגרמניה משלבות ידיים בבניית עתיד בטוח יותר לשני העמים. המדינות שלנו הגיעו למערכת יחסים שכוללת שיתוף מודיעין רגיש, ידע ויכולות צבאיות גרמניה תרמה רבות לביטחון ישראל, והיום אנו גאים לתרום לביטחונה של גרמניה כמדינה מובילה באירופה ובעלת ברית אסטרטגית".

פגישת שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס בברלין
פגישת שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס בברלין | צילום: רויטרס

השר גלנט התייחס בדבריו לאמברגו הטילים על איראן שצפוי לפוג בחודש הבא והזהיר כי "המל"טים האיראנים שהורגים אזרחים חפים מפשע ברחבי העולם הם רק הפרומו למה שנראה, אם אמברגו הטילים על איראן יפוג בעוד חודש לאיראן יהיה חופש פעולה להפיץ טילים מתקדמים, כל זאת לצד המירוץ להשגת נשק גרעיני צבאי. למול התוקפנות האיראנית, על הקהילה הבינלאומית לבצע פעולות משמעותיות".

על מכתב ההתחייבות, בהיקף 600 מיליון דולר, שמתניע את העסקה, חתמו מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אייל זמיר, וראשת מנהל הרכש של גרמניה. "עסקת החץ 3 תזניק לשיא חדש את היצוא הביטחוני הישראלי ותוסיף באופן ישיר מאות מקומות עבודה חדשים", אמר זמיר, "מערכת הביטחון הישראלית כולה מחוייבת להסכם ולהעמקת שיתוף הפעולה עם גרמניה. הפוטנציאל גדול, יש תחומים נוספים שאליהם נוכל לפרוץ".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309281403' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_q7btw7su' duration='92']

מנכ״ל התעשייה האווירית, בועז לוי סיפר בהתרגשות: "התעשייה האווירית גאה במעמד חתימת ההסכם עם גרמניה ועל הובלת פרויקט 'חץ', להגנה מתקיפות של טילים בליסטיים, גם באירופה. מערכת נשק חץ, הינה הראשונה בעולם שאפשרה יירוט טילים בליסטיים, מחוץ לאטמוספירה, להגנה מפני איומים אסטרטגיים אשר יכולותיה הוכחו לאורך השנים. ההסכם שנחתם היום עם גרמניה, הינו אירוע היסטורי ואבן דרך משמעותית בין המדינות שמהותה ערבות הדדית ושותפות גורל. מערכת ההגנה 'חץ' הינה מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית של מדינת ישראל".

עמיר פרץ, יו"ר התעשייה האווירית אמר בטקס: "מדובר בהכרה בינלאומית ברמת הטכנולוגיות שמפותחות בישראל אבל בלי ספק מדובר בצעד מאוד חשוב שנותן לנו הזדמנויות רבות ומשדרג את מעמדנו בעולם בתחרות עסקית מאוד לא פשוטה. יש כאן גם מימד רגשי ואין לי ספק שגרמניה מכירה בעבודה שמדינת ישראל שקמה מתוך אותן מיליונים שהקימו את המדינה וחלקם בניהם של ניצולי שואה, בלי ספק זהו שלב מאוד חשוב שמייצר אווירה בינלאומית טובה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309281248' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ru7uukc2' duration='77']

מדובר בעסקה הביטחונית הגדולה בתולדות ישראל, בשווי 3.5 מיליארד דולר שתצא לפועל לאחר שבמהלך חודש אוגוסט אישר הממשל האמריקני את העסקה עליה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "היום עשינו עוד רגע היסטורי - ישראל חתמה על העסקה הביטחונית הגדולה בתולדותיה. אבל זו לא סתם עסקה ביטחונית, ישראל מוכרת לגרמניה את הטיל המשוכלל 'חץ 3'. לפני 75 שנה העם היהודי נטחן עד עפר על אדמת גרמניה הנאצית. 75 שנה לאחר מכן מדינת היהודים נותנת לגרמניה - גרמניה אחרת - את הכלים להגן על עצמה. איזו גאווה ישראלית, איזו תפנית היסטורית".

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס בטקס החתימה על מערכת חץ 3 בברלין
שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס בטקס החתימה על מערכת חץ 3 בברלין | צילום: רויטרס
שר הביטחון יואב גלנט עם מקבילו הגרמני בוריס פיסטוריוס בטקס בברלין
שר הביטחון יואב גלנט עם מקבילו הגרמני בוריס פיסטוריוס בטקס בברלין | צילום: רויטרס

מערכת "חץ 3" היא פיתוח של התעשייה האווירית כאמור, שתפקידה היא יירוט של טילים מחוץ לאטמוספרה - מה שמקטין את הסכנות מטילים כימיים וביולוגיים.