צעצועים לילדים ו-4 מסוקים: מבצע "דלתות שמיים" לקליטת החטופים

בצה"ל נערכים לקלוט את החטופים ולהעניק להם טיפול רפואי ונפשי עם הגעתם לישראל. הם יילקחו יחד לבסיס חיל האוויר בחצרים. לאחר תחקור ראשוני, טיפול רפואי ונפשי, יועברו במסוק או במיניבוס - לפי בקשתם - לבתי חולים. משפחותיהם ישוחחו אתם מיד עם הגעתם ויורשו לבקר אותם

זמן צפייה: 00:51

מבצע "דלתות שמיים" לקליטת החטופים יוצא לדרך: משפחות 13 החטופים שישוחררו היום (שישי) ב-16:00 משבי חמאס יובאו מאילת וממקומות נוספים ברחבי הארץ שאליהם פונו. הם ישוחחו עם יקיריהן בטלפון, שיוטסו במסוק או יובאו ברכב על-פי מצבם ובקשתם. ראש אגף כוח אדם בצה"ל אלוף יניב עשור יחכה לחטופים בנקודת הקליטה, ילווה אותם לבתי החולים - שם הם ייפגשו עם יקיריהם. כך אמורה להתנהל הפעימה הראשונה של העסקה מתוך ארבע, שבסופה אמורים להשתחרר לפחות 50 ילדים ונשים ישראלים. בישראל מקווים שבמהלך ימי ההפוגה חמאס יאתר עוד חטופים ישראלים, ובתמורה לשחרורם יקבל ימי הפוגה נוספים וסיוע הומניטרי לרצועה.

מבצע "דלתות שמיים"
מבצע "דלתות שמיים"

באגף כוח האדם בצה"ל נערכים לקלוט אותם ולהעניק להם טיפול רפואי ונפשי עם הגעתם לישראל. המשוחררים יעברו מעזה לישראל ויילקחו יחד לבסיס חיל האוויר בחצרים. לאחר תחקור ראשוני, טיפול רפואי ונפשי, הם יועברו כאמור במסוק או במיניבוס (כל אחד לפי בקשתו) לבתי חולים לבדיקה מעמיקה. משפחות החטופים ישוחחו עם קרוביהן מיד עם הגעתם לחצרים ויורשו לבקר אותם בבתי החולים. ההמלצה היא שהמשוחררים מהשבי יישארו לפחות 48 שעות בהשגחה. צה"ל ארגן למשפחות המשוחררים מלונות ליד בתי החולים.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2324111228' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: היערכות צה"ל לקליטת החטופים' poster='' kid='1_htei5jg9' duration='0']

כלל השבים יקבלו אוזניות רעש מיוחדות שנקנו במיוחד עבורם ומתאימות גם לילדים, על מנת לרכך את חוויית הטיסה ולספק להם ביטחון ושקט. על ארבעת המסוקים - שלושה יסעורים וינשוף - יעלה צוות רפואי של יחידה 669 שיכלול מפקד, שלושה לוחמים ושני רופאים מטפלים. עם השבים יעלו נציגים מאגף כוח אדם, שילוו אותם בתהליך.

חרבות ברזל היערכות צה״ל לקליטת החטופים לאחר חזרתם משבי חמאס
היערכות צה״ל לקליטת החטופים לאחר חזרתם משבי חמאס
חרבות ברזל היערכות צה״ל לקליטת החטופים לאחר חזרתם משבי חמאס
היערכות צה״ל לקליטת החטופים לאחר חזרתם משבי חמאס
חרבות ברזל היערכות צה״ל לקליטת החטופים לאחר חזרתם משבי חמאס
היערכות צה״ל לקליטת החטופים לאחר חזרתם משבי חמאס | צילום: דובר צה״ל
שחרור החטופים
צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2311240929' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='במתחמים ייעודיים: בתי החולים נערכים לקלוט את החטופים' poster='' kid='1_out6vvi8' duration='147']

בתי החולים שיבא, איכילוב, שניידר, וולפסון, סורוקה ואסף הרופא נערכו לקליטתם. המענה הרפואי למשוחררים יינתן במתחם נפרד ובחדרים אישיים. הכניסה למתחם יותר לבני משפחות, לגורמי הרפואה ולאנשי הביטחון בלבד. בדיקה ראשונית תיעשה לפני המפגש עם בני המשפחה. לפי הנחיות גורמי ביטחון, יש למנוע מהמשוחררים חשיפה לתקשורת וכן יוגדר מתחם נפרד לעיתונאים. מחשש למצב תזונתי ירוד: פורסמו הנחיות להזנת החטופים שישוחררו.

החטופים והחטופות שישוחררו יעברו בדיקות של מדדים רפואיים, כגוןן בדיקות דם ובדיקות נוספות. הם יקבלו נוזלים ואף הזנה במידת הצורך. ככל שיהיו חטופים וחטופות במצבים רפואיים מורכבים יותר, הם יעברו ניתוחים ופעולות אחרות. כמו כן, הם יעברו גם צילומי CT ו-MRI על-פי שיקול דעת רפואי של בית החולים. בתום הטיפול בהם, ולאחר שחרורם, החטופים והחטופות ימשיכו את הרצף הטיפולי בקופות החולים, שילוו אותם בהליך ההחלמה. על מבצע קליטת החטופים והחטופות בבתי החולים יפקחו מהחמ"ל המרכזי של משרד הבריאות.

שלטים עם תמונות ושמות חטופים בתל אביב
שלטים עם תמונות ושמות חטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
תמונות החטופים בירושלים
תמונות החטופים בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בצה"ל יקבלו מדי יום, לקראת 16:00, רשימה של משוחררים ביום שלמחרת. צה"ל שלח קצינים למשפחות החטופים שיודיעו להם אם יקיריהן ברשימה. צה"ל הודיע למשפחות החיילים והגברים שהם לא ברשימות עד כה. הבוקר ב-07:00 נכנסה הפוגת האש לתוקף - וכרבע שעה לאחר מכן הופעלו התרעות צבע אדום בעוטף עזה. התמורה הישראלית: 39 אסירים פלסטינים - קטינים ונשים שחלקם הורשע בניסיון רצח, וכן דלק וסיוע הומניטרי נוסף שנכנס לעזה. חלקו, כך מעריכים בישראל, ייגנב על-ידי חמאס לצרכיו.