פרשת התאבדות לוחם גבעתי: תמלול העימות בין קצין מצ"ח למג"ד

מהתמלולים שנחשפו עולה כי אביו של לובטון טען שהמג"ד סיפר לו שביקש ממפקד מצ"ח שלא לגייס סוכנים. מנגד, מפקד המשטרה הצבאית החוקרת טען אחרת. כעת, הפרקליטות הצבאית קובעת - המג"ד שיקר

זמן צפייה: 03:06

פרשת התאבדותו של לוחם גבעתי ניב לובטון, ממשיכה להסעיר את הצבא. תמלולי החקירה והעימות בין מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר, רב-סרן גלעד פרנקן, לבין מפקד הגדוד של לובטון, סגן-אלוף פארס, נחשפו הערב (חמישי) לראשונה בחדשות 13, זאת לאחר שהועברו חומרים חדשים לידי הפרקליטות הצבאית שבעקבותיהם בוצעו השלמות חקירה ופרנקן נחקר באזהרה.

החומרים כללו בעיקר הקלטת שיחה של מפקד גדוד 17 בקורס מ"כים שבו היה ניב, סגן-אלוף פארס, עם אביו של ניב שבה טען המג"ד כי חודש וחצי לפני ההתאבדות זימן אליו את קצין מצ"ח אליו לשיחה כדי להזהיר אותו שלא יגייס סוכנים מבין חייליו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הערכה: בנט יסכים לממשלה בתמיכת רע"ם – אם סמוטריץ' יחזור בו

ישראל תשיב להאג: לבית הדין אין סמכות לפתוח בחקירה נגדה

הגבלת ההתקהלות ותפוסת הקהל באיצטדיונים: אושרו ההקלות הנוספות

ניב לובטון ומשפחתו
ניב לובטון ומשפחתו

החוקר: מדוע אמרת בשיחה עם אביו של ניב שזימנת את גורמי מצ"ח אליך לפגישה חודש וחצי לפני מותו של ניב ז"ל, בעוד שבעדותך הקודמת תיארת פגישה שנערכה ביוזמת גורמי מצ"ח חצי שנה לפני מותו של ניב?

המג"ד: ייתכן ובלהט הדברים אמרתי לאב השכול שאני זימנתי את הפגישה הוא דחף אותי לפינה לומר את הדברים באופן הזה

בחקירתו טען פרנקן: בפגישה עם המג"ד שאותה אנחנו יזמנו, המג"ד בכלל לא הביע כעס על פעילות אנשי מודיעין ולא הזהיר בצורה כלשהי לגביה, אלא להיפך. 

בעקבות הגרסאות השונות ערכה הפרקליטות עימות בין הצדדים 

המג"ד: חודש לפני מותו של ניב, חייל אחר חזר ממצ"ח וביקש לעזוב את הקורס מכיון שנאמר לו שאם לא ישתף פעולה - יודח מהקורס. התקשרתי לפרנקן ואמרתי לו שמבחינתי זה סוף הברית בנינו 'אתם לא מתקרבים לחיילים, לא מדברים עם חיילים, העידן הזה נגמר'.

פרנקן: מפקד הגדוד מעולם לא הציף בפניי עניין כזה

התמלילים נחשפו לאחר שהוריו של לובטון עתרו לפני יותר משנה לבג"ץ בדרישה להחמיר את כתבי האישום נגד שני רכזי המודיעין, ולהעמיד לדין פלילי את מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר, רב-סרן גלעד פרנקן. נוסף על כך, הם העבירו חומרים חדשים לידי הפרקליטות הצבאית.

הפרקליטות הצבאית הודיעה לבג"ץ כי לא ניתן לקבוע שהמג"ד אכן הביא לידיעת פרנקן מידע בדבר התנהלות פסולה או בלתי ראויה של אנשיו. כזכור, בעקבות המקרה הטרגי, החליט הרמטכ"ל על שורת צעדים פיקודיים בהם הדחתו של פרנקן ממצ"ח, אך ההדחה בוטלה על ידי בית המשפט המחוזי. הרמטכ"ל ערער לבית המשפט העליון ובסביבת פרנקן סבורים שלנוכח הממצאים האחרונים, על הצבא לבטל את הערעור.

תגובת דובר צה"ל: "כנגד הקצין ננקטו צעדים חמורים במישור הפיקודי".

ממשפחתו של לובטון נמסר: "ניב ז"ל שלח יד בנפשו בגלל חקירת מצ"ח ופעולותיהם חסרות האחריות. המג"ד פעל באופן הגון והודיע מפורשות בפניי אנשי מצ"ח שעליהם לחדול מהניסיון להפוך חיילים למקורות מודיעניים. הניסיון להטיל דופי באותם אנשי צבא שעשו אך טוב, וניסו למנוע את התוצאות הטראגיות בשל פעולות אנשי מצ"ח, אינו ראוי".

אל"מ עו"ד שלומי ציפורי, פרקליטו של רב סרן גלעד פרנקן מטעם הסנגוריה הציבורית מסר בתגובה: "אין מילים שינחמו על אובדן חיי אדם, במיוחד כשמדובר בחייל שמחליט לשים קץ לחייו בנסיבות טרגיות. יש להצטער על כך שמג"ד בצה"ל מוסר מידע בלתי מדויק ומטעה למשפחה וגורם בכך להפניית אצבע מאשימה, שלא בצדק, נגד קצין מצטיין ומוכשר שלא נפל רבב בהתנהלותו באירוע זה ובמהלך 15 שנות שירותו בצה"ל. לנוכח העמדה העדכנית של המדינה, ראוי כי הרמטכ"ל יחזור בו מהערעור שהגיש על החלטת השופטת לוי, ויבטל לאלתר את כל הצעדים הפיקודיים שננקטו נגד הקצין ויחסוך לצה"ל התבזות מיותרת ועוגמת נפש נוספת למשפחת לובטון".