בכירים בצה"ל לרשות: "אם לא תפעלו בשכם ובג'נין - נפעל בעצמנו"

במערכת הביטחון סגרו את מעברי ג'למה וסאלם לכניסת סחורות ופועלים, והטילו כתר על כפר דאן. בכירים בישראל לבכירים ברשות: "אם תשאירו את הוואקום הביטחוני בשכם ובג'נין - ניכנס לשם יותר ויותר".בינתיים, בצל החשש מהסלמה בחגים, מתקיימים מאמצים נרחבים מצד ישראל לרתום את מדינות האזור להשפיע על יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן למנוע הסלמה

זמן צפייה: 01:53

חרף גל הטרור המתחדש, נראה שבצה"ל - בינתיים - לא שוברים את הכלים: כפר דאן יהיה "מקרה מבחן" לראות האם אפשר יהיה להפעיל "לחץ מלמעלה". שר הביטחון בני גנץ ואלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הכריזו הערב (רביעי) על סגירת מעבר ג'למה ומעבר סאלם לכניסת סחורות ופועלים, ומטילים כתר על כפר דאן.

במסגרת הכתר, כל מי שייצא יעבור בדיקות היתרי בדיקות ועבודה לישראל. הדבר נועד לסמן לתושבי צפון השומרון שמי שיתמוך במחבלים יינזק קודם כל בכיס. ביממה האחרונה היה סגור מעבר גלבוע לכלי רכב, ובתחילת חודש מאי עצר במתפ"ש אלוף עליאן את היתרי הכניסה לישראל של תושבי הכפר רומאנה שליד ג׳נין, למשך כשלושה שבועות - זאת לאחר ששניים מתושבי הכפר ביצעו את הפיגוע באלעד.

כמו כן, בכירים במערכת הביטחון אומרים הערב לבכירים ברשות הפלסטינית שכל עוד מנגנוני הביטחון של הרשות לא יפעלו בשכם ובג'נין וישאירו את הוואקום הביטחוני שם - לא רק שלא יראו הפסקה בפעילות של צה"ל ושב"כ, אלא להיפך: כוחות הביטחון הישראליים ייכנסו יותר ויותר לשכם ולג'נין גם בלילה הזה וגם בלילות הקרובים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1409222008' autoplay='0' credit='' desc='הקצין שנהרג, רב-סרן בר פלח' poster='' kid='1_kr9tp4q3' duration='']

בנוסף, בצל החשש מהסלמה בחגים, מתקיימים מאמצים נרחבים מצד בכירים ישראלים לרתום את מדינות האזור להשפיע על יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולמנוע הסלמה. מדובר בעיקר על מצרים וירדן - וגם קטאר מעורבת בניסיונות הללו. כך למשל, לפני כמה ימים ראש הממשלה יאיר לפיד קיים דיון בנושא, ואחריו אמר שר הביטחון גנץ: "צריך להפעיל השפעה על אבו מאזן ועל הרשות הפלסטינית דרך מדינות האזור. כבר התחלתי לפעול בערוצים האלה, אני מתכוון להמשיך בכך ואני מציע שנמשיך לפעול בנושא הזה בתיאום".

בנוסף, גם האמריקנים מעורבים במה שקורה כאן בשבועות האחרונים - והיום בכירה במשרד החוץ האמריקני, ברברה ליף, שוחחה עם כתבים ישראלים ואמרה, בין היתר, כי האמריקנים "מאוד מודאגים מההסלמה הביטחונית. אנחנו פועלים להבטיח ששיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית יימשך". כמעט במקביל לדברים הללו של ליף, ראש הממשלה לפיד אמר שאחד המחבלים מההיתקלות הלילה שבה נהרג רס"ן בר פלח ז"ל, הוא איש מנגנוני הביטחון של הרשות - ואמר: "מדובר מבחינת ישראל בעליית מדרגה".

