תכננו לרצוח את בן גביר עם RPG: נעצרו מחבלים מרהט ומיו"ש

שב"כ סיכל תשתית טרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל. הם תכננו לרצוח את השר איתמר בן גביר באמצעות RPG, לבצע פיגוע בנמל התעופה בן גוריון ופיגועים נוספים - וכן חטיפות. מוקדם יותר פורסם כי שלושה מחבלים תומכי דאעש שתכננו פיגועים באזור אצטדיון טדי ובתחנת משטרה בי-ם יואשמו

זמן צפייה: 00:28

שב"כ סיכל תשתית טרור של פלסטינים ואזרחים ישראלים שתכננו לבצע פיגועים בישראל, ובין היתר הם תכננו לרצוח את השר איתמר בן גביר באמצעות ירי RPG, כך הותר הבוקר (חמישי) לפרסום. עוד תכננו המחבלים לבצע פיגוע בנמל התעופה בן גוריון ופיגועים נוספים - וכן חטיפות.

משב"כ נמסר כי "בחודשים האחרונים נעצרו מספר רב של חשודים מישראל ומיו"ש - 7 תושבי הנגב והמרכז ו-4 תושבי השומרון. במסגרת חקירתם בשב"כ וביחידה המרכזית של מרחב הנגב במחוז הדרומי עלה כי חברי התשתית תכננו פעילות טרור בשטחי ישראל. הם גייסו פעילי טרור וגיבשו תוכנית לשכור חלקת אדמה ברהט או ביו"ש לטובת הקמת מפעל - שמטרתו להסוות מתחם תת קרקעי, בו יתאמנו, וייצרו אמל"ח".

עוד נמסר: "חברי התשתית ניסו ליצור קשר עם חמאס ברצועת עזה לטובת קבלת חסות, מימון כספי ואכוונה לפעילותם. בתוך כך, אחד המעורבים מיו"ש עמד בקשר עם פעיל חמאס בעזה, שהציע לו מימון לטובת מימוש פיגועים בישראל".

החולייה שנעצרה
החולייה שנעצרה | צילום: דוברות שב"כ

בכתבי האישום שהגישה עו"ד מורן גז מפרקליטות מחוז דרום נכתב כי "בתחילת 2023, החליט הנאשם המרכזי, בילאל נסאסרה מרהט, להקים ארגון שיבצע פיגועים נגד חיילי צה"ל ואזרחים בשטח ישראל וביו"ש. לשם כך, הוא פנה לנאשם אכרם עאמר, תושב טול כרם שעבד עימו במסעדה, והציע לו להקים יחד חוליית טרור שבה ערבים-ישראלים ופלסטינים. עאמר השיב בחיוב להצעה והציע לצרף שני תושבי יו"ש: איש חמאס אחמד עתיק - שיוכל לגייס מימון לארגון, ומחמד צבחה - סטודנט לכימיה שיוכל להיות אחראי על ייצור מטענים וחומרי נפץ. בהמשך גייס נסאסרה שלושה פעילים נוספים, בהם ויסאם סויטי מרהט, המשמש כדרשן במסגד וכמורה בבית ספר - ואמור היה לשמש כמורה רוחני ומדריך לג'יהאד עבור המגויסים מיו"ש. שם הארגון שסוכם היה 'מסרא אל רסול' (מסגד אל אקצא)".

לפי כתב האישום, "בבוקר 7 באוקטובר כתב אחד הנאשמים מרהט לנסאסרה כי ברצונו להיענות לפניית מוחמד דף, לפיה 'כל מי שיש ברשותו נשק - יצא להילחם'. נסאסרה השיב כי עליהם להתאזר בסבלנות, והשניים הביעו שמחה ושביעות רצון מהאירועים והעבירו ביניהם תמונות מחבלי חמאס בתוך ישראל. במהלך המלחמה, ניסו חלק מהנאשמים ליצור קשר עם חברי ארגוני טרור שונים, בהם חמאס והתנועה האיסלמית - לצורך השגת מימון לפעילותם".

פלסטינים פורצים את גדר הרצועה
מחבלי חמאס פורצים את גדר הרצועה בשבת השחורה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

עוד צוין כי באפריל 2023, שוחח אחד הנאשמים עם תומך דאע"ש במטרה לחמש את הארגון. הוא הציג בפני הנאשם תוכניות לביצוע פיגועים, ונתן לחברי הארגון גישה לקבוצת טלגרם - ממנה ניתן להגיע לתוכניות לייצור אמל"ח. לאחר שניסיונותיהם לא צלחו, גיבש נסאסרה תוכנית לפיה הארגון ישכור חלקת אדמה ברהט או ביו"ש, בה יוקם מפעל לייצור בטון או בלוקים - שמטרתו להסוות מתחם תת-קרקעי שיוקם מתחת למפעל. שם, על-פי התוכנית, חברי הארגון יתאמנו, ייצרו אמל"ח ויעבירו שיעורי עברית וג'יהאד, לקראת ביצוע פיגועי טרור.

