אחרי שהפסקת האש נכנסה לתוקף - צבע אדום בעוטף: "שקט ייענה בשקט"

חרף ההכרזות על הפסקת אש ב-22:00 - הירי מעזה נמשך: התרעות צבע אדום נשמעו באשכול. לשכת רה"מ: ראש המל"ל הנגבי הודה לנשיא מצרים א-סיסי על מאמציו. מוקדם יותר: רקטה ששוגרה לגוש דן יורטה. צה"ל תקף בעזה. דיווח: "ישראל לא הסכימה להפסקת מדיניות החיסולים"

זמן צפייה: 23:11

אחרי חמישה ימי לחימה - סוף למבצע "מגן וחץ"? הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי אמנם נכנסה לתוקף ב-22:00 (שבת), אך כשעה לאחר מכן - התרעות צבע אדום נשמעו בעוטף עזה וחמש רקטות נורו. הערכה: צה"ל יגיב על הירי.

לשכת ראש הממשלה מסרה כי "ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודה לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, והביע את הערכת מדינת ישראל למאמציה הנמרצים של מצרים להביא להפסקת אש. ראש המל"ל הבהיר כי היענות ישראל ליוזמה המצרית משמעותה 'שקט ייענה בשקט', ואם ישראל תותקף או תאוים, היא תוסיף לעשות כל מה שהיא צריכה לעשות על מנת להגן על עצמה".

מוקדם יותר קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב ביטחונית. במקביל לדיווחים על הפסקת אש - אזעקות הופעלו בראשון לציון, חולון, נתיבות, אשקלון, שדרות ועוטף עזה. רקטה יורטה בגוש דן ורסיסים אותרו על כביש 4. רשת "אל-ערביה" דיווחה כי "ישראל הסכימה להפסקת האש, אך לא להפסקת מדיניות החיסולים". צה"ל תקף בעזה ולפי דיוחים פלסטיניים סיכל חולייה בחאן יונס. בחמאס הודיעו: "הסבב הסתיים בניצחון של הפלגים הפלסטיניים". במקביל, חגיגות החלו ברצועת עזה.

כמו כן, בעקבות הסכם הפסקת האש, הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים הלילה הערכת מצב. אם בישראל יתרשמו כי ההסכמות יציבות - פיקוד העורף יחל בבוקר בהסרת המגבלות בדרום. מוקדם יותר אמר הלוי: "השגנו במערכה הישגים גבוהים מאוד; ממכת הפתיחה ואילך ההישגים מתעצמים ונצברים; המשך הירי של הג'יהאד האיסלאמי מאפשר לנו להעמיק את ההישגים. אנו ערוכים להמשיך את הסיכולים הממוקדים ואת התקיפות באופן מדויק וגובר, כפי שעשינו בימים האחרונים. ההישגים מתאפשרים בזכות החוסן וההקפדה על הנחיות ההתגוננות על ידי תושבי מדינת ישראל בכלל, ועל-ידי תושבי הדרום בפרט".

רסיס רקטה על כביש 4
רסיס רקטה על כביש 4 | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

דבריו של הרמטכ"ל באים ברקע הדברים של גורם מדיני בכיר, שציין כי "במשך שנים עמדה חמאס זקופה בעזה וסירבה לאפשר לארגונים אחרים להכתיב לה את המדיניות. הסבב האחרון מלמד על חולשתה של חמאס. ארגון הג'יהאד האיסלאמי, הממומן על-ידי איראן, משתלט על סדר היום ברצועת עזה. דומה שיותר הכול הדבר מלמד על חולשת חמאס שנגררת על ידי הג'יהאד האיסלאמי לסבב מיותר. בהנחה שחמאס לא ישים קו אדום לג'יהאד האיסלאמי ולא יכפה עליו לסיים את הירי - הדבר יהווה עדות למאזן כוח משתנה ברצועה". כמו כן, דווח כי מצרים הציעה הפסקת אש מידית שלאחריה יתקיים דיון בדרישות הצדדים - וישראל סירבה.

בתוך כך, בבית החולים סורוקה בבאר שבע נקבע מותו של עבדאללה אבו ג'בה, תושב עזה בן 34, שנפצע קשה מהירי למושב שוקדה שבשדות נגב. יחד איתו פונה אחיו, חאמד, בן 39, במצב קשה. הפצוע השלישי, תושב הפזורה הבדואית, במצב קל-בינוני.

חגיגות ברצועת עזה
חגיגות ברצועת עזה | צילום: רויטרס

הרס בעזה
הרס בעזה | צילום: רויטרס

הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף | צילום: פיקוד העורף

הרמטכ''ל הלוי בהערכת מצב
הרמטכ''ל הלוי בהערכת מצב | צילום: דובר צה''ל

הרס בעזה
הרס בעזה | צילום: רויטרס

תקיפה בעזה
תקיפה בעזה | צילום: רויטרס

Fv 3hwyxoaazjmj
הפצצת חיל האוויר ברצועת עזה

שיגורי רקטות מעזה לישראל
שיגורי רקטות מעזה לישראל | צילום: רויטרס

לפי דיווחים ערביים, הסכם הפסקת האש כולל לוח זמנים מוגדר לשני הצדדים להפסקת אש מידית ודחיית דיון על דרישות הצדדים לאחריה. לפי הדיווח, באחרי שיגיעו הצדדים לרגיעה ארוכת טווח - יידון גם נושא עסקת האסירים. עוד הוצע כי ישראל תפתח את המעברים ותאפשר העברת ציוד רפואי ודלק ללא הגבלות. בדיווח נאמר כי בירושלים ביקשו לשנות את סעיף הפסקת החיסולים ולכלול הפסקת האיום על אזרחי ישראל בתמורה להפסקת רדיפת מפקדי הג'האד האיסלאמי. בנוסף, דווח כי קהיר מצרים נמצאת בקשר עם ארה"ב כדי ללחוץ על ישראל.