הטרור היהודי: חשש במערכת הביטחון מפני הקמת מיליציות חמושות

גורמים במערכת הביטחון ובשב"כ חוששים מפני הקמה של מיליציות חמושות של יהודים שיבצעו פוגרומים בפלסטינים ביהודה ושומרון. לנוכח הרוח הגבית מהממשלה וסירוב חלק השרים לגנות את המקרים, יש מי שמרגיש שהשב"כ פועל לבדו במערכה

זמן צפייה: 02:14

במערכת הביטחון ישנו חשש מפני הקמת מיליציות חמושות של נוער הגבעות ביהודה ושומרון - כך פורסם הערב (שישי) בחדשות 13. זאת, בעקבות התגברות הפשיעה הלאומנית בקרב המנתחלים בתקופה האחרונה שמופנה כלפי הפלסטינים. שר הביטחון יואב גלנט ניסה לארגן מכתב גינוי שיכלול שרים או חברי כנסת - אך נתקל בסירוב מרבים מהם.

העובדה שנוער הגבעת מיוצג בממשלה מהווה רוח גבית מאוד משמעותית לפעולות אלו. בעבר כאשר קרו פעולות טרור יהודי של נוער הגבעות ושל קיצונים יהודים, לרוב היה מדובר במספר קטן של פעילים. באירועים האחרונים, לעומת זאת, השתתפו כ-150 איש בפרעות כמו בתורמוסעיא, אום ספא והכפר עוריף. היום אף פורסם תיעוד של חייל שמשחית רכב פלסטיני בכפר קריות.

Whatsapp Image 2023 06 21 At 2
רכב ובית שנשרפו בפרעות המתנחלים בתורמוס עייא | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90
מכונית שרופה באום ספא פרעות מתנחלים
מכונית שרופה באום ספא | צילום: חדשות 13

ישנו חשש אמיתי במערכת הביטחון מפני התארגנויות גדולות של פרעות כאלו, אשר עלולות להוביל לסחף בציבור הפלסטיני - שנכון להיום רובו המוחלט אינו מצטרף לפעולות הטרור ומשתדל כמה שניצן להימנע מחיכוך עם כוחות צה"ל.

על אף הפיגועים והניסיונות של חמאס לשלהב את הפלסטינים בגדה לפעולות טרור, רובו של הציבור הפלסטיני אינו מעוניין באלימות. אולם, אירועים כמו הפרעות בתורמוסעיא ועוריף יכולים להזיז את הציבור הפלסטיני האדיש והמנומנם ולסחוף אותו לתוך האלימות.

Whatsapp Image 2023 06 28 At 2
נתניהו, גלנט והלוי | צילום: דובר צה''ל
Screenshot 2023 06 25 073304
פורעים יהודים יורים אש חיה בכפר אום ספא

האפשרות הזאת מטרידה את מערכת הביטחון והתחושה בקרב גורמים בשב"כ היא שהגוף פועל לבדו מול המפגעים היהודים. התחושה היא שהמשטרה אינה מעוניינת להתעסק בחקירות מסוגים אלה והיא לא תצא מגדרה להגיש כתבי אישום בעניין.

גם בקרב הממשלה היו מי שניסו לארגן גינויים במטרה להילחם בתופעה. שר הביטחון ניסה להוציא מכתב משרי הממשלה ובו גינוי גורף של אלימות כלפי חפים מפשע - אך רבים מהשרים סירבו לחתום עליו. השבוע הציע גלנט לחברת הכנסת מירב בן ארי לחבר מכתב אחר, של חברי הכנסת, 120 חברי כנסת שיגנו אלימות בלתי חוקית נגד אנשים חפים מפשע - אך לא הצליח לארגן חתימות לכך.