הרמטכ"ל: "אנשי בארי הגנו בגופם על הקיבוץ כשאנחנו לא באנו"

בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 התייחס הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי לתחקיר בארי: "נעשו טעויות בקרב ונעמוד עליהן. במציאות קשה קורות גם טעויות. נחישות אנשי הקיבוץ מנעה אסון גדול יותר"

זמן צפייה: 01:31

בעוד שממצאי תחקיר בארי של צה"ל יפורסם בשעה 19:00, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי נשאו דברים הערב (חמישי) בטקס סיום קורס קצינים. בנאומו צפוי הלוי להתייחס לממצאי התחקיר.

הרמטכ"ל אמר: "התחקיר הוא אבן יסוד ב מעשה הפיקודי. בצורה נוקבת, המבקשת ל מידה ושיפור, תחת קורת האמת, פעלנו עם כל השותפים לארוע, כדי להבין לפרטים ולעומק מה היה ומה עלינו ללמוד כדי שלא ישנה בעתיד. על כולנו ללמוד מגבורת אנשי בארי, כיתת הכוננות ואזרחים נוספים, שהגנו בגופם על משפחותיהם ועל אנשי הקיבוץ במשך שעות ארוכות, שבהן אנחנו לא הגענו להגן להם".

הרמטכ"ל המשיך: "נחישותם מנעה אסון גדול עוד יותר. לימדו מהמפקדים והלוחמים בכוחות שהגיעו לקיבוץ. רבים מהם לחמו בגבורה במחיר דמים יקר, גבורה שהיא מופת. נעמוד על הטעויות שנעשו בקרב, כך נלמד ונבטיח שמחר נהיה טובים יותר. אנחנו מעריכים מאוד את כל מי שלחם, ויודעים שב מציאות קשה קורות גם טעויות. קבלו עליכם גם אתם את האחריות שלנו לבנות מחדש את הנגב המערבי בביטחון, עם תושבי המקום. שילובו של צה"ל ותושבי האזור ובנייתו לשגשוג, זהו הניצחון האמיתי שלאחר המעשה הצבאי".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

תשעה חודשים אחרי היום הקשה בתולדות המדינה, הציג הבוקר אלוף מיקי אדלשטיין לחברי בארי את תחקיר צה"ל על הקרבות שהתנהלו בקיבוץ ב-7 באוקטובר - ש-101 מחבריו נרצחו באותה שבת. אחד מחברי הקיבוץ אמר כי בשיחה עם אלוף אדלשטיין, "הטונים עלו". הוא הוסיף כי "בצה"ל לא דיברו על מסקנות או לקיחת אחריות אישית". עוד אמר כי "בצבא הציגו את העובדות כמו שהיו".

שרון שרעבי, שאחיו יוסי ואלי נחטפו, אמר: "בצבא מודים שהיה מחדל. הכוחות הותירו את חברי כיתת הכוננות של בארי לבד. כוחות מאסיביים הגיעו רק 12 שעות לאחר החדירה. עד אז היו כוחות קטנים. בבית של אחי אלי נשחטו אנשים. אני מקווה שצה"ל יסיק מסקנות בצמרת הפיקודית למען אזרחי ישראל, ושאנשים שכשלו בסופו של האירוע יפנו את מקומם".

בקיבוץ אמרו עוד כי "ניתן לומר כי התחקיר היה יסודי, ועזר לחברי הקיבוץ להבין במעט את עומק ומורכבות הלחימה בגזרות השונות בקיבוץ. אנו רואים חשיבות רבה בקבלת האשמה והאחריות של צה"ל על שכשל כישלון מוחלט בשמירה עלינו, ובבקשת הסליחה על הפקרתנו שעות רבות כלכך, בהן היינו תחת מתקפת רוע שאין שנייה לה. אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר לא תשאיר אבן על אבן, תבחן את התנהלות כלל הגורמים ותספק לנו תשובות איתן אפשר יהיה להתחיל להשתקם ולהסיק מסקנות אופרטיביות לעתיד, כדי שהאובדן הבלתי נתפס שחווינו לא יחווה שוב לעולם ע"י אף אזרח נוסף, כדי שנוכל לשקם את האמון שלנו בכוחות הביטחון, על מנת שנוכל לחזור לחיות בבארי בתחושת ביטחון.