על-פי כתב האישום, חברי החולייה תכננו פיגוע מטענים וירי בקריית ארבע. במסגרת זו, תכננו השניים לרצוח גם את השר איתמר בן גביר, המתגורר ביישוב, באמצעות ירי טיל RPG שניסו להשיג. כמו כן, במהלך יום העצמאות תכננו הנאשמים לבצע פיגועים בחיפה, בנמל התעופה בן גוריון ובקריית הממשלה בירושלים. בנוסף, תכננו פיגוע חטיפה של אזרח ישראלי במטרה לנהל מו"מ לשחרור אסירים ביטחוניים, וגם - תקיפת בסיסים ברחבי הארץ. עוד תכננו המחבלים לפגוע במתקן של חברת רפאל, לחטוף דרוזים מהגליל - ולחטוף אוטובוס של חיילים מהתחנה המרכזית בבאר שבע לרצועת עזה.

בין העבירות שבהן נאשמים חברי החולייה: קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה, פעולה בנשק למטרות טרור והכנה לביצוע רצח שהינו מעשה טרור, שהייה שלא כדין ועבירות נשק.

פעילות הכוחות ביו"ש יהודה ושומרון צה"ל
פעילות הכוחות ביו"ש | צילום: דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל שב"כ מג"ב יהודה ושומרון
פעילות הכוחות ביו"ש | צילום: דובר צה"ל

בן גביר מסר: ״אני רוצה להודות למשטרת ישראל, לשירות הביטחון הכללי, לכל גורמי הביטחון ולכל מי שהיה שותף במעצרם, חקירתם והבאתם לדין של אלה שתיכננו לרצוח אותי באמצעות RPG. אני אומר לאותם מחבלים: אני לא ארתע. אמשיך להוביל את משטרת ישראל למדיניות נחושה נגד הטרור, אפס סובלנות כלפי המסיתים. אמשיך להוביל את שירות בתי הסוהר לפעילות נחושה מול האסירים הבטחוניים, מול המחבלים. בבתי הכלא בישראל הסתיימו הקייטנות, אבל אנחנו נחמיר עוד יותר את התנאים של מי שרוצה לפגוע במדינת ישראל. ואני אומר, אנחנו גם נמשיך לדרוש מראש הממשלה להיכנס לרפיח, לעשות שם טיפול שורש, לעשות עבודה יסודית גם ברפיח, גם ברחבי יהודה ושומרון, להביא לסיכולים ממוקדים ולרדוף אחרי אותם מחבלים — אני לא ארתע".

"מוקדם יותר הודיעו היחידה המרכזית במשטרת מחוז ירושלים ושב"כ כי סיכלו פיגועים שתכננו שלושה מחבלים תומכי דאעש, תושבי מזרח ירושלים. שניים מהם תכננו להכין מטענים ואמצעי חבלה ולבצע ירי לתחנת משטרה ובאזור אצטדיון טדי שבבירה. לפי ההודעה, "השניים חברו למחבל נוסף שהדריכם ושכנעם לצאת לאימוני טרור בחו"ל על מנת להתאמן ולקדם פעילות טרור בארץ ובחו"ל, אולם המשטרה ושב"כ חשפו את כוונותיהם ועצרו אותם בטרם מימשו את תוכניותיהם".

אצטדיון טדי
אצטדיון טדי | צילום: Little Savage, ויקיפדיה העברית

עוד נמסר כי "בחודש האחרון החלה חקירה בשב"כ וביחידה המרכזית של מחוז ירושלים נגד חוליית מחבלים, בחשד שבכוונתה לבצע פיגועים במתווה של הנחת מטען חבלה וירי מנשק חם, והשתייכות לארגון הטרור המדינה האיסלאמית. בהכוונת שב"כ, לפני כחודש עצרו בלשי ימ"ר מחוז ירושלים שלושה מחבלים בשנות ה-20 לחייהם. מחקירת המחבלים עלה כי הם נשבעו אמונים למדינה לדאעש, ותכננו לבצע מספר פיגועים באזורים מרכזיים בעיר ירושלים, במתווים שונים של הנחת מטען וירי מנשק חם". לפי המשטרה ושב"כ, "מאחר שהכנת המטען לא צלחה, תכננו השניים במקום זאת, לבצע פיגוע ירי באצטדיון טדי".

כאמור, שני המחבלים חברו למחבל נוסף, בשנות ה-50 לחייו, שהדריך ושכנע אותם לנסוע לאימוני טרור בחו"ל. תחילה למדינות באפריקה ולאחר מכן לסוריה או לעיראק, "וזאת על מנת לקדם פעילות טרור בארץ ובחו"ל. בהמשך נעצר חשוד נוסף במעורבות במעשה". בטרם מעצרם, שני המחבלים החלו בהכנות לביצוע פיגועי הטרור ובלמידה על אופן הכנת המטענים ואמצעי החבלה שעמם תכננו לבצע את הפיגועים.  עם סיום החקירה בשב"כ ובימ"ר ירושלים, התגבשה תשתית ראייתית נגד חוליית המחבלים. מעצרם הוארך מעת לעת בבית משפט השלום בירושלים והיום יוגש נגדם כתב אישום.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, "שיבח את שוטרי הימ"ר על שיתוף הפעולה עם שב"כ לאורך השנה בסיכול טרור, ובכל הפעילות המשותפת של המשטרה ושב"כ למען ביטחון אזרחי ישראל".