קטר הודיעה: "התרופות לחטופים נכנסו לרצועת עזה"

5 משאיות עם תרופות, שהובאו מוקדם יותר במטוסים קטריים לסיני, הגיעו לבידוק בכרם שלום. מספר שעות לאחר מכן, משרד החוץ הקטרי הודיע על כניסתן לרצועה. זמן קצר אחרי שנתניהו התנער מאחריות לבידוק ואמר כי היא "מוטלת על גורמי הביטחון" - הוא התקפל והנחה לבדוק את המשאיות. גנץ עקץ: "האחריות - רק עלינו". במערכת הביטחון לא עודכנו על סיכום העסקה, בצה"ל למדו מבכיר חמאס על הכנסת התרופות ללא בידוק

זמן צפייה: 01:43

חמש משאיות הנושאות תרופות עבור חטופים ישראלים שנותרו בשבי חמאס הגיעו הערב (רביעי) למעבר כרם שלום, שם הן עברו בידוק על ידי כוחות צה"ל בטרם הוכנסו לרצועת עזה. מספר שעות לאחר מכן, דובר משרד החוץ של קטר אמר בהודעה: "התרופות והסיוע למען האזרחים בעזה וגם החטופים נכנסו לעזה, בהתאם להסכם שהוכרז אתמול".

ההחלטה על ביצוע הבדיקה התקבלה במשרד ראש הממשלה בעקבות הביקורת הציבורית, לאחר שנחשף כי המשאיות יועדו להיכנס לעזה ללא כל בקרה. בחדשות 13 פורסם כי במערכת הביטחון לא עודכנו על סיכום עסקת התרופות לחטופים וכי בצה"ל למדו היום מבכיר חמאס על הכנסת התרופות ללא בידוק. בתגובה, אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "הדיווחים על המידור של שר הביטחון מהחלטות ביטחוניות שמשפיעות על המשך הלחימה וחיי החטופים היא עוד עדות לכך שלישראל יש ראש ממשלה לא כשיר עם ממשלה לא כשירה. ישראל צריכה שינוי. עכשיו".

לפני שינוי ההחלטה, בניסיון להתנער מאחריות, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בהודעה שפרסם: "ראש הממשלה הנחה להעביר תרופות לחטופים, אך לא עסק כלל בסידורי הבדיקה של הכנסתם, שנקבעים ע״י צה״ל וגורמי הביטחון".

מטוסים קטרים עם התרופות לחטופים
המטוסים הקטרים עם התרופות לחטופים
מטוסים קטרים עם התרופות לחטופים

השר בני גנץ, חבר קבינט המלחמה, עקץ את נתניהו ומסר: "הכנסת התרופות לחטופינו היא מהלך משמעותי וחשוב שפעלנו רבות להשגתו. האחריות להחלטה כמו גם על מימושה היא על הדרג המדיני - ורק עלינו". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצטרף לביקורת וכתב: "אדוני ראש הממשלה, די להיגררות אחרי גנץ ודי ולהתחכמויות. אולי סידורי הבדיקה הטכניים הם באחריות צה"ל וגורמי הביטחון, אבל האחריות לכך שהמשאיות שאמורות לשאת בהן תרופות לחטופים לא נושאות גם תחמושת וציוד לחמאס - היא באחריותך ובאחריות הקבינט המצומצם".

שלטי חטופים ליד גבול ישראל-עזה
שלטי חטופים ליד גבול ישראל-עזה | צילום: פלאש 90

משרד החוץ של קטר הודיע אמש כי הושגה עסקה להעברת תרופות לחטופים וכי ההליך יחל היום. על פי ההודעה הקטרית, ישראל תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לתושבים בעזה בתמורה להעברת התרופות. משרד ראש הממשלה אישר את הפרטים ומסר כי התרופות, שנרכשו בצרפת על-פי רשימה שגובשה בישראל, יובאו למצרים במטוסי חיל האוויר של קטר.