צה"ל מאשר: אברהים עקיל חוסל לצד צמרת מערך המבצעים של כוח רדואן

צה"ל הודיע רשמית כי ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, אברהים עקיל, חוסל לצד בכירים נוספים ביחידת רדואן - בתקיפה ישראלית ממוקדת על בניין בדאחייה שבביירות. גורם ישראלי: בחרנו בכיוון ברור בצפון; נתניהו דחה את טיסתו לניו יורק: "יעדינו ברורים, ומעשינו מדברים בעד עצמם". הבית הלבן: ארה"ב לא עודכנה לפני התקיפה, הנשיא ביידן: "עובדים כדי להבטיח שתושבי צפון ישראל ודרום לבנון יוכלו לשוב לבתיהם"

זמן צפייה: 00:00

חיסול דרמטי במעוז חיזבאללה: צה"ל תקף אחר הצהריים (שישי) "באופן ממוקד" בשכונת הדאחייה בביירות - וחיסל את אברהים עקיל, ראש מערך המבצעים ומפקד כוח רדואן של חיזבאללה, שבחלק מכלי התקשורת הוצג כמספר 2 בארגון לאחר שתפס את מקומו של פואד שוכר - שחוסל גם הוא, בחודש יולי. משרד הבריאות הלבנוני דיווח על 8 הרוגים ו-59 פצועים כתוצאה מהתקיפה.

לצד עקיל חוסלו צמרת מערך המבצעים ושרשרת הפיקוד של יחידת רדואן, שהיו מאדריכלי 'התוכנית לכיבוש הגליל', במסגרתה חיזבאללה תכנן לפלוש ביום פקודה לשטח ישראל, לכבוש את יישובי הגליל ולרצוח אזרחים וחיילים, בדומה למה שביצעו מחבלי חמאס בטבח 7 באוקטובר. לאחר החיסול, נתניהו הגיב בהודעה חריגה בת 6 מילים, בשבת: "יעדינו ברורים, ומעשינו מדברים בעד עצמם".

הרמטכ״ל, רא"ל הרצי הלוי, אמר: "מפקדי חיזבאללה שחיסלנו היום תכננו 7 באוקטובר' בגבול הצפון במשך שנים. הגענו אליהם ונגיע לכל מי שיאיים על ביטחון אזרחי מדינת ישראל". שר הביטחון יואב גלנט מסר: "סיימתי כעת הערכת מצב עם הרמטכ״ל ובכירי צה״ל לאור ההתפתחויות בגזרה הצפונית והפעולה הממוקדת לחיסול הצמרת המבצעית של חיזבאללה. גם בדאחייה בביירות - נמשיך ונרדוף את אויבנו כדי להגן על אזרחינו. רצף הפעולות בשלב החדש יימשך עד להשגת מטרתנו: השבת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-osim-shishi-all-clips-part-2009241905' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל אחרי חיסול עקיל' poster='' kid='1_tfqet63u' duration='302']

חיסול אברהים עקיל
צילום: דובר צה"ל

זמן קצר לאחר התקיפה, מטח כבד שוגר לעבר צפון הארץ ואזעקות הופעלו בראש פינה, בצפת ובשורת יישובים לא מפונים נוספים בגליל. רקטות נפלו בכביש 90 ובמספר מוקדים נוספים ויירוטים נצפו בשמי הצפון, ללא נפגעים בגוף.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409201611' autoplay='0' credit='' desc='ההרס לאחר התקיפה בלבנון' poster='' kid='1_2313qyxx' duration='6']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409201621' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_wckkf7c7' duration='6']

תקיפה בביירות
הבניין שהותקף בביירות
תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון
תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון | צילום: רויטרס
תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון
תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון | צילום: רויטרס
תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון
תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

ברקע החיסול בלב מעוז חיזבאללה בבירה הלבנונית, בכיר ישראלי מסר: "ישראל בחרה בכיוון ברור בצפון, מדיניות ההתקפה תימשך". בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את טיסתו המתוכננת לארצות הברית, לרגל פתיחת עצרת האו"ם.

על פי דיווח ברשת אל-מיאדין המזוהה עם חיזבאללה, במסגרת התקיפה שוגרו ארבעה טילים לעבר דירת מגורים בשכונת אלקאא'ם בדאחיה. מיד לאחר מכן, מנגנוני הביטחון בלבנון הטילו סגר על האזור שהותקף.

בניין שהותקף בדאחייה בביירות
בניין שהותקף בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

עקיל, יעד החיסול, החל את דרכו בחיזבאללה בשנות ה-80' במנגנון הג'יהאד האיסלאמי, האחראי על פיגועי חיזבאללה מחוץ לשטח לבנון, והוא לקח חלק בפיגועים רבים שבוצעו במדינות שונות נגד גופים ואזרחים בינלאומיים חפים מפשע.

החל משנת 2004 עקיל מכהן כראש מערך המבצעים של חיזבאללה, וכחלק מכך הוא היה אחראי על פעילות חיזבאללה בתחומי פיגועי חבלה, ירי נ"ט, מטעני נפץ, הגנה אווירית והיבטים צבאיים נוספים. מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל ימשיך לפעול לגריעת יכולות ופגיעה בארגון הטרור חיזבאללה, ולפעול בכל הזירות על מנת להגן על ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד פיקוד הצפון אורי גורדין
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד פיקוד הצפון אורי גורדין, הבוקר | צילום: דובר צה"ל
פיצוצים בדאחייה בביירות
פיצוצים בדאחייה בביירות
יירוטים בצפון לאחר התקיפה בדאחייה
יירוטים בצפון לאחר התקיפה בדאחייה
נפילות בגליל
נפילות בגליל

ברקע ההסלמה, ולקראת התקיפה הדרמטית בדאחייה, הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, נפגש הבוקר עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, ומפקדי האוגדות תחתיו.

בארה"ב מיהרו להתייחס להתפתחויות, והבית הלבן הודיע כי הממשל לא עודכן מראש על התקיפה. הנשיא ג'ו ביידן אמר: "אנחנו עובדים כדי להבטיח שתושבי צפון ישראל ודרום לבנון יוכלו לשוב לבתיהם".

לפני כן, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס לתקיפה, ואמר: "אנו ממשיכים להאמין כי פתרון דיפלומטי הוא הדרך הטובה ביותר להתקדם במזרח התיכון. אנחנו מאמינים שיש זמן ומקום לפתרון דיפלומטי, לא ניתן למנוע הסלמה בקו הכחול אך אנחנו משתדלים שלא תהיה מלחמה".