בצל ההסלמה, תחת אבטחה כבדה: עשרות אלפים צעדו לאביתר

עשרות אלפים צעדו למאחז הבלתי-חוקי אביתר שבשומרון. שבעה שרים השתתפו באירוע, בהם סמוטריץ' ובן גביר. ליד יריחו: חילופי אש בין צה"ל למחבלים שהתבצרו במבנה. הפלסטינים דיווחו על הרוג ופצועים, 5 נעצרו. בשכם: 4 מבוקשים נעצרו, קצין ולוחם נפצעו קל

זמן צפייה: 15:56

עשרות אלפי מתנחלים צעדו היום (שני) מצומת תפוח לעבר המאחז הבלתי-חוקי אביתר שבשומרון. שבעה שרים השתתפו בצעדה, בהם בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, אורית סטרוק, מאי גולן ואחרים - וכ-20 חברי כנסת. השר בן גביר אמר: "אנחנו לא נכנעים לטרור לא באביתר ולא בתל אביב. מי שנכנע לטרור יכנע אליו בכל מקום. אנחנו כאן כדי להגיד שעם ישראל חזק".

במקביל, קבוצות יהודים עלו תחת אבטחה כבדה אל הר הבית. כוחות משמר הגבול ומשטרת ישראל חוצצו ביניהם לבין המתפללים המוסלמים. לפי שעה, השקט נשמר, אך גם הבוקר עדיין לא ברור האם ההר יישאר פתוח לתפילות יהודים במהלך החג. מוקדם יותר עצרו כוחות צה"ל ארבעה מבוקשים בשכם. קצין ולוחם נפצעו קל מרסיסים. הפלסטינים דיווחו על 13 פצועים.

''צעדת אביתר''
''צעדת אביתר'' | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

המאחז אביתר. ארכיון
המאחז אביתר. ארכיון | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

בתוך כך, המתיחות הביטחונית בכל החזיתות נמשכת גם היום: לאחר שנורו שש רקטות ביום שבת ואתמול מדרום סוריה לעבר רמת הגולן, דריכות בגזרת הצפון. מצד אחד, באצבע הגליל וברמת הגולן שגרה מלאה - ומצד שני, נוכח הלילה שעברו במושבים נטור, אבני איתן ונוב - קרוב למשולש הגבולות ישראל-סוריה-ירדן - התושבים מודאגים. החשש הוא שהארגון הפלסטיני "פלוגות אל-קודס", ששיגר שלשום שני מטחים - יתקוף שוב. בנוסף, צה"ל יתגבר במרחב מחוז תל אביב, החל מהיום, בהיקף של פלוגת הכשרה.

צה"ל פרס אתמול עמדות כיפת ברזל גם ברמת הגולן, למרות היכולות המועטות של אותו ארגון פלסטיני, שרקטה אחת ששיגר נפלה בסוריה ואחרת בירדן, אך עם זאת, הוא תקף את ישראל גם במצב שומר חומות, וחזר בו מלקיחת האחריות על הירי הלילה. למרות זאת, בצפון נערכים כאמור לתרחיש של תקיפה נוספת.

רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע בבקעת הירדן
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע בבקעת הירדן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בנוסף, גם באיזור שכם נרשמה מתיחות ביטחונית. על פי דיווחים פלסטינים כוחות צה"ל נכנסו הבוקר (שני) למחנה הפליטים אל-עין שבשכם, ועצרו לפחות מבוקש אחד. כתגובה למעצר, חמושים ביצעו והשליכו מטענים. כרגע אין דיווח על נפגעים

כמו כן, גם באזור הדרום הדריכות בשיאה. ראש הממשלה בינימין נתניהו שוחח היום עם ראשי הרשויות באזור עוטף עזה, ואמר להם כי עדיין "לא נאמרה המילה האחרונה" ביחס לתגובת צה"ל. נתניהו מקיים את השיחה באיחור של 48 שעות מאז הירי מרצועת עזה אל עבר יישובי הדרום, ואחרי ביקורת חריפה שהוא והממשלה בראשותו סופגים בעקבות התגובה הרפה.

ראש הממשלה ניסה להסביר שצה"ל פועל באופן גלוי ובאופן לא גלוי נגד ארגוני הטרור גם בעזה וגם בלבנון, אך ראשי הרשויות מרגישים "שמורחים אותם", ומבחינתם אין הרבה הבדל בין השיחה הנוכחית לבין שיחה שהתקיימה לפני כחודש, אז נאמר להם אותו הדבר. שום דבר לא השתנה, ומאז נורו מטחי רקטות שצה"ל כלל לא הגיב להם.

זירת הפיגוע בבקעת הירדן, חמרה
זירת הפיגוע בבקעת הירדן | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

בנוסף, תחושת הביטחון האישי של התושבים ניזוקה. הערב החליט אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו יחד עם ראש עיריית שדרות אלון דוידי לבטל את ההופעה של הזמר חנן בן ארי ולדחות אותה למועד אחר. כ-5,000 אנשים היו אמורים להגיע לאירוע שתוכנן להתקיים בשטח פתוח, אך דאגו מירי רקטי ובחרו שלא להגיע.