הרמטכ"ל על חווארה: "אירוע חמור שלא היה צריך לקרות"

צה"ל פרסם תחקיר סביב האירועים האחרונים שהתרחשו ביהודה ושומרון ובכללם הפרעות בחווארה ומעצרי המחבלים הימים האחרונים. הרמטכ"ל הלוי: "שרשרת הפיקוד שגתה בהקצאת הכוחות ובשליטה באירוע"

הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס בתדריך
הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס בתדריך | צילום: דובר צה"ל

מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס הציג אתמול (רביעי) לרמטכ"ל הרצי הלוי תחקירים לאירועים המבצעיים האחרונים באזור יהודה ושומרון. בין היתר, הוצג גם תחקיר אירוע ההתפרעויות האלימות בחווארה, במהלכן מאות מתנחלים ביצעו הפרות סדר, כאשר במקביל עשרות רבות השחיתו רכוש פלסטיני, הציתו מכוניות ובתים, זרקו אבנים והפעילו אלימות כנגד פלסטינים.

מהתחקירים עולה כי "מדובר באירוע חמור ביותר, שצריך היה למנוע". נמצא כי היקף האלימות ועוצמתה היו חריגים גם ביחס לאירועי עבר. משכך, לא היו מספיק כוחות בגזרה להתמודדות עם המשך המרדף אחר המחבל, הגנה מטרור וגם מניעת ההתפרעויות האלימות. הרמטכ"ל אמר: "מדובר באירוע חמור שהתרחש תחת אחריותנו - ולא היה צריך לקרות. שרשרת הפיקוד החליטה נכון בסדר העדיפויות בין המשימות השונות, אך שגתה בהקצאת הכוחות ובשליטה באירוע. הציפייה מכל חייל בסדיר ובמילואים לפעול באופן מקצועי וערכי ולמנוע מעשים כגון אלה, כפי שאנו מכשירים אותו ובהתאם לערכי צה"ל".

הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס בתדריך
הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס בתדריך | צילום: דובר צה''ל

הרמטכ"ל גם התייחס למבצע התקיים בקסבה של שכם לפני כשבועיים כנגד שלושה מחבלים המעורבים בביצוע פיגועי ירי, לרבות המחבל שתכנן את הפיגוע בו נהרג סמ"ר עידו ברוך ז"ל, וגם למעצר שבוצע השבוע ביום שלישי נהרג על-ידי כוחות הביטחון בג'נין החשוד בביצוע הפיגוע בו נהרגו סמל ראשון הלל מנחם יניב ויגל יעקב יניב ז"ל, ונעצרו בשכם שני בניו של המחבל החשודים כסייענים. "מבצעים מורכבים אלו מעבירים מסר ברור למחבלים, שאנו נסגור מעגל על כל מחבל ונביא למעצרו או לפגיעה בכל מחבל, בכל מקום".