צפון תחת אש: כ-150 רקטות שוגרו, מתכונת חירום ביישובים

במהלך הלילה הרחיב חיזבאללה את טווח הירי נגד הצפון, והגיע עד לחיפה והקריות. פיקוד העורף שינה את ההנחיות, הלימודים ביישובים רבים בוטלו ובתי החולים עברו למתכונת חירום. בקריית ביאליק נפצעו שלושה בני אדם, ו-20 פרות נהרגו מפגיעת רקטה ברפת בעמק יזרעאל

זמן צפייה: 01:20

לאחר פיצוץ הזימוניות ומכשירי הקשר, וחיסול צמרת כוח רדואן בדאחייה, חיזבאללה הגיב בעוצמה הלילה והבוקר (ראשון) נגד ישראל, עם מטחים כבדים ובלתי פוסקים לעבר יישובי הצפון, אך שהפעם ארגון הטרור הרחיב את טווח הירי, והגיע אף לחיפה, לעכו ולקריות. בעקבות הירי המסיבי, שכלל כ-150 שיגורים, בפיקוד העורף שיגרו הנחיות חדשות ליישובים מחיפה וצפונה, שעברו למתכונת חירום.

עמותת נט"ל, המעניקה סיוע נפשי לנפגעי טראומה על רקע לאומי, מדווחת על עלייה של כ-225% בעקבות ההסלמה הבטחונית והרחבת הירי. עוד מדווחים בעמותה כי מרבית השיחות מאופיינות באזרחים החשים חרדה ולחץ על רקע האירועים. קו הסיוע של העמותה תוגבר וזמין לתמיכה וסיוע נפשי 24/7 במספר: 3362*.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409220936' autoplay='0' credit='מור ארצי' desc='רגע הפגיעה בקריית ביאליק' poster='' kid='1_mk2n4hds' duration='10']

כוחות הכיבוי מטפלים בנזק מהפגיעה הישירה בקריית ביאליק
כוחות הכיבוי מטפלים בנזק מהפגיעה הישירה בקריית ביאליק | צילום: רויטרס

אחת מהרקטות ששוגרו מלבנון פגעה בקריית ביאליק וגרמה לפציעתם של שלושה בני אדם. גבר כבן 70 נפצע במצב בינוני, גבר נוסף כבן 70 ונערה בת 16 נפצעו באורח קל. בעקבות נפילה שהתרחשה ברפת ביישוב בית שערים שבעמק יזרעאל, נהרגו 20 פרות.

לינוי אמזלג בת ה-16.5 שנפצעה בקריית ביאליק, סיפרה בבית החולים רמב"ם על אותם הרגעים: "בתוך כמה שניות בממ"ד נפל טיל, כל החלון שלנו נתלש והמכוניות עלו באש, הרסיסים עפו לי על הפנים. הכל היה סגור, ומהפיצוץ הדלת של הביתה נעקרה מהמקום". עוד סיפרה לינוי: "המכוניות עלו באש, כל הבית התפרק, החדרים הרוסים. כל הדברים שלנו הלכו. כשיצאנו מהממ"ד הרגשתי שמשהו נוזל לי על הפנים והבנתי שזה דם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409221457' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_epwqpuxq' duration='161']

הבוקר עדכן משרד החינוך כי לא יתקיימו לימודים בבתי הספר מחיפה וצפונה, אך הלימודים בשאר הארץ יתקיימו כרגיל. הרשויות הונחו לעבור ללמידה למידה מקוונת, כמו כן, ההסעות, טיולים ופעילות בלתי פורמאלית בוטלו. שר החינוך יואב קיש כתב בחשבון הטוויטר: "הבוקר לאחר החמרת מדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף: מקו חיפה וצפונה הלימודים היום יהיו במודל למידה מרחוק בלבד. קו חיפה וצפונה ללא למידה פיזית. שאר הארץ לימודים כרגיל".

יירוטים באזור הצפון
יירוטים באזור הצפון
שריפה מפגיעה בקריית ביאליק
שריפה מפגיעה בקריית ביאליק
הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף | צילום: פיקוד העורף

כמו כן, משרד הבריאות ופיקוד העורף הנחו את בתי החולים באותם האזורים לעבור למתכונת חירום. משמעות הדבר היא כי כל תהליך ופרוצדורה שניתן להעביר, בית החולים יעביר אל מתחת לאדמה או אל מרחבים מוגנים אחרים. בנוסף, כל הניתוחים ושאר הטיפולים הרפואיים אשר נחשבים ללא דחופים, בוטלו ולא יתקיימו היום.

מבית החולים רמב"ם בחיפה נמסר: "על פי הנחיית פיקוד העורף ומשרד הבריאות - בשעה 12:00 תחל הורדת חולים ממחלקות בית החולים אל בית החולים התת קרקעי הממוגן ברמב"ם. מדובר על מבצע שיימשך מספר שעות ויכלול כמה מאות חולים. הורדת החולים תתבצע על פי סדר ידוע של המחלקות - כל אחת לאיזור שתוכנן עבורה בבית החולים התת קרקעי. במקביל יחל "רידוד" של חולים שניתן לשחרר ממחלקות בית החולים לביתם.