דיווח פלסטיני: הרוג ופצועים בעימותים עם צה"ל ליד ג'נין

לפי הפלסטינים, כוחות צה"ל פועלים בכפר דאן, מערבית לג'נין. עוד דוווח על כניסה של כוחות לבתיהם של מבצעי הפיגוע אתמול במחסום ג'למה ועל הרוג פלסטיני מאש כוחות צה"ל ושני נפגעים בעימותים בכפר דאן

זמן צפייה: 01:49

יממה לאחר ההיתקלות בג'נין שבה נהרג רס"ן בר פלח, מדווחים הבוקר (חמישי) הפלסטינים על פעילות של כוחות צה"ל בכפר דאן, מערבית לג'נין, ועל כניסה של כוחות צה"ל לבתיהם של מבצעי הפיגוע אתמול במחסום ג'למה. לפי הדיווחים, נער פלסטיני בן 17, עודאי סלאח, נהרג מאש כוחות צה"ל בכפר דאן ושני נפגעים בעימותים עם החיילים. לפי הפלסטינים, גופת הנער ההרוג הוצאה מבית החולים לפני זמן קצר לקראת הקבורה.

מדובר צה"ל נמסר כי "כוחות הביטחון פועלים למיפוי בתיהם של המחבלים שהרגו את רב-סרן בר פלח ז"ל ולמעצר מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון". דובר לשכת הנשיאות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, גינה את הרג הצעיר הפלסטיני עודאי סלאח מכפר דאן. לדבריו, הריגתו "מתווספת לשורת פשעים ישראלים נגד בני העם הפלסטיני".

עוד הוסיף אבו רודיינה בהצהרה כתובה: "על ממשלת ישראל לעצור את ההסלמה המסוכנת שגוררת את האזור להדרדרות נוספת ואי- היציבות. עליה לעצור את הפרובוקציות של המתנחלים במסגד אל-אקצא שכל פגיעה בו תהיה בבחינת הוספת שמן למדורה". הוא הוסיף כי "על הממשל האמריקני להפעיל לחץ על ממשלת ישראל כדי שזו תעצור את תוקפנותה ולא לחפש ל'פשעים'  אלו הצדקות או להטיל את האחריות על הנעשה על הרשות הפלסטינית".

עודאי סלאח
עודאי סלאח

אתמול דווח במהדורה המרכזית כי חרף גל הטרור המתחדש, נראה שבצה"ל - בינתיים - לא שוברים את הכלים: שר הביטחון בני גנץ ואלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הכריזו אמש על סגירת מעבר ג'למה ומעבר סאלם לכניסת סחורות ופועלים, ומטילים כתר על כפר דאן.

במסגרת הכתר, כל מי שייצא יעבור בדיקות היתרי בדיקות ועבודה לישראל. הדבר נועד לסמן לתושבי צפון השומרון שמי שיתמוך במחבלים יינזק קודם כל בכיס. ביממה האחרונה היה סגור מעבר גלבוע לכלי רכב, ובתחילת חודש מאי עצר במתפ"ש אלוף עליאן את היתרי הכניסה לישראל של תושבי הכפר רומאנה שליד ג׳נין, למשך כשלושה שבועות - זאת לאחר ששניים מתושבי הכפר ביצעו את הפיגוע באלעד.

כמו כן, בכירים במערכת הביטחון אמרו אמש לבכירים ברשות הפלסטינית שכל עוד מנגנוני הביטחון של הרשות לא יפעלו בשכם ובג'נין וישאירו את הוואקום הביטחוני שם - לא רק שלא יראו הפסקה בפעילות של צה"ל ושב"כ, אלא להיפך: כוחות הביטחון הישראליים ייכנסו יותר ויותר לשכם ולג'נין גם בלילה הזה וגם בלילות הקרובים.

בנוסף, בצל החשש מהסלמה בחגים, מתקיימים מאמצים נרחבים מצד בכירים ישראלים לרתום את מדינות האזור להשפיע על יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולמנוע הסלמה. מדובר בעיקר על מצרים וירדן - וגם קטאר מעורבת בניסיונות הללו. כך למשל, לפני כמה ימים ראש הממשלה יאיר לפיד קיים דיון בנושא, ואחריו אמר שר הביטחון גנץ: "צריך להפעיל השפעה על אבו מאזן ועל הרשות הפלסטינית דרך מדינות האזור. כבר התחלתי לפעול בערוצים האלה, אני מתכוון להמשיך בכך ואני מציע שנמשיך לפעול בנושא הזה בתיאום".

בנוסף, גם האמריקנים מעורבים במה שקורה באזור בשבועות האחרונים - ואתמול בכירה במשרד החוץ האמריקני, ברברה ליף, שוחחה עם כתבים ישראלים ואמרה, בין היתר, כי האמריקנים "מאוד מודאגים מההסלמה הביטחונית. אנחנו פועלים להבטיח ששיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית יימשך". כמעט במקביל לדברים הללו של ליף, ראש הממשלה לפיד אמר שאחד המחבלים מההיתקלות הלילה שבה נהרג רס"ן בר פלח ז"ל, הוא איש מנגנוני הביטחון של הרשות - ואמר: "מדובר מבחינת ישראל בעליית מדרגה".