חילופי אש ליד ג'נין: שני פלסטינים נהרגו מאש צה"ל

חמושים ירו והשליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל שנכנסו לקבאטיה - ושני פלסטינים נהרגו בחילופי האש. בינתיים, השקט בעוטף עזה נשמר תוך דריכות שיא במערכת הביטחון - בצל איומי הג'יהאד האיסלאמי ופלגים נוספים להגיב על חיסול שלושת בכירי הארגון

זמן צפייה: 03:54

הפלסטינים מדווחים הבוקר (רביעי) על שני הרוגים מאש צה"ל בעיירה קבאטיה שמדרום לג'נין. לפי הדיווחים, חמושים ירו והשליכו מטענים על הלוחמים. לאחר מכן יצאו הכוחות מהעיירה. בינתיים, גם הלילה נשמר השקט בעוטף עזה - יותר מיממה אחרי חיסול שלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. בארגון הטרור ובחמ"ל הפלגים הפלסטיניים המשותף איימו בתגובה, אך זו טרם הגיעה.

[brightcove_iframe video_id='news-part-231005630' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הפעילות בקבאטיה' poster='' kid='1_0hdy1lwk' duration='']

אתמול, שעות לאחר שצה"ל חיסל שלושה בכירים בג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה - במהלך שפתח את מבצע "מגן וחץ" - הודיע הארגון כי התגובה תגיע. במתקפת הפתע בלילה נהרגו גם 10 אזרחים עזתים, וההערכות הן שייתכן שמדובר יהיה במטח מאסיבי לדרום ואולי אף למרכז.

בינתיים, בתל אביב, רמת גן, גבעתיים וערים נוספות הודיעו על פתיחת מקלטים ציבוריים. ההערכה בירושלים היא שהמבצע יימשך מספר ימים, ובישראל העבירו לחמאס מסר שהמערכה היא נגד הג'יהאד האיסלאמי - במטרה שלא יצטרפו לסבב לחימה. בינתיים, בג'יהאד האיסלאמי אמרו: "אנו ויתר הפלגים של ההתנגדות הפלסטינית בחמ"ל המשותף יודעים מתי להגיב. שישראל תחכה ותחיה במצב של פחד וחרדה סביב השעון עד שתגיע התגובה שהיא לא מצפה לה".

הערכה נוספת היא עדיין שחמאס ישאר מחוץ לתמונה, אך ישראל ערוכה לכל אפשרות. גורם מדיני בכיר אמר כי "יש תוכנית סדורה שנבנתה עם איפוק וקור רוח - לתת לצבא ולכל מערכת הביטחון להכין את הדבר הזה". עם זאת, בירושלים מתקשים להעריך כמה ימים יימשך המבצע.

שלושת בכירי הג'יהאד שחוסלו
שלושת בכירי הג'יהאד שחוסלו | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 05 09 At 1
הלוויית בכירי הג'יהאד שחוסלו | צילום: רויטרס

אמש ב-17:00 כונס הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה וב-20:00 מסרו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר הצהרה. נתניהו אמר: "הם מבקשים לפגוע בחיים של חפים מפשע ואנחנו רוצים למנוע. הם צוהלים על כל פגיעה באזרחים ומחלקים על זה סוכריות. על פגיעה בילדים, בנשים ובגברים. העיקרון שמנחה אותנו ברור – מי שפוגע בנו אנו פוגעים בו אף מחבל אינו חסין".

"מתחילת השנה סיכלנו למעלה מ-100 מחבלים, כולל הרוצחים של נשות משפחת די, ילדי פלאי ומשפחת חטואל", הוסיף ראש הממשלה, "הנחיתי ביחד עם שר הביטחון להיערך לכל תרחיש של הסלמה ויותר מזירה אחת. אני אומר לאויבינו שכל הסלמה מבחינתם תעלה בתגובה מוחצת מכיווננו. כולנו עומדים ביחד כאחים".

הצהרת רה''מ וראשי מערכת הביטחון
הצהרת רה''מ וראשי מערכת הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט אמר בהצהרה: "ביום שלישי לפני שבוע הג'יהאד האיסלאמי ירה באופן חסר הבחנה לעבר אזרחים ישראלים בעוטף עזה. זה לא רק טרור – אלא קריאת תיגר על נוכחותינו בארצנו. מערכת הביטחון נערכה לסיכול הנהגת הג'יהאד ברצועת עזה".

"ידיו של אחד מיעדי החיסול, ג'יהאד ראנם, היו מגואלות בדם של בנות משפחת חטואל", הוסיף גלנט, "גם המחבלים האחרים היו מעורבים בפיגועי טרור רבים, ובעיקר עסקו בתקופה האחרונה בייצור מואץ של טרור בעזה לכיוונינו. אתמול בלילה פעלו צהל ושב"כ בעוצמה, דייקנות נחישות וקטלנית. פעולות הפעולה הושגו במלואן".

ראש שב"כ רונן בר חשף בדבריו כי שב"כ וצה"ל סיכלו באזור ג'נין חוליית ג'יהאד אסלאמי שתכננה לייצר רקטות לשם ירי על העורף מצפון הגדה. עוד אמר: "תמונת המודיעין המבצעית אפשרה בפעם הראשונה שלושה סיכולים בו זמנית. אזדין ורנאם שסוכלו הם ממחוללי הטרור המרכזיים. אנחנו נפעיל תמיד את כל ארגז הכלים מול מי שפוגע באזרחינו בעוטף, ואל מול מי שרוצה להפוך את יהודה ושומרון לזירת טרור".