תחקיר בארה"ב: האזרחית האמריקנית נהרגה אחרי הפרות הסדר

בתחקיר שנערך ב"וושינגטון פוסט" נטען כי האזרחית האמריקנית-טורקיה איסנור אזגי איגי, שנהרגה בשומרון בסוף השבוע, נורתה כחצי שעה לאחר שהמהומות באזור ביתא נרגעו, ובניגוד לטענת צה"ל כי היא נהרגה במהלכן. התחקיר מסתמך על 13 עדויות מהמקום ועל תמונות וסרטונים מהזירה

איישנור זייגי, פעילת זכויות האדם האמריקנית שנהרגה ביו"ש

בתחקיר ה"וושינגטון פוסט" שפורסם הלילה (חמישי) נטען כי האזרחית האמריקנית-טורקיה איסנור אזגי איגי, שנורתה למוות בצומת ביתא שבשומרון בסוף השבוע האחרון, נהרגה כחצי שעה לאחר שהמהומות באזור נרגעו, והמפגינים באזור התרחקו - זאת בניגוד לממצאי תחקיר צה"ל לפיהם האזרחית הזרה נהרג לאחר ששהתה באזור בשיאן של המהומות.

התחקיר משחזר את אירועי היום בעזרת עדותם של 13 עדי ראייה שנכחו באזור, כמו גם תמונות וסרטונים מהזירה שנשלחו לעיתון. "שנינו החלטנו שאנחנו לא רוצות להיות סמוך לשום פעולה", אמרה הלן, מתנדבת אוסטרלית בת כ-60 שהעבירה את כל אותו היום לצד איסנור אזגי. "הזהירות שלה לא הגנה עליה, היא נורתה למוות בראשה בעקבות עימותים קצרים לאחר תפילת יום שישי".

לפי התחקיר, האזרחית הזרה נורתה למוות לאחר שהמפגינים התרחקו כבר כ-200 מטרים מאזור העימותים. נטען כי נער פלסטיני ששהה באזור נפצע מאש צה"ל, כשהוא עומד כ-20 מטרים מאסנור אזגי, ולמרות שכלל הנראה לא היה מוקדם מרכזי לאש ישראלית.

צילום הדרכון של הפעילה שנהרגה
צילום הדרכון של הפעילה שנהרגה

עוד נכתב כי מאז שנת 2021, נהרגו 15 פלסטינים מאש צה"ל במהלך הפגנות בביתא. עוד לפי התחקיר שפורסם, בחודש שעבר נפצע אזרח אמריקני אחר באזור, דניאל סנטיאגו, לאחר שנורה ברגלו על-ידי הכוחות. סנטיאגו אמר: "זה קורה בכל שבוע. זה יכולתי להיות אני, אלה גם היו יכולים להיות אחרים".

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

מהממצאים של תחקיר צה"ל שפורסם ביום שלישי עולה כי האזרחית נהרגה מאש צה"ל, "כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל, שכוון לעבר מסית מרכזי". נכתב כי "האירוע התרחש במהלך התקהלות אלימה של עשרות חשודים פלסטינים, אשר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הכוחות בצומת ביתא". עוד נכתב:"בעקבות המקרה נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. ישראל העבירה את בקשתה לבצע נתיחה של הגופה. צה"ל מצר על מותה של האזרחית  איסנור אזגי איגי".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לתקרית הקשה במסיבת עיתונאים בלונדון לצד שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי, ואמר: "הריגתה של איגי הייתה לא מוצדקת ונעשתה ללא התגרות מצידה. אסור לירות באף אדם ואף להביא למותו בגלל שהשתתף במחאה".

"כוחות הביטחון הישראליים צריכים לבצע כמה שינויים מהותיים באופן שבו הם פועלים בגדה המערבית, כולל שינויים בנהלי הפעילות שלהם", הוסיף בלינקן ואמר: "אנחנו מחכים לממצאי החקירה, אך ברור שיש המון בעיות שיש לפתור".