במאמץ להרגיע את המתיחות: מחר - "פסגת חירום" בירדן

עקבה תארח פגישה מיוחדת בנוכחות גורמים פלסטינים, ישראלים, מצריים ואמריקנים, שתעסוק בנושא "המצב בשטחים". הפגישה היא פרי מאמץ ירדני "לעצירת ההסלמה הביטחונית ובמטרה להגיע לצעדים שיקלו על הסבל של הפלסטינים"

זמן צפייה: 03:10

ירדן תארח מחר (ראשון) בעיר עקבה פגישת פסגה מדינית-ביטחונית בהשתתפות גורמים פלסטינים וישראלים ובנוכחותם של נציגים ממצרים וארה"ב. הפגישה תעסוק ב"מצב בשטחים הפלסטינים". ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש שב"כ רונן בר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי ישתתפו בפסגה.

ישראל נענתה להצעה האמריקאית להשתתף במפגש, אשר במהלכו ידונו הנציגים הביטחוניים מטעם המדינות המשתתפות על הדרכים להרגעת המתיחות הביטחונית באזור לקראת חודש הרמדאן.

הפגישה תתקיים לאחר תיאום מלא מול הפלסטינים ובהמשך למאמצים של ירדן "לעצירת הצעדים החד-צדדיים, לעצירת ההסלמה הביטחונית, אשר מאיימת להביא לסבבי אלימות נרחבים, ובמטרה להגיע לצעדים ביטחוניים וכלכליים שיקלו על הסבל של הפלסטינים". בנוסף, הודגש כי ישנה התעניינות בינלאומית גדולה בפגישה זו וכי קיומה של פיסגה זו מהווה הצלחה של ירדן בכך שהצדדים יגיעו להבנות שיעצרו את ההידרדרות.

בנוסף, מקור בכיר ברשות הפלסטינית מסר היום לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם ציר ההתנגדות, כי לאחר לחץ אמריקאי, משלחת של בכירים מהרשות הפלסטינית תיקח חלק בפסגה שתתקיים מחר בעקבה, והמקור ציין כי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, מינה את מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שיח', את ראש המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג', ועוד אישיות שלישית שטרם נקבעה – שירכיבו את המשלחת הפלסטינית לפסגה.

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

כמו כן, המקור הדגיש כי הבכירים הפלסטינים יציגו במהלך המפגש את אישורה של הרשות ליישם תוכנית אמריקנית, אשר תעלה לדיון ותעסוק ב"סופה של ההתנגדות החמושה בגדה המערבית", בתמורה למניעת קריסתה של הרשות הפלסטינית ולשיפור מצבה הכלכלי, ובתמורה לעצירת המבצעים הצבאיים הגדולים של ישראל בגדה המערבית.

עוד הבהיר המקור כי אבו-מאזן סירב להחרים פגישה זו, ופירט אודות הדרישות שיביא עימו הצד הפלסטיני: גיוס כעשרת אלפים חיילים חדשים, אימון של 5,000 פעילים של הרשות הפלסטינית, אישור להכנסת נשק וציוד עבור מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, הרכבת חדר תיאום משותף לפלסטינים, לישראלים ולאמריקנים, שמטרתו תהיה למנוע מבצעים גדולים של צה"ל בגדה המערבית ללא תיאום מול הרשות.

דרישה נוספת תהיה לשיתוף פעולה ביטחוני וטכנולוגי בין הרשות הפלסטינית ובין המודיעין האמריקאי והישראלי בכדי להיאבק בהסתה המגיעה מעזה ומחו"ל, אשר דוחפת את תושבי הגדה המערבית למאבק בישראל. בנוסף, המקור מסר כי המשלחת הפלסטינית גם תקרא לעצירת אישורי הבנייה בהתנחלויות ולהחזרת המו"מ מול ישראל.

יואב גלנט
יואב גלנט | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט שוחח אמש עם מקבילו האמריקני, מזכיר ההגנה לויד אוסטין. השניים דנו בהתפתחויות המזרח התיכון, ובהן סוגיות הגרעין האיראני והנעשה בזירה הפלסטינית. השר גלנט סקר בפני מזכיר ההגנה את פעילותם של כוחות הביטחון לסיכול חוליית המחבלים בשכם, אשר היתה אחראית לפיגועי ירי בשטח ישראל ולתכנון של פיגועים עתידיים.

עוד גלנט והמזכיר אוסטין דנו במאמצים המשותפים להרגעת השטח לקראת תקופת החגים, תוך שהשר גלנט מדגיש את נחיצות המשך הלחימה הבלתי מתפשרת בהתארגנויות הטרור ביהודה ובשומרון.