רב-סרן בר פלח מובא למנוחות
רב-סרן בר פלח מובא למנוחות | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בת זוגו של רב-סרן בר פלח נפרדה: "אמרת שלא יקרה כלום - והסיוט הכי גדול קרה"

בבית העלמין הצבאי בנתניה הובא הערב למנוחות בנוכחות מאות חברים, קרובים ובני משפחה, רב-סרן בר פלח, סגן מפקד סיירת הנח"ל, שנהרג בהיתקלות עם מחבלים בג'נין לפנות בוקר. פלח החל את דרכו ביחידת עוקץ, שם מילא מספר תפקידים על לתפקיד של מ"פ, ואז יצא מעוקץ ומונה למפקד סיירת הנח"ל. הוא הותיר חמישה אחים ואחיות ושני הורים. אריאל סבן, בת זוגו של רב-סרן פלח, נפרדה ממנו בהלוויה: "אמרת לי לא לדאוג ושהכול יהיה בסדר. הסיוט הכי גדול שלי קרה. אני רק רוצה להגיד שאני אוהבת אותך ותמיד אוהב אותך. נהיה חזקים בשבילך. היית הכול בשבילי. לא אשכח אותך לעולם".

מפקד סיירת הנח"ל ספד לפלח: "יד ימיני, אח ולוחם. חיית חיי לוחם שלא ידע פחד. חיית חיי משמעות. הסתערת בגבורה, בראש הכוח תוך חתירה למגע. גם כשצורר פילח את גופך - נעמדת והשבת אש. פלח, בזמן קצר הצלחת להחיל את הערכים שלך - פיקןד מלפנים עם חיוך ולב ענק. חותמך יישאר בלב הסיירת. אני מצדיע לך בדרכך האחרונה. יהי זכרך ברוך".

הלוויתו של רב-סרן בר פלח ז''ל
הלוויתו של רב-סרן בר פלח ז''ל | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

סא"ל עמית סברסקי, מפקד יחידת עוקץ, ספד גם הוא: "בכל מקום שאליו הגעת - השארת חותם. במסלול היית הכלב הכי חזק עם הכלב הכי חזק. כמפקד הובלת בגאון את פקודיך. בפה מלא באמונה אני אומר - אתה איש גדול שעשה דברים גדולים. תמיד אמרנו - אתה לוחם עם סכין בין השיניים. כמה התגאית במדים, ובזקיפות קומה ובראש מורם הצדעת לדגל".

אחותו של בר, ריקי, אמרה בבכי קורע לב: "אח שלי, חבר שלי, הנפש התאומה שלי. מבחינתי אתה מאחוריי עם המשקל הכבד שלך. תודה שאתה תמיד לצדי, מחנך אותי, מטיף לי, מרביץ לי. מבחינתי - לא תעזוב לעולם. למדתי ממך לחתור למטרה ולחתור לניצחון. אוהבת אותך הכי בעולם, ריקי, אחותך הקטנה". שחר גבריאלי, בת דודתו, הוסיפה: "אף פעם לא נפסיק לחכות לך. הכול נראה סיוט. כל החיים דאגתי לך. גדלנו ביחד והיית לובש את הבגדים שלי. להתנגש בך זה כמו להתנגש בקיר. איך בכלל משהו הצליח לפגוע בך? אתה אדם ענק, פעיל צדק. קיימת מאבק נגד אלימות נגד נשים ותמכת בחולי סרטן. גם הלילה הסתערת קדימה מבלי לחשוב פעמיים ועצרת את הפיגוע הבא".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1409222023' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס' poster='' kid='1_yp3vo9k0' duration='']

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, אמר הערב למהדורה המרכזית: "לא הייתה תקלה מבצעית, אבל יכולנו לסיים את האירוע טוב יותר. אנחנו לא שלמים את התוצאה של האירוע הזה. באירוע הזה, בשונה מאירועים אחרים - מי שהוביל את האירוע זה סגן מפקד גדוד ומפקד חטיבה. הם בקיאים במה מותר להם, במנעד הכלים לפתיחה באש. לא זיהינו שהחשודים הם מחבלים".

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביצע מוקדם יותר תחקור ראשוני בזירה שבה נהרג רב-סרן פלח, בסמוך למעבר ג'למה שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה. הוא אמר: "ראינו הלילה פיקוד מלפנים ומפקד שהוביל בראש, הפגין אומץ לב ותעוזה ושילם על כך בחייו במשימת ההגנה על ביטחון המדינה ותושביה".

