משרד הבריאות: "חמאס נתן לחטופים כדורי הרגעה לפני השחרור"

נציגת משרד הבריאות, פרופ' רונית אנדוולט, חשפה בוועדת הבריאות בכנסת כי מחבלי חמאס נתנו לחטופים ששוחררו כדורי הרגעה מסוג קלונקס, "כדי שייראו מאושרים". יו"ר וועדת הבריאות יוני משריקי: "על המשרד לפרסם דו"ח מפורט לארגוני בריאות בעולם בנוגע לממצאים הרפואיים שהתגלו בעקבות חזרת השבים"

זמן צפייה: 01:53

חמאס נתן לחטופים כדורי הרגעה מסוג קלונקס ווויטמינים, "כדי שייראו מאושרים", כך חשפה היום (שלישי) במשרד הבריאות פרופסור רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה במשרד ונציגת המשרד בכנסת. יו"ר וועדת הבריאות יוני משריקי אמר: "על משרד הבריאות לפרסם דו"ח מפורט לארגוני בריאות בעולם על הממצאים הרפואיים שהתגלו בעקבות חזרת השבים".

משתתפים נוספים בוועדת משרד הבריאות היו גם ראש חטיבת הרפואה במשרד ד"ר הגר מזרחי אשר פירטה את המענה הרפואי שניתן לשבים ואמרה כי "נאסף מידע רפואי מוקדם, האפשרי על פי חוק, לפני השבת החטופים, וכן נערכו שיחות עם השבים - עבור השבים הבאים. כמו כן, הוכנו מתחמים נפרדים, פרטיים, ששידרו אווירה חמה וביתית, תוך מענה פיזי ונפשי למשוחררים".

"למדנו להשתפר תוך כדי ההליך, והעדפנו רופאות על רופאים, איחוד משפחות וקהילות. בדקנו מיד האם יש צורך בטיפול נפשי מיידי ומדוייק, תוך העברת אחריות בהמשך לקהילה. בנוסף, תועדו פשעי מלחמה, על ידי רופאים-משפטיים", הוסיפה.

פרופסור רונית אנדוולט חרבות ברזל
פרופסור רונית אנדוולט

וגם נציגי משפחות החטופים, בהם שיר סיגל שאמה אביבה שוחררה מהשבי אחרי מעל חודש ואביה קית' עדיין חטוף. סיגל קראה למשרד הבריאות "להצהיר כי מטרת העל צריכה להיות השבת החטופים", והדגישה כי "אמא שלי לא תוכל להשתקם כל עוד אבא שלי שבוי. אנחנו לא סומכים עליכם שאתם עושים את מלאכתכם. העדויות של אמי מזעזעות, הם היו אזוקים, התעללו בהם והרעיבו אותם".

יזהר ליפשיץ, שאביו עודד עדיין שבוי, הזהיר כי "כל יום מתים שניים מהשבויים, וייצטרכו מיליארדים לשקם נפשית את המשפחות", ותקפה את נשיאת הצלב האדום, ארגוני הנשים וארגון הבריאות העולמי. גם היא דרשה כי משרד הבריאות יפרסם דו"ח בריאות נוקב על מצבם הבריאותי של כל החטופים.

הפגנה למען שחרור החטופים בת״א
הפגנה למען שחרור החטופים בת״א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

משה סעדה (הליכוד) הדגיש את הדמיון למאורעות השואה ולכן הצורך להחריג את האסון מבחינת ההגדרות, ח"כ קטי שטרית (הליכוד) הציעה להגדיר את האירוע כחריג ומיוחד ולא כעוד פעולת איבה, וח"כ לימור סון-הר מלך (הציונות הדתית) קראה להעניק לכל חטוף הכרה של 100% נכות.