גנץ: לא נעביר נשק לאוקראינה, נבחן העברת מערכות התראה חכמות

שר הביטחון נפגש עם שגרירי האיחוד האירופי בישראל, והדגיש כי המדיניות הישראלית כלפי אוקראינה לא תשתנה, וכי ישראל תמשיך לתמוך בה ולעמוד לצד המערב. על איראן אמר גנץ: "משקרים באופן שיטתי לגבי מכירת האמל"ח"

גנץ: לא נעביר נשק לאוקראינה, נבחן העברת מערכות התראה חכמות
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ נפגש היום (רביעי) בקריה בתל אביב עם שגרירי האיחוד האירופי בישראל, והדגיש כי ישראל תמשיך לתמוך באוקראינה ולעמוד לצד המערב, אם כי ציין שישראל לא תספק נשק לאוקראינה. "העברנו הצעה להעביר לנו מידע שיאפשר לנו לפתח עבורם מערכות התראה אזרחיות שיצילו חיי אדם", הוסיף שר הביטחון.

"ישראל תומכת ועומדת לצד אוקראינה, נאט"ו והמערב – זה דבר שאמרנו ואנחנו חוזרים ואומרים", אמר גנץ בפני השגרירים, "ישראל מנהלת מדיניות של תמיכה באוקראינה על ידי תמיכה הומניטרית, ואספקה של מערכות מצילות חיים וציוד הגנתי. בימים אלו, אני מתכוון לאשר חבילה נוספת, כפי שעשינו בעבר".

הפצצות בקייב, הבוקר
עשן מיתמר מעל שמי קייב כתוצאה מהתקיפות הרוסיות. יום שני | צילום: רויטרס

גנץ הוסיף: "ישראל לא תעביר מערכות נשק לאוקראינה ממגוון שיקולים אופרטיביים. אנחנו נמשיך לתמוך באוקראינה עם המגבלות שלנו, כפי שעשינו עד כה. במסגרת הרחבת הסיוע ואספקת הציוד מציל החיים, פנינו, לאחר שיח עם נציגים מאוקראינה לקבלת נתונים שיאפשרו לנו לסייע בבניית ואספקת מערכת התראה חכמה כפי שיש בישראל מול איומים אוויריים ואחרים".

לטענתו, "למערכת כזו, יהיו יתרונות הן בהצלת חיי אזרחים והן במיקוד ההתראות והאזעקות לאזורים הרלוונטיים. אנחנו נכונים לשקול כל בקשה, לרבות בנושא הייצוא, בכפוף למדיניות שפירטתי ושידועה גם לשותפינו ולאוקראינים".

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

בנושא האיראני אמר שר הביטחון: "אנחנו עוקבים אחר המעורבות של איראן במלחמה באוקראינה, ורואים בברור שאיראן מספקת יכולות התקפיות בדמות כטב"מים ויתכן כי תביע נכונות לספק אמצעים מתקדמים נוספים בקרוב. הם משקרים באופן שיטתי לגבי מכירת האמל"ח, גם כשקיימות עדויות חותכות לכטב"מים איראנים הטסים בשמי אוקראינה. המעורבות הזו קורה גם אצל שלוחיה של איראן בעיראק, סוריה, לבנון, תימן ומקומות נוספים והיא הולכת ומתעצמת".

"אם בנושא הזה איראן משקרת לעולם, אין ספק שהיא תשקר גם בכל הנוגע לפיתוח נשק גרעיני כפי שעשתה בעבר", הוסיף גנץ, "לכן, עלינו להגדיל את שיתוף הפעולה המודיעיני והמבצעי בין מדינות בקהילה הבינלאומית". לצד זאת, שר הביטחון הדגיש כי "ישראל תמשיך לפתח את יכולותיה העצמאיות".

התפרעויות ביהודה ושומרון, דיון על סגר בסוכות
התפרעויות ביהודה ושומרון | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

לבסוף, גנץ התייחס למצב הנפיץ ביהודה ושומרון ואמר: "עיקר המאמץ המבצעי מושקע בצפון השומרון, באזור שכם וג'נין. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה פיגועים ונסיונות ירי, ואם הפיגועים לא יעצרו, בכוונתי להרחיב את המאמצים ההתקפיים באזורים האלו. אנחנו נעשה כל מה שנדרש, משום שזוהי חובתנו".