שירת בעוקץ ועבר לפני חודש לנח''ל. רס''ן בר פלח ז''ל
שירת בעוקץ ועבר לפני חודש לנח''ל. רס''ן בר פלח ז''ל

בתום ביקורו אמר רב-אלוף כוכבי: "זהו אירוע קשה שהיינו רוצים שיסתיים אחרת. אנחנו נתחקר, נלמד ונשתפר מהאירוע הזה. הלילה הזה הוא ביטוי נוסף לפעילותו של צה״ל בכל הגזרות, וביהודה ושומרון בפרט, מידי לילה לסיכול פיגועי טרור ושמירה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחת פלח, מחזק ומחבק אותה ברגעים אלה".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת האירוע בו נהרג רס''ן בר פלח
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת האירוע בו נהרג רס''ן בר פלח | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה יאיר לפיד: "בשם ממשלת ישראל, בשם מדינת ישראל כולה, אנחנו מרכינים ראש על מותו של רב-סרן בר פלח זכרו לברכה, גיבור ישראל, סגן מפקד סיירת הנח"ל, שנהרג הלילה בהתקלות עם מחבלים סמוך למעבר ג'למה. הוא נהרג בזמן שהוא וחייליו חותרים בגבורה למגע ומחסלים את המחבלים. אנחנו שולחים את תנחומינו להוריו, לבת זוגו, למשפחתו ולחבריו".

#msc 2022 Townhall Abraham Accords: Peace By Piece
בני גנץ, ארכיון | צילום: MSC

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

בינתיים, בתום הערכת מצב ביטחונית, החליט שר הביטחון בני גנץ על סגירת מעברי גלבוע (ג׳למה) וסאלם באופן מלא - החל מהיום ועד להודעה חדשה. עוד החליט שר הביטחון על עצירת היתרי הכניסה לישראל של תושבי כפר דאן, לרבות לצורך תעסוקה בישראל, החל מהיום ועד להודעה חדשה. בשנה האחרונה מנעו במנהל פעולות הממשלה בשטחים את כניסתם לישראל של כ-2,500 קרובי משפחה של מחבלים פלסטינים שביצעו פיגועי טרור נגד ישראלים.

נשקי המחבלים מההיתקלות סמוך לג'נין
נשקי המחבלים מההיתקלות סמוך לג'נין | צילום: דובר צה''ל

"בשבועות האחרונים אנחנו רואים עליה בהיקפי הטרור", אמר גנץ. "אני נמצא במקום שמאפשר פרנסה טובה לפלסטינים - תושבי ג'נין והאזור. בשך הירי והפיגועים פה, החלטתי להאריך את סגירת המעבר עד להודעה חדשה. העובדה שאחד המחבלים משתייך למנגנונים חמורה, והיא תמרור אזהרה לרשות הפלסטינית שחייבת לעשות בדק בית, ולפעול".

עוד הוסיף גנץ: "בכל מקום שבו הרשות לא תשליט סדר, אנחנו לא נהסס לפעול. צה"ל ושב"כ ערוכים לכל תרחיש כדי למנוע מהטרור להרים את ראשו. הם ערוכים בכל הגזרות, יחד עם המשטרה על קו התפר. ישראל תפגע קשה בכל מי שמנסה לפגוע בה".

רס"ן בר פלח, בן 30 מנתניה, סגן מפקד הסיירת של חטיבת הנח"ל, נהרג בהיתקלות כוחות צה"ל עם שני מחבלים סמוך למעבר גלבוע (ג'למה) הנמצא ליד ג'נין. מהתחקיר הראשוני של צה"ל עלה כי התצפיתנית דיווחה ב-23:39 על חשודים ש"יכול להיות שהם חמושים". שעתיים וחצי לאחר מכן נפתחה אש ופלח נהרג.

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לנפילתו של רס"ן בר פלח: "כואב את נפילתו של רס"ן בר פלח זכרונו לברכה, סגן מפקד גדוד הסיור של חטיבת הנח"ל, שנהרג בהיתקלות עם מחבלים פלסטינים סמוך לג'נין. בר חרף נפשו בשליחות הגנה ושמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל. תנחומיי למשפחתו, לזוגתו ולאוהביו. עלינו להמשיך ולפעול כנגד הטרור ביד חזקה ובשם העם בישראל אני מחזק את ידי כוחות הביטחון שעושים כן".